Terug verhuizen naar Assen?

Archieffoto Molukse wijk Assen

Ik ben geboren in de Molukse wijk van Assen. Ik heb daar 27 jaar van mijn leven doorgebracht. Daarna ben ik gaan samenwonen in Groningen. Die relatie hield niet stand, waardoor ik tijdelijk weer terug ben gegaan naar mijn ouders. Daar bleef ik tot april 2010. Sindsdien woon ik weer op mezelf in Groningen.

Mij wordt regelmatig de vraag gesteld: “Kom je ooit weer in Assen wonen?” Die vraag werd mij vooral gesteld nadat mijn ex vriendin en ik in oktober besloten om uit elkaar te gaan. In november verliet zij, samen met ons dochtertje, onze woning. Het klopt dat ik in Assen mijn familie en vrienden heb. Het is ook logischer om in Assen te wonen, omdat mijn werkgever zich in Veenhuizen bevindt.

Maar ik wil niet terug. Ik voel mij ook niet geroepen om terug te gaan. Ik heb een leven opgebouwd in Groningen. Mijn dochter woont in Groningen. Ik voel mij prettig in de buurt waar ik woon. Persoonlijk vind ik Groningen een fijne stad om in te wonen. Ik woon op loopafstand van het centrum af en Groningen heeft meer te bieden dan Assen. Mijn ouders wonen ook niet meer in de Molukse wijk. Zij hebben hun droomhuis laten bouwen in Kloosterveen. Mijn oma is de enige de reden wat mij nog bindt met mijn oude buurt. Het zijn dus puur de familie partijtjes wat mij nog naar Assen doet komen. Als ik mijn oude buurt ben, dan is het allemaal wel leuk en gezellig, maar om er te wonen, nee dat zie ik niet zitten.

Voor mij heeft het niks persoonlijks te maken met de mensen die er wonen, maar meer omdat het mijn oude buurt is. Ik ben er geboren. Ik heb er gewoond. Ik ben daar opgegroeid. Maar ik heb die tijd afgesloten en ben verder gegaan. In Groningen kan ik gaan en staan waar ik wil. Een enkeling kent mij daar. Ik kan daar echt op eigen benen staan. Ik ben niet echt dat typische “wijk Molukker”, zoals dat gekscherend genoemd wordt. Vroeger wel. Toen hing ik er altijd rond. Hoewel ik optrok met de jongens uit mijn buurt, zijn er maar een paar die ik tot mijn beste vriendenkring reken. Mijn andere beste vrienden kwamen uit het dorp ernaast, Bovensmilde.

Ik voel mij zelfstandig. Wie weet hoe ik er over 10 jaar over denk, maar op dit moment is een verhuizing naar Assen niet aan de orde. Als ik ooit terugkom naar Assen, dan zal het ook niet mijn oude buurt zijn, waar ik me zal willen vestigen. Dan zou ik graag in Kloosterveen willen wonen. Aan weer een nieuw hoofdstuk beginnen.

Een gedachte over “Terug verhuizen naar Assen?

  1. Pingback: Ik heb de 1000 hits gehaald!!!!!! « Emerson Terinathe

Geef een reactie

