Een president staat en is er voor zijn volk!

Het zijn onrustige tijden. Niet alleen voor mij persoonlijk, maar ook voor onze Molukse gemeenschap. Het onderzoeksrapport van Jan Beckers, oom Unu Ririmasse en tante Nona Lumalessil. De “mediahype” die daarna is ontstaan. Minister Bommel van SP die eist dat er Kamervragen worden gesteld. Commandant van de precisie schutters Kees Kommer die in het Dagblad van het Noorden beweert dat hij zich belazerd voelt door de overheid, ten tijde van de treinkaping. En niet te vergeten alle meningen van zowel de Nederlandse als de Molukse gemeenschap met als klap  op de vuurpijl ook nog eens het voornemen van minister Hennis om de mariniers alsnog de belonen met een insigne.

Mij werd de laatste tijd gevraagd hoe het contact tussen mij en Jan Beckers tot stand is gekomen. Dat kan ik u vertellen. Vorig jaar schreef ik een open brief voor minister Hillen. Dit schreef ik naar aanleiding van zijn voornemen om de militairen die betrokken waren bij de treinkaping van 1977 te belonen met een insigne. Mijn open brief verscheen vervolgens in diverse kranten en (nieuws) sites. Via social media werd het verder verspreid. Na mijn open brief deelde ik een reeds verschenen artikel over De Punt op mijn WordPress account. Dat trok de aandacht van Jan. Hij stuurde mij een email en daarop werd het contact gelegd. Zodoende heb ik Jan het afgelopen jaar leren kennen.

Ook werd aan mij gevraagd wat mijn rol precies was in het tot standkoming van het onderzoeksrapport. Op eigen initiatief, maar met goedkeuring van Jan en oom Unu, heb ik het rapport op mijn site gezet op de ochtend dat het in het Dagblad van het Noorden verscheen. De daarop volgende berichten wat ik heb geschreven en online heb gezet, is in samenspraak geweest met Jan en oom Unu. U kunt wel stellen dat er sprake is van een samenwerking.

Waarom werk ik hieraan mee? Omdat ik een 3e generatie Molukker ben uit Assen. Om tevens te laten zien dat de strijd, ons ideaal, niet verloren mag gaan. Maar de belangrijkste reden om hieraan mee te werken, is omdat twee van mijn beste vrienden directe nabestaanden zijn van de omgekomen treinkapers. Ik ken de families. Ik ken de andere families. Ik voel me daarin betrokken. Ik voel me enigzins verplicht om als anak Maluku zijnde de strijd voort te zetten en om mee te werken om de waarheid naar boven te brengen. Recht doen aan hen die voor ons gestorven zijn.

Dat ik oom Unu, tante Nona en Jan steun en help wil niet zeggen dat ik anti Watilete ben. Op social media is de discussie losgebarsten waarom onze president niet aanwezig was tijdens de herdenking, terwijl hij wel werd verwacht volgens het originele programma. Er wordt een soort Watilete en RMS Kabinet vs. Jan en oom Unu strijd gevoerd, maar dat is in mijn ogen onnodig. Ik vind dat erg jammer. Persoonlijke en of politieke belangen moeten ondergeschikt zijn voor het gezamelijk belang. In dit geval is dat de waarheid en de waarheid is dat onze strijders geliquideerd zijn. Wat wij al die jaren al dachten is eindelijk aangetoond door oom Unu en Jan Beckers. Nederland moet zijn excuses aanbieden aan alle nabestaanden en aan onze gemeenschap. Wij moeten een parlementaire onderzoek eisen, maar hoe krijgen we dat voor elkaar als er een soort onderlinge strijd is?

Toch zijn er een hoop vragen onbeantwoord gebleven. Waarom hebben Jan en oom Unu geen financiele steun gekregen van het kabinet en of andere Molukse organisaties? Waarom hebben zij uberhaubt geen steun gekregen in hun strijd om de waarheid naar boven te krijgen? Waarom werd het onderzoeksrapport tegengewerkt? En zo zijn er nog meer vragen wat leeft onder de Molukse gemeenschap.

En ik schroom niet om datgene te verwoorden wat er leeft. Ook ik vind dat president Watilete aanwezig had moeten zijn tijdens de jaarlijkse herdenking. Hij is onze president. Het is zijn plicht om als president zijnde om aanwezig te zijn. Koningin Beatrix en nu dus Koning Willem zijn toch ook jaarlijks aanwezig op de Dam met Doden herdenking? Waarom is onze president dan niet aanwezig tijdens onze “dodenherdenking”? Een president staat en is er voor zijn volk. Ik zeg niet dat Watilete niet geschikt is als president, maar waarom was hij er niet? Hij had onze vragen kunnen beantwoorden. Hij had een dialoog aan kunnen gaan met Jan en oom Unu. Zij stonden daarvoor open.

Ook vind ik het onterecht om Jan als niet betrouwbaar te bestempelen. Termen als ” Wat denkt die belanda wel niet wie hij is”, vind ik kwetsend en ongepast. Diegene die Jan op de persoon willen aanvallen, moeten realiseren dat ze daarmee tegelijkertijd oom Unu en tante Nona ook aanvallen. En zij die oom Unu en tante Nona heel goed kennen, weten dat zij betrouwbaar en integer zijn en veel respect genieten in onze gemeenschap.

4 gedachtes over “Een president staat en is er voor zijn volk!

  1. Vragen, vragen en nog meer vragen: bij jou en bij ieder ander.
    Mijn ervaring is dat je de antwoorden niet zult krijgen. Je kunt beter bij jezelf nagaan wat belangrijk is voor jou. Welke vragen leven er bij jou en wat kan je er zelf aan doen. In mijn laatste blog ‘Een gedicht nog niet geschreven’, heb ik op de ontstane situatie gereageerd door te stellen dat passiviteit des duivels oorkussen is. Met niets doen zullen we geruisloos verdwijnen, zoals we ook geruisloos hier gekomen zijn.

  2. En wij vragen ons af waarom elk jaar minder belangstelling is voor de herdenking?
    Wat is op zo’n dag belangrijker dat je als Kepala Negara schittert door afwezigheid?
    Misschien iets om goed over na te denken voordat wij met z’n allen geruisloos zullen verdwijnen, zoals Magda Pattiiha het zo treffend verwoord.

    Terima Kasih!

  3. Ik neem de negatieve van Crams Nikijuluw zeer kwalijk, n.a.v. zijn denigrerende uitlating op de persoon Jan Beckers op 11 juni j.l.. Als fatsoenlijk mens, doe je dit niet! Dat Jan Beckers verschillende keren John Wattilete benaderd heeft om steun te vragen bij dit onderzoek, en drie keer niet op gereageerd heeft, vind ik beschamend. Dat Crams KN John Wattilete verdedigde sloeg nergens op, gezien zijn opvallend afwezigheid bij deze herdenking van onze zes vermoorde vrijheidstrijders.

Geef een reactie

