KNIL opvoeding

Hoewel Molukkers graag waarde hechten aan hun normen en waarden en typische eigenschappen, zijn er toch een aantal punten, waar wij langzamerhand van afstappen. Ik heb het over datgene waar geen enkele Molukker openlijk over wilt praten, maar anno 2013 vind ik dat het wel bespreekbaar moet zijn. Ik heb het over het slaan van onze kinderen. U denkt dan gelijk aan kindermishandeling. Begrijpelijk, maar dat is niet wat ik ermee wilt zeggen en zeker niet waar ik naartoe wil. Molukkers lachen als we het hebben over pollepels en slippers. Nederlanders denken dan gelijk aan koken en gemakkelijke schoeisels aantrekken in de zomer, maar dat is niet de reden waarom wij lachen als een boer met kiespijn.

Nee, als we het hebben over pollepels en slippers dan denken we terug aan onze kindertijd, waarin nog met de harde hand werd geregeerd. Onder andere pollepels en slippers werden niet geschuwd als extra attributie om mee te slaan. Hete sambal in je mond, als je een grote mond hebt gehad, is ook een bekend voorkomen. Ben ik geslagen in mijn jeugd? Ja. Heb ik er een trauma aan overgehouden? Absoluut niet. Ik weet het in de juiste perspectief te plaatsen. Het was een andere tijd. Wij komen uit een andere cultuur. Een cultuur waar kindermishandeling niet bestond. Als je als kind zijnde had misdragen, dan kreeg je straf. En niet zoals we dat tegenwoordig op t.v. zien dat een kind 1 minuut op de trap moet zitten, of dat zijn favoriete speelgoed wordt afgepakt, nee je werd geslagen. En gedroeg je je weer niet, dan werd je weer geslagen. Net zo vaak totdat het tot je doordringt dat je fout bent geweest.

Het was tevens ook een andere tijd waarin ik opgroeide dan de tegenwoordige tijd waarin mijn dochter nu in opgroeit. Ik ben een 3e generatie Molukker. Natuurlijk keken we vreemd op, toen we op de basisschool met Nederlandse jongens in aanraking kwamen en zagen dat zij niet werden geslagen. Voor ons was dat een cultuurshock. Ik herinner me een Nederlandse jongen, wiens naam ik niet zal noemen, maar die jongen had zich misdragen op zijn eigen verjaardagsfeestje. Zijn gedrag was zo stuitend, dat ik dacht dat er zo klappen werden uitgedeeld. Hij had een grote mond tegen zijn moeder. Ik werd er stil van. Het enige waar ik aan dacht was: ” Beter hou jij je stil, want jij krijgt zo rake klappen!!” Zijn moeder kwam naar hem toe, wees met een vinger naar hem en zei op een voor haar strenge toon: ” Als jij je nu niet gedraagt, dan ga jij zonder eten naar bed en mag jij niet met je speelgoed spelen!” Toen ik dat zag en hoorde, brak mijn klomp. Ik dacht: ” Huh, wat is dit nou? Krijgt hij geen klappen? Krijgt hij geen pak slaag met een pollepel of sambal zijn mond?” Ik was echt van slag. Voor mij was dat echt shocking. Ik vertelde het gelijk aan alle andere aanwezige Molukse jongetjes en die keken ook verbaast op. ” Wat geen pak slaag? Dit moeten wij echt niet flikken bij onze moeder. Dat wordt een maand lang voeding via het infuus ja”, werd er gekscherend lachend gezegd.

De strenge opvoeding met de harde hand, die onze opa’s en ouders kregen en in mindere mate de 3e generatie, wordt ook wel door sommige Molukkers de K.N.I.L. opvoeding genoemd. Hard en streng net als een militair regime. Buitenstaanders zullen zeggen dat het kindermishandeling is. Ik zeg dat het een duidelijke opvoeding was. Consequent, voortvloeiend uit onze cultuur met normen en waarden, die wij hoog in het vaandel hebben staan. Ooit een vervelend Moluks kind in een supermarkt gezien? Ik niet hoor. Want de regels waren helder. Wij haalden het niet in onze hoofd om ons tijdens het boodschappen te misdragen. Eén blik van onze moeder en je weet dan meteen wat je te wachten staat zodra je thuis bent. Sommige moeders maken geen grappen. Die laten het ter plekke aan jou weten en voelen wat ze van je gedrag vinden.

Ik zeg niet dat je je kind moet slaan. Ik sla mijn dochter ook niet, maar er is niks mis met een corrigerende tik. En wat die corrigerende tik inhoudt, is voor een ieder ouder verschillend. Zolang de regels maar helder zijn. Het is nu ook een hele andere tijd, dan pakweg 30 jaar geleden toen ik opgroeide. De maatschappij is verandert en ik vind dat ik daarin mee moet gaan. Vooral qua opvoeding, waarin communiceren met mijn dochter een belangrijk punt is. Communiceren is namelijk een gevoelig punt. Vroeger communiceerden Molukse mensen niet. Tenminste niet in mijn omgeving en beleving. Ik heb moeten leren om mezelf te uiten. In grote lijnen wil ik mijn dochter opvoeden zoals ik zelf ben opgegroeid. Ik ben daarom mijn ouders veel dank verschuldigd. Zonder die opvoeding wat ik heb gekregen, was ik een losgeslagen projectiel geworden. Iedereen zegt tegen mij dat ze respect voor mij hebben, op de manier hoe ik mijn dochter als alleenstaande vader opvoed. Maar ik had dit nooit kunnen doen, zonder de opvoeding die ik zelf van mijn ouders heb gekregen. Pa en ma, bedankt!

4 gedachtes over “KNIL opvoeding

  1. Mooi geschreven! Chapeau. Ik herken mezelf en mn opvoeding er in terug. Ik ben een 2de generatie molukse vrouw en dus een anak Knil. Vooral mn ma liet niet met zich sollen, maar is een zeer rechtvaardige vrouw. Ik ben er niet slecht op geworden, integendeel, mijn molukse,opvoeding met alles erop en eraan heeft mij gemaakt tot een echtgenote, moeder die ik nu ben….een persoon die zich goed heeft ontwikkelen vanuit een warm nest, lieve, lieve ouders. Toen ik je stuk las, moest ik meteen aan mijn jongere zus denken die met een hollander getrouwd is, lieve zwager. Maar de hollandse opvoeding enerzijds, och mn zus mag de kimderen geen tikken geven, wanneer dan ook. Hoe vaak jeukten mn vimgers om een paar klappen uit te delen wanneer ze n,grote mond opzetten! Onze enig kind, dochter vn 27 schreef mij ooit n mail : “mam, ik ben zwaar verwend, maar niet verpest he? Bij haar sneuvelden n paar pollepels, en hoe vaak ik op haar binnenkant handen klappen gaf…zij bgreep t wel…ik bedoel maar te zeggen..zowel mijn dochter als ik wij zijn geen slechte mensen geworden, en haar pa, ach die heeft nooit klappen gehad en komt uit n gezin van 8 kids…mooi geschreven nogmaals..Kun je me zeggen of je een bedoeling hebt met je schrijven en ma ik weten wie je bent? Hormat uit Moordrecht…ps.; mn man zegt dat ik teveel uitwijd in mn schrijven, hij heeft gelijk, dus misschien nu ook….😉 …

    • Selamat siang tante Jamy,

      Dank u wel voor uw relaas en voor uw complimenten. Ik vind het leuk om te lezen dat het voor u herkenbaar is. Ik denk dat het voor 90% van de Molukse maatschappij geldt. De opvoeding verliep vroeger toch als een soort vast patroon, wat voor een ieder gezin geldt.

      U vraagt of ik een bedoeling heb met mijn schrijven? Ik heb daar geen specifieke bedoelingen mee. Ik vind alleen dat het 2013 is en dat bepaalde onderwerpen bespreekbaar moeten zijn. Onze opvoeding hebben ons gevormd tot wie wij zijn en daar mogen wij best trots op zijn. Ik ben Emerson Terinathe. Kampong ku Kamarian. Mama ku pun nama belakan Rering. Ik kom uit Assen. Ik ben opgegroeid in de Molukse wijk, maar ik woon al 7 jaar in Groningen.

      • Hallo Emerson. Ik lees nu oas je bericht. Oke, je bent woonachtig in het noirden des lands en asal dari Kamarian. Mijn schoonzus is ook afkomstig uit Kamarian, Betty Kainama. IK wens jou en je dochter heel veel kiefde en geluk samen! Groetjes uit Moordrecht…tanta Jamy

  2. Heel herkenbaar omschreven. Ik ben ook 3e generatie Molukse, ben door mijn moeder en mama tua opgevoedt. Aangezien er geen vader/man in ons leven was nam mijn tante de verzorgende moederrol op zich en mijn moeder werkte en nam eigenlijk de rol van de ontbrekende vader aan. Ook de genoemde KNIL opvoeding werd door mijn moeder in stand gehouden. Maar ook ik ben er geen slecht mens van geworden. Het heeft mij alleen maar gevormd tot wie en wat ik ben, zoals ik nu in het leven sta. Hulde aan onze ouders, opa’s en oma’s zij hebben altijd het beste met hun kinderen voor. Blijf schrijven want het is zo leuk om allerlei herkenbare gebeurtenissen te lezen.

Geef een reactie

