Jefta komt naar Assen!!

1384348_563325317067809_615646667_nDe gebroeders Timisela komen op zaterdag 19 oktober naar de Molukse wijk in Assen toe, om te vertellen over hun filmproject “Jefta”. Na de jeugd- en tevens no budget film “Sterk“, de documentaire “Ihamahu” en de korte film “Parang” komen de gebroeders nu met de film “Jefta”. Dit project is niet zomaar een project. Nee, dit project zal voor Molukkers in Nederland, de geschiedenis ingaan als de allereerste Molukse (actie)film in Nederland. Daar mogen wij best trots op zijn.

Ik weet nog precies waar ik Joshua Timisela voor het eerst ontmoette. Dat was in het gebouw van Kemna Casting in Amsterdam. Wij deden beide auditie voor een rol een in de telefilm “Wijster”, wat uiteraard ging over de treinkaping in Wijster in 1975. Ik werd aan hem voorgesteld via een wederzijdse vriend, de Molukse acteur en tevens Bad Habit toetsenist Roger Goudsmit. Het klikte meteen tussen ons en de andere auditanten. Een paar jaar later kwam ik hem weer in hetzelfde gebouw tegen, maar ditmaal tijdens de audities voor de telefilm ” De Punt”. Ik hoef u niet te vertellen waar die film over ging. Joshua was anders dan de meeste andere mensen die ik leerde kennen door de jaren heen. Hij was erg creatief, vooruit denkend, erg bekwaam in het alles wat hij uitvoert, helder, maar bovenal sociaal vriendelijk. Datzelfde vond ik ook van zijn broer Henry, toen ik hem een aantal jaren later ontmoette, tijdens de presentatie van hun allereerste film “Sterk” in Groningen. Ik was daar sowieso om de film te zien, maar ook om een recensie erover te schrijven.

Nu komt “Jefta” eraan. De jongens zijn al een tijd bezig met een soort promotietour door heel Nederland heen, onder de noemer “The Strike Back”. Hiervan hebben ze opnames gemaakt, welke te zien zijn op hun persoonlijke You Tube kanaal. Voor ons, Molukse Assenaren, zal deze film extra bijzonder zijn, omdat er meerdere Molukse (ex) Assenaren aan de film meewerken. Uiteraard de hoofdrolspeler Joenoes Polnaya, die Jefta zal spelen. De rol van Tobias zal vertolkt worden door Max Schurink. Oorspronkelijk komt hij uit Hoogeveen, maar hij woont nu in Assen. Tante Lies Bakkenes – Thenu zal de rol van tante Ietje vertolken. Tante Lies woont al jaren in Moordrecht, maar komt uit Assen. Ik denk dat de jongere generatie haar zusje, tante Lea Thenu wel kennen. Zij woont nog wel in Assen. Verder komen Donna en Jaco Kaidel ook in de film voor. Ikzelf zal de rol vertolken als de neef van Nona, de bruid van Jefta. Kom dus met z’n allen op zaterdag 19 oktober 2013 om 13.00 uur MASSAAL naar de jeugdlokaal in onze kerk “Rehoboth”.

Dat ik een bijdrage mag leveren aan de film, vind ik een eer, omdat dit iets unieks is. Dit is nog nooit eerder vertoont. Wat ik persoonlijk ook grappig vind, is een conversatie wat Joshua en ik hadden in 2010 via privé berichtjes op Facebook. In 2010 was het vanuit mijn kant meer als gekkigheid, maar dat het nu, 3 jaar later, alsnog realiteit wordt, dat vind ik echt bijzonder.

gesprek

 

Let’s make history. Support Maluku Cinema.

Geef een reactie

