Zelfbeschikking Westkapelle en het schietincident

Zelfbeschikking Westkapelle en het schietincident

Militaire vluchtelingen

Een Molukse familie voor hun behuizing in kamp Havendorp in Vlissingen, 1958 (Beeldbank Zeeland)
Een Molukse familie voor hun behuizing in kamp Havendorp in Vlissingen, 1958 (Beeldbank Zeeland)

In 1951 worden 13.000 Molukse KNIL-militairen vanuit Indonesië naar Nederland gehaald. Door de nationalisten van Soekarno worden dezen van collaboratie beticht. Tijdens de onafhankelijkheidsstrijd kiezen ze de zijde van Nederland. In Nederland is echter een overschot aan militairen. Daarom worden de Molukkers uit hun militaire functie gezet en massaal in kampen geplaatst.

In Zeeland worden de Molukkers vooral ondergebracht in kampen op Walcheren, Schouwen, Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Beveland. Vanuit die kampen wordt de nationalistische Partai Nasionalis Maluku Selatan (PNMS) opgezet. Doel van de PNMS is terugkeer naar Ceram. Op dit eiland wordt nog verzet geboden tegen de Indonesische overheersing.

PNMS

In Westkapelle zitten veel PNMS leden. Na invoering van de zogenaamde zelfverzorgingsregel ontstaat daardoor een gespannen situatie. Dit wordt door de autoriteiten niet onderkend. Deze zelfverzorgingsregel houdt in dat de Molukkers niet langer door de overheid van voedsel worden voorzien. Ze moeten zelf voor de kost zorgen. Daarnaast moeten ze 60% van hun inkomen afstaan om hun huisvesting aan de overheid terug te betalen. De Nederlandse regering besluit de gaarkeukens te sluiten.

Wat er verder is gebeurt, kun je lezen in dit onderstaand artikel, welke ik als bijlage heb toegevoegd. Wat wel interessant is om af te vragen, als alle Molukkers in Nederland zich zo principieel opgesteld hadden als de PNMS, had de geschiedenis van het Moluks volk binnen Nederland er heel anders uitgezien?

Zelfbeschikking Westkapelle Molukken

bron:  o.a. www.geschiedeniszeeland.nl & dhr. J. Beckers

2 gedachtes over “Zelfbeschikking Westkapelle en het schietincident

  1. Zuid-molukse militairen zijn geen vluchtelingen hoe komen ze daar nou weer bij.??? molukse militairen hebbben voor de drie kleur gevochten van nederland.350 jaar lang en zijn trouw geweest voor koningin whilemina en zijn met dienstbevel tegen hun zin door de nederlandse regering naar nederland gedwongen voor zes maanden en dan weer terug naar vrij molukken.Die belofte kwam nederland niet na wegens eigen handel belangen met republiek indonesie.Deze zuid-molukse militairen wouden op eigen grond gebied vechten,maar dat wilde de nederlandse regering niet dus gedwongen met dienst bevel naar nederland.Aankomst nederland kwam de ontslag als een verassing.Dus molukse vluchtelingen militairen moet een mistverstand zijn,want dat waren die molukse militaiten niet,want zij wouden op de molukken vechten,en waren niet op de vlucht,maar de nederlandse regering verbood deze zuid-molukse militairen om op eiegen grond gebied molukken te vechten.Later door de jaren heen deze zuid-molukse militairen gedwongen om burger te worden en omdat zij een donkere kleur hebben ook nog bij andere buitenlandse bevolkingsgroepen in 1 hoop te gooien met andere allochtonen groepen met de turken en marokanen.Wat zij niet waren,want de zuid-molukse soldaten waren met dienst-bevel naar nederland toe gekomen en hebben gevochten voor nederland.Dat is niet mee te verglijken met andere buitenlandse volkeren.Laastaan dat de zuid-molukse militairen niet kwamen als vluchtelingen.Op die smerige manier worden de oud eerste generatie ex knil veteranen boos op de nederlandse regering om deze trouwe molukse ex knil soldaten als vluchtelingen te beschouwen.Wat zij totaal niet waren laastaan allochtonen.Daar horen zij niet thuis.De nederlandse regering moet zich schamen om met deze trouwe trouwe vrienden mee om te gaan.Men praat alleen maar over de kleur en niet over de geschiedenis .Molukkers trouw voor de nederlandse drie kleur rood wit blauw tot de dood voor koningshuis oranje.Stank voor dank.

  2. Nou Robert Klaasen trekt nogal ongenuanceerd van leer over dit artikel over Westkapelle. Als hij eens de moeite zou nemen het goed te lezen, bijvoorbeeld ook het stukje over de voorgeschiedenis dan zou hij toich tot de conclusie komen dat dat gedegen in elkaar zit. En als hij het gehele artikel leest zou hij er toch uit op moeten maken dat het met hart en ziel voor de Molukse bevolking die daar woonde geschreven is en het onrecht aan de kaak gesteld word. Het ene woordje ” vluchteling” waarvan hij de conext nog niet eens weergeeft lijkt bij Klaasen zwaarder te wegen dat het gehele artikel en de strekking ervan.Het woord gezegd door een Westkappelaar en als Klaasen eens enige moeite had genomen zou hij kunnen weten dat Wetskappelse bevolking voor de Molukse bevolking opkwamen en de kinderen die geen eten hadden eten gaven. Het woord “vluchteling” mijnheer Klaasen word gebezigd door een inwoner van Westkapelle die de ellende van de Molukkers in 1956 gezien had en mededogen met hen toonde en voor hen opkwam. En hij spreekt van “vluchteling” wat net zo goed “ontheemde”had kunnen zijn.
    U blaast hoog van de toren mijnheer Klaasen en uw soort berichtgeving zonder enige positieve of constructieve opmerkingen zorg voor stemmingmakerij van de goedkoopste soort en lijkt slechts bedoeld als opruiing en verwerp ik daarom. Het van de Molukse bevolking dwingen in de positie van underdog zoals u doet is niet hetgeen waar de Molukse gemeenschap op zit te wachten.
    Was u bij de onthulling van het Moluks monument aan de Zeedijk te Westkapelle twee jaar terug? Heeft u die moeite genomen?Aan het eind van de dag was de sublimatie te zien van verbroedering die gebaseerd was op de ellendige tijd dat de Molukse bevolking in Westakepelle woonde.En ook de ellendige tijd die de Westakepllenaren meemaakte in de oorlog toen een groot deel van hun bevolking verdronk kapotgebombardeerde dijken.
    Er was een optreden van het Moluks theaterstuk “Vrouwen van Westkapelle” , hetgeen verhaalt over de achtergebleven Molukse vrouwen nadat hun mannen gedetineerd waren. Aan het eind van het stuk zongen die Molukse vrouwen, in rij staand op het podium voor een afgeladen zaal vol Molukkers en Nederlanders een lied over de heimwee naar huis, een wiegelied. In het Maleis.
    Achter in de zaal gingen plots de deuren open en kwam het Westkappels koor binnen in Westkapelse klederdracht. Mannen en vrouwen en terwijl ze tussen de rijen stoelen naar voor liepen zongen ze zacht dat lied mee in het Maleis en hoe meer ze het podium naderden hoe luider hun meezingen klonkk. En toen in zich in rij voor het podium hadden opgesteld, met op het podium de Molukse vrouwen zongen ze uit volle borst mee. In het Maleis.
    Ik kan u zeggen dat de hele zaal ontroerd was en velen konden hun tranen niet bedwingen.
    Hier werd het begrip voorgezet en getoond door de Westkapelaren. Die Zeeuwse boeren waarvan dan één het woord vluchteling gebruikte hadden de moeite genomen Maleis te leren en te oefenen met de Molukse vrouwen. Beide groepen wisten waar het werkelijk omging.Uw stukje vind ik verwerpelijk en leid slechts tot destructieve gedachten en dat is niet wat het Moluks volk verdiend heeft.
    U moest zich de oren van het hoofd schamen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s