Vaders van dochters, vader van een zoon

Ik weet het nog toen we zelf kleine rotjongens waren. We waren een jaar of zes. Ik zie hem daar nog staan in zijn dagelijkse trainingspakkie tijdens de jaarlijkse TT nacht. Zijn familie had daar een kraampje staan, waar ze lekkere Molukse hapjes verkochten. Hij sliep. Op een stoeltje, achterin het kraampje, met een dun dekentje om hem heen. Een bijzondere jongen, dat was hij. Altijd vriendelijk en beleefd. Toen we klein waren kende ik hem wel, maar we waren nog geen vrienden. Bovensmilde, waar hij vandaan komt, was voor mij Verwegistan. Ik kende het niet en kwam er nooit. Toch zochten we elkaar altijd op tijdens Molukse feesten. Dat was altijd gezellig. Onze ouders hoefden geen zorgen te maken dat wij ons verveelden. Wij vermaakten ons wel. Samen met een aantal andere jongens ontwikkelden wij een hechte band.

We waren jonge tieners, zeg maar brugklassers, toen ik steeds meer met hem en andere jongens in aanraking kwam. We hadden allemaal van die mooie BMX crossfietsers. Wat waren wij daar trots en zuinig op. Ineens was Bovensmilde niet ver meer. Ik kwam daar en zij kwamen bij mij thuis. Ook mijn ouders waren dol op die jongens. Vooral op hem. Hij die altijd het grootste woord voert. Hij, die nog veel meer dan mij praat en een radar ontwikkelde, waardoor hij alles van en over iedereen weet. Hij die in zijn enthousiasme weleens dingen vertelt, wat hij niet had moeten vertellen.

Hoewel het altijd lachen, gieren, brullen was, hadden wij ook diepgaande gesprekken. Ook over de toekomst. Waar ik altijd zei dat ik niet wist waar mijn toekomst lag en ik altijd vrij laconiek zei dat ik van dag tot dag leefde, had hij zijn pad al uitgestippeld. Hij wist precies wat hij wilde en hoe hij het wilde wilde hebben. Ik durf nu te stellen, dat hij al zijn doelstellingen heeft bereikt. Mijn complimenten. Hij heeft het toch wel waargemaakt. Hij wilde eerst een grote auto. Een Mercedes. Hij begon met een kleine Opel Corsa en meer dan tien jaar later is hij de trotse eigenaar van een grote Mercedes. Vraag me niet naar de type, want ik heb daar geen verstand van. Hij wilde een huis kopen. Nu heeft hij een ruime gerestaureerde boerderij gekocht. En voordat hij wilde samenwonen en aan een eventueel gezin wilde denken, wilde hij getrouwd zijn. Hij is getrouwd en woont sindsdien samen. Toch is er één ding waar wij het niet of nauwelijks over hadden. Vader worden. Natuurlijk kwam het weleens ter sprake maar meer als humor. Hij maakte er een sport van om mij belachelijk te maken. Als wij bijvoorbeeld naar Spoorloos keken,dan zei hij: “Het zal me niets verbazen als er later een kind in dat programma verschijnt en zegt dat hij op zoek is naar zijn vader. En dan vervolgens jouw foto laat zien!” Iedereen lachen natuurlijk.

De 3 vaders. Ik zelf, Filip en Marcel

Nu is het zover. Na Marcel Tunyluhulima en mijzelf is ook hij, Filip Singadji, vader geworden. Gisteren zijn hij en zijn vrouw Antina trotse ouders geworden van een gezonde zoon, Thomas Frederick Marcus Singadji. Filip nogmaals gefeliciteerd man! Wat gaat de tijd toch snel. Wij begonnen als kleine snotjongens op onze crossfiets. Elke vrijdag en zaterdag de stad Assen onveilig maken. Toen we onze rijbewijs hadden gehaald, kochten wij auto’s en hadden wij diverse feestjes en uitgaansgelegenheden afgestruind. Vanaf donderdag tot en met zondag was het elke avond en nacht feest. We ouwehoerden erop los. Later kregen wij serieuze relaties. Marcel is gezegend met een vriendin en 2 mooie dochters. Ik ben gezegend met een prachtige, grappige dochter. Jij en Ron Tuhusula zijn getrouwd met jullie jeugdvriendinnen en nu ben jij vader geworden! Op dit soort momenten is het leven prachtige cyclus. Ik durf nu al te voorspellen wie hierna aan de beurt is. Dit jaar of volgend jaar is het de beurt aan Ron en Naomi. Zij zijn getrouwd, hebben een huis gekocht dus het is een kwestie van tijd, wanneer Ron naar ons toekomt en zegt: : “Ik word vader“. Ron als je dit leest, let op mijn woorden. Filip, veel succes, alle geluk in goede gezondheid.  Geniet van je zoon!

Emerson

 

Geef een reactie

