Ouderschapsplan

Er komt zoveel op je af als je als ouders uit elkaar gaat. Iedereen weet dat de moeder van mijn dochter en ik uit elkaar zijn. Sindsdien is er veel op mij afgekomen. Een rollercoaster van emoties. Soms vroeg ik me af: “Hoe hou ik me staande?” In het begin was alles erg heftig en emotioneel. Ik was niet in staat om rationeel te denken. 2011 was een persoonlijk dramatisch voor me en 2012 is ook erg bewogen begonnen. We leven nu in maart en net nu ik denk dat alles in rustig vaarwater is gekomen, komt de volgende golf er alweer aan. Ik zit betaald thuis, dat geeft wel een vorm van rust. Ik heb al hele lange tijd geen rust gehad, dus deze periode is wel prettig voor me. Ik word doorbetaald tot mijn einde contract in juli. De kans bestaat dat ik herplaatst word. Zolang dat niet het geval is, zit ik thuis.

Dit geeft mij mooi de gelegenheid om alles te overdenken en te verwerken. Ik kan nu eindelijk uitslapen. Er is geen druk op mijn schouders. Ik leg mezelf ook geen druk op, behalve als het om mijn dochter gaat. De moeder van mijn dochter en ik komen er onderling niet uit, dus het wordt tijd om onze afspraken zwart op wit te zetten. Om te beginnen met een ouderschapsplan. Wat is het ouderschapsplan? Het ouderschapsplan is een verplichte regeling waarin ouders die gaan scheiden afspraken vastleggen over hun minderjarige kinderen. Het maakt hierbij niet uit of de ouders getrouwd zijn, een geregistreerd partnerschap hebben of samenwonen. Alleen ouders die samenwonen maar geen gezamenlijk ouderlijk gezag over hun kinderen hebben, zijn niet verplicht een ouderschapsplan op te stellen.

Ik mag zelf met de moeder van mijn dochter bepalen hoe ik invulling geef aan de afspraken uit het ouderschapsplan. In het ouderschapsplan moeten in ieder geval afspraken staan over:

  • hoe de ouders de zorg- en opvoedingstaken verdelen (zorgregeling) of het recht en de verplichting tot omgang met de kinderen regelen (omgangsregeling);
  • hoe de ouders elkaar informatie geven over hun minderjarige kinderen;
  • de kosten van de verzorging en opvoeding van hun minderjarige kinderen (kinderalimentatie).

Als wij er samen niet uitkomen , kan ik de hulp van een mediator inschakelen. Als het ouderschapsplan klaar is, dient de moeder van mijn dochter en ik dit plan beiden te ondertekenen.

Voorbeelden van afspraken in het ouderschapsplan zijn:

  • de schoolkeuze van het kind;
  • de maximale afstand tussen de woonplaatsen van de ouder;
  • afspraken over opvoeding van het kind.

Het ouderschapsplan schrijft ook voor dat de verzorgende ouder de band met de andere ouder bevordert. Het is namelijk in het belang van het kind dat het contact heeft met beide ouders. Het uitgangspunt is dat beide ouders na de scheiding verantwoordelijk blijven voor de kinderen.

In het belang van mijn dochter, hoop ik dat het opstellen van een ouderschapsplan een eerste stap is, in een goede samenwerking met de moeder van mijn dochter. Hoewel wij het liefst niets meer met elkaar te maken willen hebben, is het een feit dat wij samen een dochter hebben. Het belang van onze dochter staat bovenaan. Hoe de moeder van mijn dochter en ik over elkaar denken, is dan niet belangrijk. Ik hoop dan ook dat wij, met onze ouderschapsplan, op een goede manier met elkaar kunnen communiceren. Dat er geen misverstanden meer ontstaan of irritaties. Dat het voor ons beide duidelijk zijn, waar wij beide aan dienen te houden.

Voor meer informatie verwijs ik u door naar: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/wat-is-het-ouderschapsplan.html

Geef een reactie

