Wat maakt iemand een goede ouder?

Als ik naar mijn dochter kijk, dan voel ik mij gezegend. Soms kan ik het nog steeds niet bevatten dat een deel van mij bijft voortbestaan. Juist omdat het niet vanzelfsprekend was. Het lag niet voor de hand dat ik ooit vader zou worden. Bij sommige mensen kan je het gelijk aan zien, dat zij voortbestemd zijn om een vader of moeder te worden. Zij stralen dat uit. Waaraan ik het dan merk, dat is per persoon verschillend.

Ik kan niet van mezelf zeggen of ik een goede vader ben. Het is aan mijn ouders en dochter om daar een oordeel over te geven. Wat maakt iemand een goede vader of moeder? De moeder van mijn dochter heeft ooit gezegd dat het enige positieve wat zij van mij vindt, is dat ik een goede vader ben voor onze dochter. Dat is wederzijds. Ik kan mij geen betere moeder wensen voor mijn dochter. Ondanks dat het tussen ons niet gewerkt heeft, ben ik blij met haar als moeder zijnde.

Maar wat maakt iemand een goede vader of moeder? En kan je dat van tevoren zien of iemand een goede vader of moeder wordt? Het krijgen van kinderen is het mooiste wat je als mens kan overkomen. Het zijn echter jouw daden en beslissingen die bepalen of je in staat bent om een kind correct op te voeden. Maar kan je het van te voren al zien of iemand later een goede ouder wordt? Ik ben van mening dat je het niet van tevoren kan bepalen, maar je kan het wel inschatten of iemand een goede vader of moeder wordt. Hoe kan je het inschatten? Door te kijken hoe diegene in het leven staat en waar hij of zij waarde aan hecht. Hecht diegene waarde aan zijn of haar familie en vrienden? Neemt diegene daarin zijn of haar verantwoordelijkheid? Hoe kijkt diegene tegen het leven aan? Heeft diegene een baan of een studie en hoe gaat hij of zij daarmee om?

Je kan niet verwachten van iemand die zijn of haar leven aan het vergooien is, dat diegene een goede vader of moeder zal zijn. Je kan niet van iemand verwachten die zijn of haar hele leven mensen voor de gek houdt, zich ineens trouw en verantwoordelijk zal opstellen ten opzichte van jou en jullie kind. Daarom vind ik het deels onterecht, dat als iemand een waardeloze ouder blijkt te zijn, de schuld gelijk bij diegene gelegd wordt. Natuurlijk heeft diegene schuld, maar je had het van tevoren kunnen inschatten dat het zo zou lopen. Daarom is een kind krijgen niet alleen het mooiste wat je als mens kunt overkomen, maar ook de meest belangrijke beslissing van je leven.

Geef een reactie

