Sombong

Ik zag je lopen. Je had een zwarte bomberjack aan met aan de linkerkant onze Molukse vlag erop. Voor even kreeg ik een flashback van 15 jaar geleden. Voor even zag ik mezelf met mijn zwarte Alpha bomberjack aan, stoer lopend door de hallen van Houtrusthallen op 25 april. Lang haar tot aan mijn schouders, strak achterover gekamd, met een heel dun haarbandje in. Lichtblauwe spijkerbroek aan met sneakers eronder. Met een zwarte Ray-Bann zonnebril liep ik daar rond met mijn vrienden. Stoer doen. Een houding aannemen, wat mijn werkelijke ik niet verraad.
Beleefd zoals ik ben en het is tevens vanzelfsprekend vind ik, ging ik jou groeten. Ik groette jou niet in het Nederlands, zo van: “Hey goedemiddag.” Nee, ik zei: “Oi Selamat!” Herkenbaarder als Molukkers onderling kan haast niet. Je keek me aan en liep gewoon door zonder wat te zeggen. Ik stond perplex. Kan jij geen Maleis? Heb jij moeite met onze taal? Het lijkt me sterk dat jij mij niet verstaan hebt, want “Oi Selamat”, snapt iedere Molukker wel. Heb ik je wat misdaan? Kennen we elkaar ergens van? Ik dacht het niet. Ik heb jou in ieder geval nog nooit eerder gezien. Heb ik misschien seks gehad met je vriendin of ex vriendin in het verleden? Of ga jij met een ex van mij, waardoor jij mij niet groet? Of ben jij doofstom? Dat laatste lijkt me sterk, omdat ik je zag praten met je collega’s en die gebruikten geen gebarentaal.

Hoe dan ook, je bent gewoon “sombong”. Als je niet weet wat dat betekent, dat betekend “verwaand”. Je voelt je te goed om mij te groeten. Jouw arrogantie is totaal misplaatst. Ik kan niet oordelen over jouw opvoeding, maar over het algemeen hebben Molukkers van huis uit mee gekregen om sociaal, beleefd, bescheiden en vriendelijk te zijn. Elkaar groeten is dan ook een beleefdheidsvorm, vanuit onze cultuur. Zoals het ons ook is aangeleerd, om oudere mensen aan te spreken met bung, usi, oom of tante. Wij zijn een kleine gemeenschap in Nederland. Als het erop aankomt, hebben we als gemeenschap alleen elkaar. Daarom is het bij ons “not done” om sombong te zijn. Niemand staat boven onze gemeenschap. We zijn allen gelijkwaardig. Stiekem hoop ik dat je dit leest, zodat je ervan kunt leren. Hopelijk groet jij jouw eigen mensen in het vervolg dan wel, ook al ken je ze niet.

Met een vriendelijke groet, omdat ik niet sombong ben.

Emerson Terinathe

3 gedachtes over “Sombong

  1. De wereld zou een stuk mooier er uitzien als iedereen elkaar eens ging groeten. Ik zou een ander niet opleggen wat hij/zij zou moeten doen. Maar een groet is wat ons één maakt/ verbindt. Althans zo voel ik het. Amatoo!

  2. Waarom heb je hem niet aangesproken? Het is goed om elkaar gelijk te zeggen waar het op staat. Het was een mooie kans om hem te helpen met de Molukse identiteit. Nu is hij misschien wel voor altijd sombong. Of misschien zal jij de ware reden achter het niet groeten nooit weten?
    Amato

Geef een reactie

