Laat ze maar komen

Drachten. 25 november. Tijd: 20.00 uur. Wie? Jandino Asporaat. Show: Laat ze maar komen. En wat hebben wij gelachen zeg!   In 2005 won hij de persoonlijkheidsprijs tijdens het cabaretfestival Cameretten. “Zijn eerste theaterprogramma “Antilliaanse pot” en tweede theaterprogramma “Buena Vista” waren grote successen.  Dino, zoals hij zichzelf voorstelt, schrijft naast zijn shows ook voor de Volkskrant en Raymann is laat. Hij is lid van de Comedy Train en componeert, acteert en presenteert. Ook tourt hij met theatergezeldschap Carribean Combo.

Nog nooit is het een cabaretier gelukt om mij te laten lachen en te laten ontroeren op dezelfde avond. Tot afgelopen vrijdag. Ik was die avond naar de theatershow “Laat ze maar komen” van de cabaretier Jadino Asporaat geweest. De avond begon gelijk goed. De toon was gelijk gezet. Wat was er precies gebeurd? De show begon om 20.00 uur. Exact! Ik kwam om 20.05 uur pas de zaal binnen. Aangezien mijn protegé en ik op de 2e rij zaten, hadden we meteen Jandino’s aandacht getrokken. Hij stopte gelijk met zijn verhaal, om aan ons te vragen waarom wij te laat waren. De hele zaal barste in lachen uit. Het was donker in de zaal. Hij kon ons niet goed zien, dus vroeg hij aan zijn muzikale begeleider Stanley Clementina, om een zaklantaarn op ons te richten! Van Jandino kan ik het hebben. Hij is een cabaretier. Hij is grappig en is qua huidskleur wat donkerder dan ik. Wij donkere mensen accepteren dat van elkaar. Als een blanke een zaklantaarn op mij zou richten, omdat hij mij niet goed kan zien, dan had hij een groot probleem haha. Dat was een grap hè? Dus niet dat ik straks boze e-mails of reacties van mijn blanke lezers krijg.

Vaderschap

Ik werd niet gespaard. De volgende dag las ik wat recensies over zijn shows en wat telkens terugkwam was: “Kom op tijd. Laatkomers worden niet gespaard”. Nou, ik heb heb het geweten. Ik werd voor honderden mensen te kakken gezet. Jandino, dat heb je goed gedaan. Vanaf het moment dat wij mochten zitten, dat was om 20.10 uur, had Jandino gelijk goed nieuws. Zijn vriendin Shirley was bevallen, maar niet op dat moment, maar een half jaar eerder al! Dit vormt de leidraad van zijn show. Hij bespreekt het vaderschap. Hij bespreekt de Do’s en Dont’s van het vaderschap. Hoelang kan je nog vrijen met je vrouw, terwijl ze zwanger is? Hij heeft het over hoe hij zou zijn, als hij een dochter zou hebben. Om nog maar te zwijgen over het gemis van zijn vader, toen hij zelf nog jong was. Hoe pakt je het op? Hoe ben je als vader zijnde voor jouw kind, terwijl jouw eigen vader er niet voor jou was, toen jij klein was? Hij schreef een lied voor zijn vader. Hij was niet langer meer boos en gefrustreerd, omdat zijn vader niet voor hem was. Daarmee had hij mij te pakken. Zoals bekend, ben ik ook niet meer samen met de moeder van mijn dochter. Hoe zal het zijn als mijn dochter mij zou moeten missen in haar leven, net zoals Jandino zijn vader had moeten missen? Ik werd daardoor ontroerd. Ik kon wel emotioneel worden. Mijn hele lijf schreeuwde erom, maar ik hield me groot. Ik had een mooie dame naast me zitten, dus ik bleef cool.

Interactie en improviseren

Wat mij het nog meest verbaasde is zijn interactie met het publiek en zijn vermogen om te improviseren. Bijvoorbeeld het moment dat ik te laat binnen kwam. Hij bouwde er een hele grap eromheen en betrok het publiek daarin mee. Dat is knap. Hij vraagt het publiek ook om tips en dat leidt tot hilarische antwoorden. Ik ga het allemaal niet verklappen, maar voor diegene die op eerste twee rijen zit, zet je schrap en heb je antwoord klaar. Tussen het gezinsleven door, speelt onze multiculturele samenleving weer een cruciale rol in zijn grappen en verhalen. Antillianen, Surinamers, Marokkanen en Nederlanders, ze passeren allemaal de revue. Jandino woont in een dorp met alleen maar “witte mensen”, want, zoals hij het zelf zegt, hij kan het betalen. Shirley is bang dat er ingebroken wordt. Dino niet, want Antilianen hebben een code, een afspraak en dat is dat ze niet bij elkaar inbreken.

Ook zijn alter ego’s verschenen nog ten tonele. On-G, de ballengraaiende straat gangster met ontelbare gouden kettingen om zijn nek. “Eh eh. Niet naar daar kijken, dushi (wijzend naar zijn kruis). Kijk hier (wijzend naar ogen), anders word maak ik je gelijk zwanger. Zal ik jou optioneel zwanger maken dushi?” Ook deed Dino zijn homoseksuele neef na, maar het mooiste was in de pauze. Toen iedereen in de pauze aan het bijkomen was van het lachen, verscheen Judeska ten tonele! Zijn typetje uit “De Dino Show”. Wederom schoot iedereen in de lach. Er werden camera’s en mobieltjes tevoorschijn gehaald. Iedereen wilde Judeska vastleggen.

Gevoelige liedjes

Dino maakt niet alleen grappen, hij kan ook nog eens goed zingen. Hij raakt het publiek met zijn ongelofelijke mooie stem en gevoelige liedjes over zijn kindje, zijn vader en alle vrouwen in de zaal. Het publiek was ontroerd geraakt. Zoals bekend is Dino een snelle prater. Zijn grappen zijn snel en gevat. Met zijn sympathieke, maar vooral charmante uitstraling wist hij vanaf de eerste minuut het publiek voor zich te winnen. Met “Laat ze maar komen”, laat Dino zien dat hij van alle markten thuis is. Hij laat men swingen op Caribische muziek. Hij maakt mensen aan het lachen, totdat ze er buikpijn van krijgen en weet mensen te ontroeren met zijn gevoelige liedjes.

Ik had een onvergetelijke avond. Na afloop, bij de DVD signeersessie, raakten we nog aan de praat en werd er een foto gemaakt. Daarna, toen iedereen al weg was, kwam hij nog bij ons aan tafel zitten een paar bitterballetjes mee eten. We raakten in gesprek, waarin hij vertelde hoe hij vereerd en “blessed” is, dat hij dit kan en mag doen. Hij sprak over zijn tv programma “De Dino Show” en ook onthulde hij wat de plannen zijn van Carribean Combo. Dat is een viermans cabaretier formatie, bestaande uit Roué Verveer, Murth Mossel, Howard Komproe en Jandino Asporaat.

Zoals ik het al eerder zei, nog nooit heeft een cabaretier mij aan het lachen en huilen gemaakt. Daarom is: “Laat ze maar komen” een show die je gezien moet hebben!

Lavinia en ik samen met Jandino

Geef een reactie

