Uit de oude doos: Nederlandse media objectief? (2011)

Lees hier hoe subjectief de Nederlandse media te werk gaat. De media bepaalt wat de maatschappij te zien en te lezen krijgt. Ze zullen nooit iets negatiefs schrijven of zeggen over andere landen, waar zij economische belangen bij hebben.

Gisterochtend werd ik wakker. Mijn vaste routine is dan als eerste mijn telefoon checken of ik nog berichtjes heb ontvangen, via Whatsap, Facebook of Twitter. Uiteraard was deze ochtend een speciale ochtend, omdat ik me ging voorbereiden op de Maluku Mokro Connexxion 2 te Utrecht.

Ik opende mijn FB en Twitter en wat ik las, trok ik gelijk mijn aandacht. Op de Molukken was het weer onrustig. Het was voor mij op dat moment nog te onduidelijk, wat er precies aan de hand was, omdat ik het nieuws via “onofficiële bronnen” had vernomen. En met “onofficiële bronnen” bedoel ik de “niet Nederlandse media”. Iedereen die ik op Twitter volg en in mijn vriendenlijst heb op Facebook, had het erover. De één nog heftiger en uitgebreider dan de ander. Weer iemand anders had een link met ons gedeeld, waarin Indonesisch nieuws op staat. Aangezien mijn maleis niet het gewenste niveau had, als wat er werd beschreven in het betreffende artikel, werd ik er persoonlijk dus niet wijzer van. Ik besloot de Nederlandse nieuwssites af te struinen. Helaas, wat ik al vermoedde werd bevestigd. Op geen enkele website werd het nieuws vermeld. Ik heb ze allemaal bezocht:
http://www.telegraaf.nl
http://www.ad.nl
http://www.nu.nl
http://www.dvhn.nl
http://www.volkrant.nl
En noem ze maar op. Nergens was het te vinden! Ik zeg het eerlijk. Dat doet pijn. Waarom doet dat pijn? Eeuwenlang werden onze voorouders gekoloniseerd door Nederlanders. Zij hebben geleden onder de Nederlanders. Nederlanders hebben onze mensen afgemaakt, als zij zich niet hielden aan het religie en regels wat de Nederlanders hanteerden. Molukkers hebben voor de Nederlanders gevochten ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Ze werden ingezet als militairen voor de K.N.I.L. (Koninklijk Nederlands Indisch Leger). Toen Indonesië haar onafhankelijkheid had uitgeroepen, werden duizenden Molukkers onder Nederlands dienstbevel naar Nederland verscheept. Het zou een tijdelijk verblijf zijn van een half jaar. We zitten hier nu al 60 jaar!

 

Onlusten op de Molukken eind jaren 90

Eind jaren negentig begonnen de onlusten op de Molukken. Christenen en Moslims, die voorheen eeuwenlang vredig naast elkaar hadden geleefd, maakten elkaar af vanwege religie. Hoe kon het gebeuren? Natuurlijk kwam het van buitenaf. Indonesië is de grootste moslimland. Natuurlijk willen ze af van die “vervelende christelijke Molukkers”.  Wat deed de wereld? Niets! Wat Nederland? Helemaal niets! Nederland bleef, net als de rest van de wereld, toekijken hoe mijn mensen elkaar afmaakten. Niemand deed er wat aan. Wij schreeuwden om hulp. Werd er naar ons geluisterd? Nee! Nederland was doof voor ons geschreeuw. Eens te meer werd het ons destijds duidelijk, dat de Nederlandse regering meer waarde hecht aan de economische belangen met Indonesië, dan aan de Molukse gemeenschap. Niet alleen aan de gemeenschap hier in Nederland, maar ook op de Molukken zelf. En dat doet erg pijn, omdat Nederland een ereschuld heeft aan ons Molukkers, wat ze weigeren in te lossen! Koningin Juliana zei in een ver verleden: “Elk volk heeft recht op vrijheid”. Hiermee doelde ze op de onafhankelijkheid van Suriname. Maar waar is onze vrijheid? Tegenstanders zullen zeggen: “Niet zeuren, hier in Nederland ben je vrij. Hier heb je alles wat je hartje maar begeert”. Nee dat heb ik niet. Ook al ben ik hier geboren en getogen, ik zal blijven strijden voor de vrijheid van onze mensen.

 

Khadaffi vs Yudhoyono

Ik vertrouw niet meer op de Nederlandse overheid. De Nederlandse media vertrouw ik al helemaal niet. Zij vermoeien ons liever met het nieuws dat er door een hevige brand in Kenia, tientallen doden zijn gevallen. Dat David Hasselhoff zijn ex vrouw tegenkwam in een vliegtuig. Dat Barbie in de Playboy zal poseren en dat ze vier keer per dag sex heeft met haar partner. Om nog maar te zwijgen over dat eeuwige Libië nieuws. Wat overigens belachelijk is, want hiermee laat Nederland duidelijk haar twee gezichten zien. Ze juichen het toe dat Khadaffi opgejaagd wordt. Ze vinden dat Khadaffi berecht moet worden, maar ondertussen doen zij zaken met de één van de grootste dictators van deze tijd, namelijk de president van Indonesië Yudhoyono . Wat ik al in één van mijn vorige columns zei, zal ik herhalen: “Indonesië mag zijn Molukse inwoners martelen en intimideren. De president die daar voor verantwoordelijk is wordt als een vorst onthaald hier in Nederland. Dit terwijl andere mensenrechtenschendere presidenten worden veroordeeld om hun heerschappij, maar deze stellen blijkbaar voor Nederland economisch gezien niets voor.

 

Ik heb een link voor diegene die wil oprecht geinteresseerd zijn, met wat gebeurt op de Molukken:http://www.pak-amf.org/index.php/persberichten/persberichten/403-drie-doden-en-meer-dan-honderd-gewonden-bij-ongeregeldheden-ambon En nu is mijn vraag? Waarom is dit, volgens de Nederlandse media, geen nieuws????

Geef een reactie

