Help Gerzon aan een stamceldonor!

Ik maak graag grapjes. Ik entertain mensen. Er komen mensen naar mij toe en die vragen wanneer ik weer met goed stuk kom, omdat ze waarderen datgene wat ik schrijf. Ik zie ook dat mijn blogs en columns door honderden mensen met veel plezier gelezen wordt. Via Facebook en Twitter wordt het vervolgens doorgestuurd naar anderen, wat mij meer exposure oplevert. Ik vind dat leuk en ik waardeer het enorm, want daar doe ik het voor. Voor jullie. Om een glimlach op jullie gezicht te zetten. Of om jullie te laten ontroeren.

Ik heb het nog nooit aan jullie gevraagd, maar ik vraag het jullie bij deze: Ik heb jullie nodig. Waarom heb ik jullie nodig? Die uitleg wordt gegeven in het onderstaand filmpje! Retweet dit en plaats het op jullie Facebook en stuur het door. Doe het niet voor mij, maar voor hem. Hij en anderen die in dezelfde positie zitten, hebben onze en jullie hulp dringend nodig!

Bij deze bedank ik jullie allemaal voor jullie steun.

Emerson

Aanmelden is gratis en kan via de website http://www.stamceldonor.org.

Stamcellen kunnen leukemie (bloedkanker) genezen, maar dan moet je wel een goede match vinden. De grootste kans op een match voor Gerzon is te vinden binnen de Molukse gemeenschap. Deze is tot nu toe nog niet gevonden…Helaas is de kans klein dat er een match voor hem gevonden wordt, omdat weinig Molukse mensen ingeschreven staan in de Werelddonorbank.

Daarom hebben we jullie hulp nodig! Binnen 1 week willen we zoveel mogelijk (Molukse) mensen bereiken en overtuigen van het nut van aanmelding, omdat de tijd voor Gerzon begint te dringen. Ben je gezond en tussen de 18-45 jaar, meld je dan aan!!!
Iedere aanmelding vergroot de kans op het vinden van een geschikte donor voor hem en anderen!

 

Het verhaal over Gerzon

Gerzon Kakisina heeft op 15 februari jl. te horen gekregen dat hij Acute Myeloïde Leukemie heeft. Een zeldzame vorm van bloedkanker…zijn leven staat op z’n kop. Omdat Gerzon in de slechte prognose groep valt weet hij dat hij naast de 3 chemokuren, een stamceltransplantatie nodig heeft om volledig te kunnen genezen.

Helaas is het verhaal over stamcellen nog enorm onbekend en stamceldonatie klinkt angstaanjagend.

Stamcellen zijn “moedercellen” van alle bloedcellen die in het bloed voorkomen (rode/witte bloedcellen en bloedplaatjes). Deze stamcellen bevinden zich in het beenmerg, delen zich voortdurend en maken steeds jonge bloedcellen. Zodra de cellen “rijp” zijn gaan ze naar het bloed. Zeer ernstig zieke kinderen en volwassenen hebben stamcellen van een gezonde donor nodig om beter te kunnen worden. Vaak is dit de enige manier om te kunnen overleven. Ongeveer 30% van de patiënten vindt binnen hun familie een geschikte donor…..70% is dus afhankelijk van vrijwillige, niet verwante donoren.  De donorcellen vormen een nieuw afweersysteem en hierdoor worden gezonde bloedcellen aangemaakt en kwaadaardige cellen vervangen. Voor de meeste patiënten is een transplantatie met stamcellen dus letterlijk van levensbelang.

Stamcellen kunnen kanker genezen, maar dan moet je wel een goede match vinden. De grootste kans op een match voor Gerzon is te vinden binnen de Molukse gemeenschap. Deze is tot nu toe nog niet gevonden…Helaas is de kans klein dat er een match voor hem gevonden wordt, omdat weinig Molukse mensen ingeschreven staan in de Werelddonorbank.

Daarom hebben we jullie hulp nodig! Binnen 1 week willen we zoveel mogelijk (Molukse) mensen bereiken en overtuigen van het nut van aanmelding, omdat de tijd voor Gerzon begint te dringen. Ben je gezond en tussen de 18-45 jaar, meld je dan aan!!!
Iedere aanmelding vergroot de kans op het vinden van een geschikte donor voor hem en anderen. Zolang er geen donor gevonden is, leven we in angst en onzekerheid en dat terwijl we midden in het leven staan…deze onzekerheid gun ik niemand.

Aanmelden is gratis en kan via de website http://www.stamceldonor.org/. Na aanmelding ontvang je een setje met wattenstaafjes om thuis wangslijmvlies af te nemen. Je specifieke DNA eigenschappen worden bepaald en bewaard in een database. Mocht je ooit opgeroepen worden als donor, dan gebeurt afname van stamcellen in de meerderheid van de gevallen via het bloed. Belangrijk is dus te weten dat je meestal niet geopereerd hoeft te worden of onder narcose moet!!

Ik heb me al aangemeld…. Wie volgt?

2 gedachtes over “Help Gerzon aan een stamceldonor!

Geef een reactie

