Mijn schrijven

Laatst zat ik in de bus toen ik oom Piet Anthony zag. Oom Piet ken ik sinds ik jaren geleden stage liep bij verslavingscentrum Masiun in Assen. Ik ken oom Piet als een warme persoonlijkheid. Een hele vriendelijke, zachtaardige,sociale man waar je mee kan lachen, maar waar je ook goede gesprekken mee kan voeren. Oom Piet is een intelligente man, die graag behulpzaam is en voor anderen klaarstaat. Ik word altijd vrolijk van oom Piet. Zo ook afgelopen zaterdagochtend. Ik stond bij de bushalte te wachten op de bus. Het regende en ik was zo slim om geen paraplu mee te nemen. U begrijpt dan wel dat mijn goede humeur ver te zoeken was. Ik had mijn pantalon aan, want ik moest naar het Hampshire Plaza Hotel te Groningen. Ik stapte vrij chagrijnig de bus in. Ik keek de bus in, maar zag al vrij snel dat er geen plek voor mij vrij was. Toen ik verder de bus in liep, zag ik ineens oom Piet. Ik werd gelijk vrolijk. We raakten aan de praat. Hij wist mij te vertellen dat hij naar Amsterdam ging, om een herdenking bij te wonen. Later bleek dat het om de vader van Geronimo Latumeten ging, die helaas onlangs op de Molukken is overleden. Voordat we op het Centraal Station van Groningen aankwamen, stond hij op en zei: “Emerson, jij hebt een mooie dochter en jij schrijft mooie verhalen. Ga zo door.” Het enige wat ik kon zeggen was: “Dank u wel  en dank u voor uw compliment, oom Piet.”

Afgelopen zondag werd mijn neefje Daan gedoopt, samen met nog drie kinderen. Een daarvan is van Willy Sapia. Bij een doop en een belijdenis is het bij ons gebruikelijk, dat we alle families bij langs gaan om ze te feliciteren. Ik kwam dus ook met mijn ouders bij de familie Sapia. Al gauw raakte ik aan de praat met oom Paulus, het hoofd van het gezin Sapia. Ik vond het een heel interessant gesprek, waar ik tot op de dag van vandaag aan terugdenk. Oom Paulus had het namelijk over het schrijven in het algemeen, maar ook over wat hij van mijn schrijven vond. Oom Paulus heeft mij aan het denken gezet, om wat minder uit gevoel te schrijven en meer uit verstand. Ik moet een balans vinden daarin. Daar heeft hij gelijk in. Een goed voorbeeld is mijn column “Sombong”. Ik besef nu, dankzij oom Paulus, dat ik het anders had moeten formuleren. Het is mij nu duidelijk dat wat voor mij vanzelfsprekend is, voor een ander niet vanzelfsprekend is. Ik had er meer rekening mee moeten houden dat het misschien ook onwetendheid is van die bangsa. Misschien heeft hij een andere opvoeding dan mij gehad. Ik ben opgevoed met dat “traditionele” Molukse opvoeding met Molukse normen en waarden. Maar wat voor mij daarom vanzelfsprekend is, hoeft voor hem niet zo te zijn. Ik schreef die column puur uit gevoel. Uit mijn eigen onbegrip. Dat had ik niet moeten doen. Dankzij oom Paulus weet ik dat nu.

Waarom heb ik het over oom Piet en oom Paulus? Ik heb het over hun omdat ik eindeloos respect voor ze heb. Hun intelligentie, hun wijsheid, hun kijk op het leven fascineert me. Zij staan met beide benen stevig in de maatschappij en genieten respect binnen onze gemeenschap. Je zegt geen “nee” tegen mannen als oom Piet en oom Paulus. Je spreekt ze niet tegen. Oom Paulus en oom Piets zijn eerlijke en directe mensen, die hun mening niet onder stoelen en of banken steken. Dat deze twee mannen mij complimenteren met mijn schrijven en mij wijzen op mijn zwakke punten, betekent veel voor me. Dat doen ze om mij te motiveren en om mij nog beter te maken. Alles wat ik schrijf, doe ik ten eerste omdat ik het leuk vind. Ik hou ervan om te schrijven en om mijn verhalen met jullie te delen. Ik schrijf niet om anderen te overtreffen of om te laten zien hoe goed ik wel niet kan schrijven. Nee, ik schrijf puur uit liefde voor het schrijven en als mensen mijn schrijven waarderen, dan is dat mooi meegenomen. Oom Paulus en oom Piet, ik dank jullie.

Geef een reactie

