Waar is onze hulp?

Sinds ik “Geachte meneer Hillen” had geschreven en “De Molukse kwestie” publiceerde, werd ik van alle kanten gewaarschuwd. Ik zou de regering boos hebben gemaakt. Ze zouden mijn leven zuur kunnen maken. Als ze mij niet kunnen pakken, dan via mijn dierbaren. Ik dacht werkelijk dat ik in een film zat.

En dat alleen omdat ik de waarheid had verteld. Vrijheid van meningsuiting? Zolang het strookt met de regering, dan wel, maar een ieder die er anders over denkt is gelijk een extremist. Ik een eXtremist? Ik ben veel, maar dat is wat ik dus niet ben. Ik ben niet aangesloten bij een radicale beweging. Ik ben een jongeman van Molukse komaf, die zegt wat hij vind. En als je er niet mee eens bent, FOK IT.

Het is niet mijn schuld dat jullie de grootste slavenhandelaren waren. Het is niet mijn schuld dat jullie zogenoemde “Gouden Eeuw” gebouwd is op bedrog, massamoorden, bloed en onderdrukking. Het is niet mijn schuld dat jullie, jullie ereschuld niet nagekomen zijn. Het is niet mijn schuld dat na eeuwen onderdrukking en genegeerd te zijn, mijn gemeenschap voor zichzelf opkwam. Het is ook niet mijn schuld, dat jullie jullie marinieren de opdracht gaf om te moorden in de trein. Dit alles is jullie schuld. En nu werd ik gewaarschuwd omdat ik jullie gewezen heb op jullie fouten waar jullie ervoor schamen?

Wij wonen hier nu 60 jaar maar toch voel ik mij als een gast in mijn eigen huis. Ik ben hier geboren, maar hoe kan ik van dit land houden, als het niet wederzijds is? Waarom worden wij nog steeds genegeerd? Tsunami in Thailand. Nederland stond gelijk klaar. Er werd een benefiet en een tv aktie georganiseerd. Miljoenen werd er opgebracht. Dagelijks werden wij via de media op de hoogte gebracht. Of je het nou wilde of niet. Aardbeving in Haïti, zelfde verhaal. Haïti huilde. De wereld huilde en Nederland huilde mee.

Maar nu huilen mijn mensen. Noodweer op de Molukken. Overstroming op Ambon. Complete dorpen verwoest. Er zijn tig mensen omgekomen. Oude mensen, kinderen, vrouwen, noem maar op. Wij hebben nu hulp nodig! Maar waar is onze hulp? Waar is onze benefiet? Waarom lees ik er niks over in onze Nederlandse kranten? Waarom is er geen tv aktie voor ons? Dit is dus onze dank na eeuwenlang “samengewerkt” te hebben.

Als jullie mij een extremist vinden, het zij zo, maar ik kan mezelf tenminste in de spiegel aankijken. Ik weiger om in een keurslijf gestopt te worden. Mocht ik het nog niet gezegd hebben, dan zeg ik het nu vanuit mijn hart:” Fuck de Nederlandse regering. Fuck de Nederlandse media.”. Dat ik hier ben geboren wil niet zeggen dat ik naar jullie moet luisteren. Dit is geen slavernij. Ik zeg wat ik wil zeggen. Zolang er geen aandacht is voor mijn mensen, voor onze zaak, dan toon ik geen respect. Want waarom moet ik jullie respecteren als jullie ons niet respecteren? Waarom moet ik van jullie houden als jullie ons verachten? Dit is geen topsport waar jullie ons wel zien staan als wij een Oranje shirt aan hebben. Dan zijn wij ineens wel 1 van jullie. Maar als Simon Tahamata of Giovanni van Bronckhorst geen topvoetballers waren, dan waren zij in jullie ogen 2 kut Molukkers net als de rest van ons.

Geef een reactie

