Vroegtijdige ejaculatie

Ik ga nu een onderwerp aansnijden waar veel mannen niet over durven te praten of het simpelweg niet toegeven. Uiteraard geldt niet voor alle mannen, maar zeker wel een aantal mannen. Ik heb het over een vroegtijdige ejaculatie oftewel te snel klaarkomen!

 

Het is een onderwerp waar eigenlijk nog een taboe op heerst. Dat is opvallend, omdat we hedendaags op seksueel gebied erg open zijn. Vooral in Nederland. In elke stad is er wel een hoerenbuurt. Sla het internet open en je wordt doodgegooid met seks en porno. Op tv worden er na middernacht alleen maar seks commercials uitgezonden. Een vroegtijdige ejaculatie, daar praten wij niet over. Voor mannen is dit onderwerp “not done”. Er wordt nog liever en sneller opgebiecht dat je homo bent, dan dat je te vroeg klaarkomt. En dat is jammer, want juist door er openlijk over te gaan praten, kunnen wij dit probleem met zijn allen aanpakken. Voor de nieuwsgierigen onder jullie. Ik heb dit probleem niet. Nog nooit gehad ook. Daarom kan ik jullie mannen, die dit probleem wel hebben, wat tips geven. Hopelijk hebben jullie er wat aan.

 

Wat is de oorzaak?

Allereerst moet er gekeken worden naar de oorzaak van een vroegtijdige ejaculatie. Vaak heeft het een psychische oorzaak. Wat dat precies is, dat verschilt. Vaak betreft het onzeker zijn over je eigen vaardigheden tijden het vrijen. De grootste oorzaak is juist jouw angst om snel klaar te komen. In dat geval kom je juist tot een vroegtijdige ejaculatie.

Wat is precies een vroegtijdige ejaculatie? Men spreekt van een vroegtijdige ejaculatie als:

  • – Er een zaadlozing plaatsvindt, voordat er sprake is van penetratie.
  • – Er een zaadlozing plaatsvindt, een paar seconden na penetratie.
  • – Er een zaadlozing plaatsvindt, een paar minuten na penetratie.

Wat kan je er tegen doen?

Er zijn diverse manieren om het probleem te bestrijden. Ik ga een paar opnoemen.

  • 1. Tijdens de daad aan andere dingen denken. Op deze manier wordt de focus gelegd op iets anders dan seks. Dit zorgt als het ware voor afleiding. Het gevoel om klaarkomen vermindert. In extreme gevallen kan je aan enge dingen denken, al moet ik hierbij wel eerlijk zeggen om er een balans in te vinden. Straks schrikt de gedachte zo af, dat de penis verslapt en men niet meer tot een zaadlozing en goede seks komt.
  • 2. Je ritme proberen te bepalen. Dit vereist oefening. Hiervoor moet je je eigen lichaam goed leren kennen. Weet wanneer je tot een zaadlozing komt. Dit heeft betrekking op alle prikkelingen dat kan leiden tot een zaadlozing. Deze methode wordt ook wel de “Start/Methode” genoemd. Zodra je geslachtsgemeenschap hebt en je voelt dat je moet klaarkomen, stop dan met bewegen. Doe niets! Raak ook niet je eigen penis aan. Het gevoel om klaar te komen vermindert, waardoor je langzaam weer op ritme kan komen. Onthoudt: Weet wanneer je moet stoppen om een vroegtijdige ejaculatie te voorkomen. Zelfkennis is dus een vereiste!
  • 3. Condooms gebruiken. Je denkt vast: “Dit is toch vanzelfsprekend? Natuurlijk moet je een condoom gebruiken”. Niets is minder waar. Natuurlijk, als je vrijgezel bent en je hebt wisselende contacten, dan is het verstandig om een condoom te gebruiken. Heb je echter een relatie en je hebt last van een vroegtijdige zaadlozing, wordt een condoom gebruiken ook aangeraden. Doordat je een condoom gebruikt, voel je de opwinding minder. De seksuele prikkels zijn minder. Misschien niet effectief voor jou, maar voor jouw partner wel. Die kan wat langer doorgenieten.
  • 4. Ademhaling controleren. Ik zet dit punt er ook bij, omdat dit in sommige gevallen ook wordt aangeraden. Door je ademhaling te controleren door bijvoorbeeld een paar diepe zuchten te doen, breng je je lichaam in rust. Dit verschilt natuurlijk per individu. Daarom is het lastig om er een standaard patroon ervan te maken.
  • 5. Communiceren. Dit is erg belangrijk. Door te communiceren met je partner en openlijk hierover te praten, is zij hiervan op de hoogte en samen kunnen jullie tot een oplossing komen. Door er eerlijk vooruit te komen, voorkom je een hoop spanning tijdens de daad. Je bent wat relaxer, omdat je weet dat zij het weet. Door goed met je partner te communiceren, voor kom je ook een hoop relatiestress.
  • 6. Naar de huisarts gaan. Als je merkt dat dit probleem een probleem wordt in je relatie, dan is het raadzaam om dit aan te kaarten bij je huisarts. Je huisarts kan je vervolgens doorverwijzen naar een therapeut of een seksuoloog. Zij zullen dan met jou en jouw partner zoeken naar een oplossing.
  • 7. Crème gebruiken. Er zijn speciale crèmes op de markt die er voor zorgen dat je eikel minder gevoelig is. Hierdoor zul je minder snel klaarkomen en kun je voorkomen dat je een voortijdige zaadlozing krijgt. Een goed voorbeeld van zo’n verdovende zalf is Emla crème.
  • 8. Je bekken trainen. Dit hangt teven samen met punt 2 en punt 4. Als je je bekken goed traint, dan weet je een zaadlozing tegen te houden. Vergelijk het met plassen. Je moet nodig, maar je weet het op te houden. Door je bekken goed te trainen kan je, ondanks dat je het gevoel hebt dat moet je klaarkomen, gewoon doorgaan met seks.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s