Ik ben “niet serieus” en “onvolwassen”

Het is al een hele lange tijd geleden dat ik een column of een blog geschreven heb. De laatste tijd hield ik mij bezig met het schrijven van teksten en gedichten. Ik had geen inspiratie en zin om een column te schrijven. Er kwam ook niks in mij op. Totdat mij de laatste tijd wat is opgevallen.Mensen vragen mij: “Wanneer wordt jij serieus? Jij bent 33 jaar en alleenstaand. Gezien jouw verleden en gedrag, jij bent losgedragen. Het wordt tijd dat jij serieus wordt”. Dat vond ik interessant. Serieus, dat vond ik echt. Want wat is de definitie van serieus? Wanneer ben je serieus? Aan welke volwassen voorwaarden moet je voldoen, om serieus genomen te worden? Een interessante uitgangspunt. Het is altijd dat wij ons moeten gedragen zoals de maatschappij dat van jou verwacht. Zoals bepaalde mensen dat van jou verwachten. Dat ik lol maak, af en toe schunnig overkom, ben ik dan gelijk niet serieus?

De grootste fout wat gemaakt wordt is dat serieus zijn gelinkt wordt aan volwassenheid. Mensen die tegen mij zeggen dat ik serieus moet worden, zeggen dus indirect dat ik onvolwassen ben. Gelukkig ben ik niemand verantwoording schuldig, maar ik wil toch een statement maken. Ik heb erover nagedacht. Ik ben erachter gekomen dat diegene die dat tegen mij zeggen, of over mij zeggen, alleen maar de buitenkant zien. Ze zien dat mijn relatie met de moeder van mijn dochter op de klippen is gelopen en beweren gelijk dat ik vreemd ben gegaan. Dat is de conclusie wat buitenstaanders trekken. “Oh het is uit, Emerson is een womanizer, dus die is vast wel weer vreemdgegaan. Zielig voor Raphorah, met zo’n vader”.

Ik woon in Groningen. Ik heb geen familie om mij heen. Mijn familie woont in Assen. Ik ben in Groningen op mezelf aangewezen. Er is niemand waar ik op kan terugvallen, buiten Daisy om. Als ik mijn dochter heb, ben ik vader en moeder tegelijk. Ik doe alles alleen, wat ouders in een gezin samen doen. Wat is dan niet serieus zijn? Mag ik dan niet uit mijn dak gaan op de momenten dat ik alleen ben? Mag ik dan niet losgaan wanneer ik op stap ben met mijn vrienden? Als ik dan gezien word met andere vrouwen, of aan het flirten ben, ben ik dan losgeslagen en onvolwassen?

Mensen die beweren dat ik niet serieus ben, of onvolwassen ben, weten niet dat ik mijn verantwoordelijkheid neem als een vader. Zij weten niet dat ik mijn dochter ongeveer 5 dagen in de week heb. Ongeacht ik nou thuis zit, of aan het werk ben. Mensen weten niet hoe zwaar en hard het is, om een kind in je eentje op te voeden. Vooral als man zijnde. Dat wordt onderschat, vind ik. We hebben het wel over alleenstaande moeders, die alles in hun eentje moeten doen, maar er wordt nauwelijks gesproken over alleenstaande vaders. Okay, ik ben vrijgezel. So what? Beter gelukkig alleen dan ongelukkig samen. Ik heb mijn dochter niks te bieden als ik ongelukkig ben. Dat is mijn number one priority. Mijn dochter. Zolang ik mijn verantwoordelijkheid neem naar haar toe, vind ik dat genoeg. Zolang ik ervoor zorg dat zij niks tekort komt, dat ik haar alle liefde en aandacht van de wereld geef, dan maak ik mij niet druk wat anderen over mij beweren of tegen mij zeggen. In mijn ogen is dat de meest volwassen taak wat er bestaat. Mijn kind beschermen en opvoeden met normen en waarden. Mijn kind alles leren, wat mijn ouders mij geleerd hebben. Al het goede uit mijn eigen opvoeding meenemen in de opvoeding die ik geef aan mijn dochter. Dat is mijn belangrijkste taak.

Tegen hen die beweren dat ik onvolwassen en niet serieus ben, zou ik graag willen zeggen: “Don’t judge a book by it’s cover”.

Een gedachte over “Ik ben “niet serieus” en “onvolwassen”

  1. In wat voor een wereld leven wij??Ik heb grote respekt voor alleenstaande vaders ,die hun kind opvoeden,liefde geven en beschermen.

    GBU

Geef een reactie

