Wat als?

Wat als één situatie anders was gelopen in mijn leven?

“Soms vraag ik me af hoe mijn leven gelopen zou zijn, als maar één situatie anders was gelopen. Wat als ik mijn relatie van 3 jaar niet had verbroken? Of ik had geen contact meer opgenomen met mijn oude vrienden, puur uit schaamte en schuldgevoel? Hoe zou het zijn gelopen, als ik toch besloot om een avondje met mijn ouders door te brengen, in plaats van met mijn vrienden. Dan was ik niet uit geweest. “

Soms sta ik er even bij stil. Dat het leven bestaat uit samenloop van omstandigheden. Na een moeizame relatie van bijna 3 jaar besloot ik om voor mezelf te kiezen. Ik verbrak de relatie. Het voelde aan als een bevrijding. Ik had mezelf voorgenomen om geen relatie meer aan te gaan. Ik trok weer tijdelijk bij mijn ouders in. Ik was 30 jaar. Ik had weer contact met mijn oude vrienden. Wat volgde was herkenning en ouderwets ouwehoeren. Ik ging los en besefte weer, hoe ik heerlijk ik het vond om vrijgezel te zijn. De aandacht, de vrouwen, het geouwehoer met de jongens. Ik had het gemist. Ik absorbeerde de aandacht en de verleiding. Elk weekend maar weer. Ik genoot met volle teugen.

De avond toen ik haar ontmoette

Toen ik een maand vrijgezel was, twijfelde ik om te gaan stappen met de jongens. Eigenlijk wou ik thuis blijven voor de verandering. Bij mijn ouders, ook al bleef ik dan op mijn slaapkamer. Maar ik had het mijn vrienden beloofd. Na enig aandringen besloot ik toch om mee te gaan. Ik friste mezelf op. Ik moest me haasten. Ik keek mezelf aan, in de spiegel en nam mezelf voor om het die nacht rustig aan te doen. Al mijn vrienden gingen mee. Zelfs mijn goede vriend Karl uit Vught. We keken elkaar aan. Het was goed. De sfeer was goed en ik wist dat dit een mooie nacht zou worden. We gingen eerst naar de bios, een filmpje pakken.

Na ongeveer 2 uur stonden we weer buiten en waren we aan het discussiëren waar we met zijn allen een drankje zouden doen. Een paar wilden naar News Cafe. Anderen wilden eerst naar Ocean, waar onze vriend Ben-oni als uitsmijter bij de deur stond. Uiteindelijk hakten we de knoop door. We gingen naar News café. Uitbundig en sociaal als ik was, groette ik alle bekenden, die we in News Cafe tegenkwamen. Het bleef bij een groet en een omhelzing. Ik ging geen conversatie aan, want ik wilde direct naar beneden. Naar de lounge discotheek gedeelte van News Cafe. Daar werd de goede muziek gedraaid. Daar zitten de mensen, die hetzelfde voelen als ik voel. Die hetzelfde willen als ik, namelijk een leuke, gezellige avond. Ik hing om mijn vrienden heen toen we naar beneden gingen. Lachend en ouwehoerend liepen we naar beneden. Ik dolde met Karl, over hoeveel vrouwen hij die avond zou scoren. We kwamen binnen. Ik keek om mij heen. Net toen ik op het punt stond om naar de achterste bar te lopen, keek ik naar links. Toen zag ik haar. Daisy.

Wat als?

Soms vraag ik me af hoe mijn leven gelopen zou zijn, als maar één situatie anders was gelopen. Wat als ik mijn relatie van 3 jaar niet had verbroken? Of ik had geen contact meer opgenomen met mijn oude vrienden, puur uit schaamte en schuldgevoel? Hoe zou het zijn gelopen, als ik toch besloot om een avondje met mijn ouders door te brengen, in plaats van met mijn vrienden. Dan was ik niet uitgeweest. Wat als ik me niet ging haasten met opfrissen, maar gewoon rustig mijn tijd nam en mijn vrienden beneden lang liet wachten? Wat als we niet naar de bioscoop waren geweest en gelijk waren gaan drinken, ergens in de binnenstad van Groningen? Hoe zou het zijn gelopen, als we niet hadden besloten om naar News Cafe te gaan, maar naar Ocean, waar onze vriend Ben-oni uitsmijter is? Stel je voor dat ik toch met iedereen op de begane grond van News Cafe ging praten. Dat ik met alle bekenden die ik daar zag, uitgebreid ging kletsen over hoe het met hun ging. Wat zou er gebeurd zijn, als ik niet om mij heen keek in de discotheek gedeelte, maar gelijk naar de achterste bar was gelopen? Wat als ik niet naar links had gekeken, maar naar rechts?

Dan zou ik Daisy nooit ontmoet en of gekend hebben en dan was Raphorah nooit geboren. Ik zou geen vader geworden zijn van een mooi, lief, speciaal dochtertje en dit geweldig gevoel niet gekend hebben.

 

 

IMG-20130427-WA0005

Ik samen met mijn dochter Raphorah

Geef een reactie

