Voorkeur

 

Wat maakt een column of een blog sterk? Moet het inhoudelijk sterk zijn of dient het gewoonweg om lekker weg te lezen? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik niet iedereen tevreden kan stellen. Dat kan ook niet. Ik hoor soms geluiden dat men moeite heeft met wat ik schrijf en wat ik als status zet op mijn Facebook. Ook mijn tweets worden niet door iedereen geacepteerd. Daar heb ik maar één ding op te zeggen: “Jammer dan!”  Ik lig er niet wakker van. Ik hoor ook via de wandelgangen, dat sommige mensen mij daarom verwijderen van Facebook. Dat kan. Ook daar lig ik niet wakker van. Het heeft te maken met voorkeuren. Voorkeur hou je altijd. Je hebt nu eenmaal iemands voorkeur, of niet. Er is geen tussenweg. Neem Johan Derksen. Je houdt van hem of je haat hem. Er is geen tussenweg. Ik ben van de categorie die van hem houdt. Hetzelfde geldt voor Nico Dijkshoorn. Ik vind hem geweldig.  Waarom noem ik deze twee mannen? Zij zijn wie zij zijn. Zij veranderen niet, alleen om mensen te pleasen. Nee zij hebben de “Dit is wie ik ben” mentaliteit. Take it or leave it. Daar hou ik van. 

In het dagelijks leven heb je altijd te maken met voorkeuren. Ook op werk. Als je in het straatje past van een leidinggevende, dan zit je goed. Als dat niet het geval is, dan kan je beter een andere baan gaan zoeken. Dan is het een verloren zaak, hoe erg jij je best ook doet. Managers en directeuren prediken altijd dat elk personeelslid gelijk is, maar dat is natuurlijk onzin. De ene collega krijgt meer kansen dan een andere collega. Natuurlijk heeft die collega het dan ook zelf afgedwongen, maar een zekere vorm van “vriendjespolitiek” kan niet worden ontkend. Fysiek bewijs hiervoor zal er nooit komen, maar het voelt wel zo bij anderen.

Een beter voorbeeld is onze schoolperiode. Iedereen zal dit herkennen. Tijdens gymles zijn er altijd oefeningen dat er teams gevormd moet worden. Er worden twee leerlingen naar voren geschoven, die ieder zijn of haar eigen team mag vormen. Diegene die als laatst worden gekozen, is vaak diegene die geen voorkeur geniet van beide leerlingen.  Zo kan ik met meer voorbeelden komen. Het is een simpel gegeven. Het leven bestaat uit voorkeuren en keuzes. Ook bij mij is het zo. Je mag me of je mag me niet. Staat datgene waar ik over schrijf je niet aan, dan lees je het toch niet. Heb je moeite met mij als persoon, dan verwijder je mij toch van je Facebook of Twitter? Ik hoef het niet eens te horen. Daar heb ik de energie en tijd niet voor, want ik weet hoe het werkt. Ik kan onmogelijk iedereen tevreden houden. Niemand kan dat, zelfs Derksen en Dijkshoorn niet.

Een gedachte over “Voorkeur

Geef een reactie

