Een ode aan de echte moeders

 

Mijn moeder is alles wat een vrouw hoort te zijn. Ze is streng, maar rechtvaardig. Ze is ondernemend, sociaal ontwikkeld met een eigen mening. Mijn moeder is een mooie vrouw die er veel jonger uit ziet, dan dat ze in werkelijkheid is. Ze gaat met de tijd mee en kleed zich nog steeds volgens de laatste mode. Ze is een echte Molukse. Temperamentvol en stemverheffend, maar tevens ook bescheiden en hulpvaardig. Ze is alles, maar bovenal is ze mijn moeder.

 

Bovenstaand stuk gaat over mijn moeder, maar eigenlijk is dit bestemd voor alle echte moeders. Moeders die er voor hun kinderen staan. Moeders die zichzelf wegcijferen voor hun kinderen. Moeders die het zelf niet breed hebben, maar er toch voor zorgen dat hun kinderen als eerste te eten krijgen. Moeders, die in steek zijn gelaten door de vaders van hun kinderen, omdat zij zelf te laf zijn om de verantwoordelijkheid op zich te nemen. Waar zouden onze kinderen zijn zonder die moeders?

 

Ik heb het niet over die sletjes die te pas en te onpas kinderen baren zonder ervoor te zorgen. Ik heb het niet over die hoeren die hun kinderen verwaarlozen. Ik heb het over de echte moeders. De koninginnen. Wij mannen moeten die vrouwen respecteren en eren. Natuurlijk zijn wij het niet altijd met hun eens en hebben wij zo nu en dan een discussie, maar dat geeft ons nog niet het recht om ze uit te schelden voor bitches, hoeren etc. De meeste mannen doen dat of hebben zich daaraan schuldig gemaakt. Ik ben daarin geen uitzondering. Ook ik heb de moeder van mijn dochter voor alles en nog wat uitgemaakt. Daarvoor mijn excuses. Het zou en dit is mijn persoonlijke mening, gerechtvaardigd zijn als zij geen goede moeder zou zijn, maar dat is zij wel. Ook al heeft het tussen ons niet gewerkt en is er teveel gezegd en gebeurd, het is een feit dat zij een goede moeder is voor mijn dochter. Dat is het belangrijkste en voor mij het enige wat telt.

 

Dus vaders, laten we wat respectvoller met onze moeders van onze kinderen omgaan. Wat voor kwetsende dingen zij soms ook zegt, dat maakt van haar nog geen slechte moeder. We hebben geen recht om over de moeders van onze kinderen te oordelen, want zonder de hen waren er geen kinderen. Wij hebben geen recht om ze te commanderen. En moeders, meer respect naar sommige vaders is ook gewenst. Niet alle mannen laten hun gezin in de steek. Niet alle mannen kijken niet naar hun kinderen om. Wij mannen zijn niet perfect, maar de meeste van ons doen ons best. Als wij een discussie met jullie aangaan, dat maakt van ons niet gelijk een loser of een slechte vader. Het gaat er niet om wat een belang van een moeder is, of van een vader. Het gaat erom wat het beste is, in het belang voor onze kinderen. Als we dat eenmaal door hebben, dan maakt dat van ons goede ouders.

Geef een reactie

