Overburen

overburen

 

Ik heb 2 overburen waar ik heel goed mee kan opschieten. Toen ik een aantal jaren geleden hier kwam wonen, moest ik maar niks van mijn overburen weten. Het zijn namelijk mannen die je liever niet in het donker wilde tegenkomen. De één is vol getatoeëerde Surinamer en woont in de bovenwoning tegenover me en de ander is een Ghanees en hij woont daaronder. Op een warme zomerochtend raakte ik met hun in gesprek. Ze heetten mij en mijn vriendin welkom in de straat. Ze wisten me exact te vertellen wie waar woonde en wie wel relax waren en wie niet. Ik leerde hun steeds beter kennen en langzamerhand kwam ik erachter dat mijn vooroordelen over hun ongegrond waren.

Daar zaten we dan, op een mooie zomerochtend met een stoeltje voor het huis, luisterend naar Bob Marley die over drie kleine vogeltjes zingt. Watti, de Ghanees, vertelde ons zo uit het niets dat hij gezegend is dat hij hier is. Uit zijn zak haalt hij een kleine pocket bijbel tevoorschijn. Hij slaat zijn bijbel open en begint een tekst, welke hij geel gearceerd had, te citeren. Ik vond dat mooi en bijzonder. Hij zei: “Emerson. Ik prijs Jah dat ik hier ben. Weg van mijn verleden. Weg van de oorlog.” Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en vroeg hem naar zijn verleden. Hij keek op en zei zonder aarzeling: ” Ik ben een kindsoldaat geweest. Ik heb mensen vermoord.” Hij zag de verbazing op mijn gezicht en zei: “Ik kon niet anders. Het was doden of gedood worden. Nu ben ik al 13 jaar in Nederland, maar voor hoelang? Ik heb nog steeds niet een definitieve verblijfsvergunning gekregen. Ik weet ook niet wat de overheid wilt. Alles wat zij als eisen gesteld hebben, daar voldoe ik aan. Ik heb de inburgeringstest met goed gevolg gedaan. Ik praat goed Nederlands. Ik heb een vaste baan als laminaatzetter. Ik weet niet wat ik nog meer moet doen dan afwachten.” Voor even was het stil.

En jij Emerson? Waar werk jij?” vroeg Bruno (Is niet zijn echte naam) de Surinamer. Ik vertelde hem dat ik bij Justitie in Veenhuizen werkte. Hij begon te lachen. “Wat lach je“, vroeg ik. Hij keek me aan en vroeg: “Werk jij in Norgerhaven?” Voordat ik antwoord kon geven, zei hij: ” Daar heb ik namelijk een tijdje gelogeerd.” Hij begon te lachen. Ik keek Watti aan en die knikte bevestigend. “Wat heb jij dan gedaan“, vroeg ik nieuwsgierig. “Ik heb mijn moeder beschermd. Zij woont in een flat van elf hoog. Ze werd gestalkt door een of andere mafkees. Toen ik bij haar was gingen we boodschappen doen. We liepen op de vliering, toen hij ineens eraan kwam. Het ging vervolgens erg snel. Hij trok een mes en begon mij ermee te dreigen. Ik weerde het af. Kijk, hier zie je nog een litteken.” Hij liet zijn hand zien en ik zag inderdaad een grote litteken in zijn handpalm. “Ik pakte hem beet, tilde hem op en gooide hem naar beneden. Hij was op slag dood. Ik heb 6 jaar cel gekregen, waar ik 4 jaar ervan heb gezeten.” Het was weer voor even stil. “Jongens. Het was weer gezellig, maar ik ga boodschappen doen“, zei Bruno. “Is goed man. Ik ga er ook vandoor“, zei ik.

Twee weken later ging de deurbel. Het was buurman Watti. “Emerson! Ik heb wat te vieren. Kom bij mij taart eten.” Ik zag al meerdere buurtgenoten voor zijn deur staan. Ik deed de deur achter mij dicht, toen mijn Surinaamse onderbuurvrouw Gerda er ook aankwam. Op de manier hoe ze praat en wat ze uitstraalt zou ze zo de moeder van Bing uit GTST kunnen zijn. “Wat heeft hij te vieren“, vroeg ik. Gerda begon te lachen en zei: “Dat hoor je vanzelf mi boy.” We waren in Watti’s woonkamer en hij wist ons in tranen te vertellen dat hij een definitieve verblijfsvergunning had gekregen! Ik was ontroerd, want op dat moment kwam zijn verleden, heden, toekomst en hoop samen. Dit soort momenten zijn onvergetelijk. Dit soort momenten laten zien waarom wij mens zijn.

Emerson Terinathe

2 gedachtes over “Overburen

Geef een reactie

