Laten gaan

Een van de belangrijkste lessen wat ik heb geleerd is het laten gaan van mensen. In mijn 34 jaar heb ik veel mensen komen en zien gaan. Als je jonger bent, probeer je krampachtig alles en iedereen bij elkaar te houden. Dat was vooral bij ons, Molukse jongeren zo, want als je in een Molukse wijk opgroeit, dan is er toch sprake van een typische ” ons kent ons” en ” wij tegen de rest” houding.

De grootste fout wat menig opgoeiende Molukker denkt, is dat de jongens waarmee je bent opgegroeid automatisch je beste vrienden zijn. Dat is niet zo. Beste vrienden basseer je niet op het feit dat je samen met elkaar bent opgegroeid. Beste vrienden basseer je op karakter, wederzijds respect, eerlijkheid en ervaringen, wat je in de loop der jaren opbouwt met elkaar. Beste vrienden staan voor elkaar klaar. Beste vrienden geven en nemen. Ook is het fout om te denken dat vriendschap vanzelfsprekend is. Vriendschap is niet vanzelfsprekend. Het is in een feite een vorm van een relatie wat je aangaat. Een vriendschappelijke relatie. En net als in elke relatie is het keihard werken om de relatie te doen slagen.

Als het eenrichtingsverkeer is, dan zijn het geen beste vrienden. Dan zijn het parasieten. Energievreters. Als je jong bent, dan herken je dit soort mensen niet zo snel, maar zodra je ouder wordt, prik je al snel door dit soort mensen heen. Dat proces gaat geleidelijk. En geleidelijk aan wordt het ook makkelijker om ze te laten gaan, zonder je klote te voelen. Dit soort ervaringen vormt je .

Maar het allerbelangrijkste wat ik heb geleerd, is dat je zelfs je beste vrienden kunt laten gaan, want echte vriendschap vergaat niet. Ik ben zelf vertrokken uit de Molukse wijk Assen. Ik heb 1 beste vriend in Groningen wonen. Die komt ook uit dezelde wijk, maar mijn andere vrienden wonen allemaal nog in Assen en Bovensmilde en eentje in Nieuwegein. We hebben niet dagelijks contact. We zien elkaar ook maar eens in de zoveel tijd. Dat kan ook niet anders, want we wonen in andere steden en we hebben allemaal een baan. De meeste van ons hebben ook kinderen. Maar als we elkaar weer zien, dan pakken we de draad weer op waar we het gelaten hebben. Dan is het weer als vanouds. En dat is de kracht van echte vriendschap. Ik ben blij dat ik dat heb geleerd.

Emerson

Geef een reactie

