Tim, de zwerver

Een aantal jaren geleden, ik geloof zo’n 5 jaar geleden, moest ik op een woensdagavond nog even snel naar de Albert Heijn aan de Vismarkt in Groningen. Die Albert Heijn is namelijk tot 22.00 uur geopend. Aangezien ik toen nog in het centrum van Groningen woonde, trok ik snel mijn jas aan en liep ik in een looppas erheen. Het mot regende, maar het werd al snel duidelijk dat het harder zou regenen. Eenmaal daar aangekomen, zag ik een man voor de ingang zitten. Ik kon duidelijk zien dat het een junkie was. Hij stond daar te bedelen om kleingeld. Niemand keek naar hem om. Niemand gunde hem een blik waardig. Hij trilde. Het was koud en het regende. Iedereen liep hem voorbij, alsof ze hem niet hoorden en of zagen. Ook ik deed dat.

Binnen deed ik mijn boodschappen  flirtte ik met de vrouwelijke medewerkers van Albert Heijn en gaf ik bekenden die ik daar zag een hand. Ik weet niet waarom, maar ik bleef aan die junkie denken. Ik rekende mijn boodschappen af. Ik betaalde expres met groot geld, waardoor ik dus voldoende wisselgeld terug kreeg. Ik liep naar buiten. Ik zag die man nog steeds staan en ik liep op hem af. Ik zei tegen de man: “Wat wil je hebben?” Hij vroeg mij om EUR 2,- Ik vroeg hem waarom hij EUR 2 moest hebben. Hij vertelde mij dan dat hij dan nog steeds geld tekort heeft, maar misschien komt hij dan wel een slaaphuis binnen, om de nacht door te brengen. Gelukkig voor hem, kende ik iemand die in een slaaphuis werkt. Ik zei tegen de man: “Ik heb een beter idee. Ik breng jou naar een slaaphuis die ik ken en ik betaal voor jou een bed, zodat jij kan slapen. Op deze manier hoef jij niet buiten te slapen in deze regen. Dan weet ik zeker dat mijn geld, wat ik aan jou geef, optimaal besteed is. Dan weet ik tenminste dat jij er geen drugs mee gaat halen“. Hij keek verrassend op en bedankte mij duizendmaal. Hoewel hij wel relax overkwam, bleef ik scherp en oplettend, vooral toen we een donkere straatje inliepen.

Ik vroeg hem naar zijn achtergrond. Ik vroeg hem waarom hij geworden is, wat hij is geworden. Alle vooroordelen wat ik over hem was daarna gelijk verdwenen. Hij vertelde dat hij als kind mishandeld werd door zijn vader en dat hij door een oom seksueel misbruikt was. Daardoor ontwikkelde hij een bepaald gedrag wat hem telkens in problemen bracht. Hij werd van diverse scholen gestuurd. Hij werd onder toezicht gesteld. Zat in gevangenissen en was onhandelbaar. Zijn vader was inmiddels overleden en zijn oom was inmiddels dementerend. Hij had geen band meer met zijn moeder, omdat zijn moeder hem nooit had gelooft en op een gegeven moment had verstoten. Aandachtig en vol verbijstering luisterde ik naar zijn relaas. Hier stond een man, getekend en getraumatiseerd te bedelen voor wat kleingeld.

Eenmaal aangekomen bij het slaaphuis, kwamen we erachter dat de deur gesloten was. Ik belde aan toen de kennis van mij opendeed. “Hey Emerson. Wat leuk je te zien, wat doe jij hier?” Ik vertelde dat ik een zwerver had meegenomen, die graag wou overnachten. “Dat is heel nobel van je Emerson, maar het is al 22.00 uur geweest en na 22.00 uur nemen we niemand meer binnen in verband met onze registratie“. Ik keek hem vol ongeloof aan. “Frank, kom op man. Het regent. Het is koud, je kan zo’n man toch niet buiten laten slapen?”
Sorry Emerson, ik bepaal de regels niet“.
Fuck jouw regels man. Voor deze ene keer. Heb jij geen gevoelens? Hij is een mens, net als jij en ik“.
Nee, sorry. Het kan echt niet“.
Okay. Fuck you Frank. Wat als jij het was, die in zijn schoenen stond? Wat als het jouw zoon later is, die in deze situatie zit?”
We liepen weg, toen ik Frank hoorde zeggen: “Emerson wacht. Okay okay. Hij mag hier een nachtje blijven.”
Ik zag de zwerver glimlachen. We liepen weer terug naar de ingang toen de zwerver tegen mij zei: “Ik wil je graag bedanken. Ik weet niet eens hoe jij heet“.
Emerson, aangenaam“.
Aangenaam Emerson. Ik ben Tim. Dit zal ik nooit vergeten. Dit heeft nog nooit iemand voor mij gedaan. Dit waardeer ik echt.”
Graag gedaan Tim. Ga maar snel naar binnen en wie weet zien we elkaar ooit weer.” Hij gaf mij een hand. Net toen hij naar binnen wou gaan, vroeg ik hem of hij oud wilde worden. Hij begreep mijn vraag niet. Dus ik vroeg het hem nog een keer: “Wil jij oud worden?”
Natuurlijk wil ik oud worden. Waarom vraag je dat?”
Waarop ik aan hem vroeg: “Waar zie jij jezelf over 5 jaar?“.
Hij kon daar geen antwoord op geven. Ik zette mijn hand op zijn schouder en zei hem: “Kap met de drugs. Als jij oud wilt worden, dan kap je met deze onzin en maak je wat van je leven. Je wilt toch niet de rest van je leven lopen bedelen en drugs gaan blijven gebruiken. Jouw verleden heeft jouw getraumatiseerd en getekend. Jouw verleden heeft bepaald hoe het is met jou gelopen is. Maar laat jouw verleden jouw toekomst niet bepalen. Neem de regie in eigen handen en verander jouw leven. Als jij dat niet doet, ben ik bang dat jij over 5 jaar niet eens meer leeft. Ik heb jou geholpen deze avond, maar voor mij ben jij nog steeds een vreemde. Ik ga zo naar huis. Ik ga in mijn warme bed liggen naast mijn vriendin en mijn leven gaat door, zoals het altijd gaat. Als jij niet op deze manier wilt leven zoals het nu gaat met jou, dan doe je daar wat aan. Dan gelden er geen excuses. Ik wens jou het allerbeste. Het gaat jou goed Tim“. Hij ging naar binnen en ik liep weg.

Afgelopen vrijdag. Overdekte winkelcentrum Paddepoel. Ik had een half uur lunchpauze en liep daar rond om naar de supermarkt te gaan. Toen ik de terrasjes voorbij liep, hoorde ik iemand mijn naam noemen. Ik draaide om en zag een man uitbundig naar mij zwaaien. Hij zat daar met een vrouw en twee kinderen. Ik herkende hem niet. Dat had hij kennelijk door, want hij riep: “Je weet niet meer wie ik ben he? Kom eens man“. Dus ik kwam dichterbij. Hij stond op, keek mij aan en zei: “Man, jij bent niks verandert. Alleen je haar is kort nu“.
En jij bent?”, vroeg ik.
Hij begon te lachen. Hij zei tegen zijn vrouw Rianne: “Rianne, dit is dus Emerson. Hij is diegene waar ik het over vertelde. Hij is de man die mij het licht liet zien. Hij heeft mijn leven gered“.
Ik lachte ongemakkelijk en zei: “Nou nou, ik denk dat je de verkeerde voor je hebt. Ik heb niemands leven gered“.
Hij keek mij serieus aan en zei: “Jawel. Dat heb jij wel. Door jouw woorden realiseerde ik me hoe fucked up mijn leven was. En wat jij voor mij hebt gedaan, dat heeft mij zo geraakt, dat ik mijn leven ging veranderen. Ik ging door een hel. Het was zwaar, maar hey…. ik ben er nog steeds en ik heb het gehaald. Mede dankzij jou. Ik ben het, Tim“.

En toen zag ik het. Het was hem echt. Afgekickt en al. Op een positieve manier verandert. Niet meer dat magere, ingevallen gezicht, maar een volle gelaat. Hij straalde geen dofheid meer uit, maar levenslust. Geen baard meer, maar geschoren. Geen dun iel, junkie lijf meer, maar een volslank lichaam. Vol verbazing en verwondering keek ik naar hem en het enige wat ik kon zeggen was: “Wauw. Jij bent het echt. Mijn god, je ziet er goed uit man!”
Mede dankzij jou. Dit alles wat ik heb bereikt heb ik mede dankzij jou. Mijn vrouw, mijn twee geweldige kinderen, mijn baan, allemaal mede dankzij jou. Jouw woorden hebben mij geraakt en geïnspireerd  Dank je wel Emerson. Dank je dat ik je hebt mogen leren kennen die koude, regenachtige avond voor de Albert Heijn. Dank je dat jij mij wel zag staan, op de momenten dat iedereen mij negeerde. Dank je dat je oprecht luisterde naar mijn verhaal en dat je mij de aandacht gaf wat ik nodig had. Dank je wel.”

En bij deze zeg ik: “Jij ook bedankt Tim, want door jou besef ik weer wat belangrijk is in het leven. Ik dank jou voor jouw lieve woorden. Het was voor mij een vanzelfsprekendheid, maar ik ben blij dat mijn woorden jou de juiste richting hebben ingeduwd. Het gaat jou en jouw gezin goed en wie weet, komen we elkaar later wel weer tegen“.

Emerson

Geef een reactie

