We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in onze Molukse geschiedenis hier in Nederland.

“Yes, we can!!!” De slogan wat president Obama gebruikte voor zijn presidentscampagne en waar hij de presidentsverkiezingen mee won. De zin “Yes, we can”, had alle elementen in zich. Kracht, eenheid, vooruitgang maar bovenal hoop. Het gaf de de Afro American gemeenschap een toekomst. Eindelijk, na eeuwenlange onderdrukking en raciale apartheid, was hij er, Barack Obama. Hij werd de allereerste donkere President van Amerika. Hij belichaamde alles waar die slogan voor stond: “Yes we can!”

omslagfoto

 

Vandaag had ik ook zo’n “Yes we can” gevoel. Vandaag was namelijk de castingdag voor de Molukse film “Jefta”. Ik kan jullie nu al vertellen, dat ik iets unieks heb meegemaakt. Ik zag allemaal jonge en oudere auditanten die hun steentje willen bijdragen aan dit project. De sfeer en saamhorigheid was familiair. Er was helemaal geen sprake van jaloerse concurrentie, terwijl we allemaal hetzelfde willen bereiken. Namelijk een rol in de film “Jefta”. Ik zag verschillende soorten “tante Ietjes”. Er waren verschillende soorten “oom Azabs”. Ook voor “mijn” rol waren er verschillende soorten Tobiassen. Een daarvan is een persoonlijke vriend van me, Jaco Kaidel. Natuurlijk willen we allemaal de rol van bijvoorbeeld Tobias, Nona, tante Ietje en oom Azab. Zijn we dan teleurgesteld als wij het niet worden? Nee, omdat wij beseffen dat wij bijdragen aan iets unieks. Daarom heerste vandaag de gun factor. De positieve energie spatte er vanaf vandaag. We hadden allemaal die “vibe”.

 

“We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in onze Molukse geschiedenis hier in Nederland. ”

 

1234064_4790344777153_1160266210_nIn de meer dan 60 jaar dat Molukkers hier in Nederland zijn, is er nog nooit een Molukse (aktie) film gemaakt door Molukkers. Wij zijn muzikaal. In vrijwel elke begeleidingsband van elke bekende Nederlandse zanger, zit of zat wel een Molukker. Memru Renjaan en Nicky Manuputty zijn de grote Molukse namen. Wij zijn goed in sport, met name voetbal. De bekendste Molukse voetballer is Simon Tahamata en in zijn kielzog gevolgd door Giovanni van Bronckhorst en Denny Landzaat. Maar op film- en acteergebied zijn wij nog tamelijk onbekend. Op dat gebied zijn er maar drie namen wat bij mij opkomen, namelijk Roger Goudsmit, Anis de Jong en Terence Schreurs. En nu in 2013 heb ik gevoel dat we aan het begin staan van iets unieks. We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in onze Molukse geschiedenis hier in Nederland. En ik voel me vereerd dat ik daar deel van mag uitmaken. Het is tijd voor vernieuwing. Het is tijd voor een nieuw geluid. Iets bewerkstelligen wat nog nooit eerder gedaan of gemaakt is. We kunnen laten zien dat ook wij op dit gebied wat in onze mars hebben. Dit is een nieuwe manier om te laten zien wie wij zijn.

Eén van de Timisela Brothers, Henry Timisela, verwoordde dat laatst treffend. Hij zei: “We kunnen wel een film maken over de geschiedenis, maar we kunnen ook geschienis maken!” Dat is wat we gaan doen. Geschiedenis maken. Met onze (film) blik op de toekomst gericht. “Yes we can”. Ja, we kunnen het, dus laten we het met zijn allen gaan doen!

Support Maluku Cinema.

Emerson

2 gedachtes over “We staan aan het begin van een nieuw hoofdstuk in onze Molukse geschiedenis hier in Nederland.

  1. Pingback: Een nieuw hoofdstuk | The Brothers Timisela

  2. Pingback: Een nieuw hoofdstuk | MalukuCinema MalukuCinema

Geef een reactie

