Verdeeldheid

Het land is verdeeld. Aanleiding hiervoor is de jaarlijks terugkerende Zwarte Pieten discussie. Het was nog nooit eerder voorgekomen dat de discussie zo heftig, als de afgelopen paar weken. Dit kwam door het hoofd van de VN-Werkgroep die daar onderzoek naar deed, mevrouw Verene Shepherd, die van mening was dat het fenomeen Zwarte Piet een terugkeer is naar de maatschappij. Nederland ontplofte. Waar haalde zij het lef vandaan om onze traditionele feest te bekritiseren, was de algemene strekking. Dit nieuws beheerste wekenlang niet alleen de landelijke media, maar vooral ook de sociale media. De meningen liepen uiteen. Terwijl de voorstanders van Zwarte Piet bleven beweren dat het niks met racisme te maken had, toonden sommige van hen wel racistische trekjes. Men werd openlijk racistisch. Nou ja openlijk, veilig achter hun mobieltje, tab of laptop uiten zij hun mening, die zij in de echte wereld niet durven te verkondigen aan hun donkere medemensen.

Net nadat we dachten dat het niet erger kon worden, werd bekend gemaakt dat een menigte Zwarte Pieten sympathisanten een donkere vrouw belaagden op het Malieveld in Den-Haag. De menigte demonstreerden daar tegen de VN voor het behoudt van Zwarte Piet. De mevrouw in kwestie, Tilly Kaisiepo, was op dat moment ook aanwezig op het Malieveld. Ook zij demonstreerde tegen de VN, maar dan om een hele andere reden, namelijk de genocide op haar eiland, Papua Nieuw Guinea. Zij werd belaagd. Er werd tegen haar gezegd dat ze moest ” opkankeren naar haar eigen land.”

verdeeldheidIk ben een schrijver. Een schrijver steekt zijn of haar mening niet onder stoelen of banken. Een schrijver weet zijn of haar mening te onderbouwen met argumenten, maar een schrijver weet ook dat het onmogelijk is om iedereen tevreden te stellen en daarom zullen wij altijd voor- en tegenstanders hebben. Ook deze discussie liet mij niet onberoerd. Diverse keren heb ik op Facebook en Twitter mijn mening geuit. Diverse keren heb ik in het “echte leven” met mensen hierover gediscusseerd. De volgende argumenten kwamen telkens terug:

Voel jij je ook aangesproken? Voel jij ook je ook gediscrimineerd als het om Zwarte Piet gaat? Nee. Persoonlijk voel ik mij niet aangesproken, maar ik begrijp de mensen, die zich gekwetst voelen door het fenomeen Zwarte Piet. De reden waarom ik ze begrijp en dat ik met ze meeleef is vanwege onze gezamelijke, koloniale verleden. Iets waar sommige Nederlanders totaal geen besef van hebben en zich daarom niet in kunnen leven in de gevoelens van deze mensen.

Emerson, de slaventijd en de koloniale periode is al zo lang geleden. Zwarte Piet heeft helemaal niks met de slavernij te maken. De mensen die zich gekwetst voelen, moeten zich niet aanstellen. Er is niks aan de hand. Niks aan de hand? Slavernij en racisme ligt nog erg gevoelig, ook al is het lang geleden. Zwarte Piet vertoont alle kenmerken van een neger. Dan is het toch niet raar dat er bepaalde mensen zijn, die hier niet mee eens zijn?

Vind je dat het Sinterklaasfeest moet blijven? Ja. Sinterklaasfeest is een mooie feest voor kleine kinderen. Hoewel ik mij niet aangesproken voel, ben ik zelf ook geen fan van Zwarte Piet. Naar mijn mening kan Zwarte Piet wel gemoderniseerd worden naar de moderne tijd. Te denken aan kleurpieten en dat de naam ” Zwarte Piet”, vervangen wordt naar alleen ” Piet” of als toevoeging de kleur die hij draagt, bijvoorbeeld ” Paarse Piet”. Ik vind ook dat men moet afstappen van de traditionele uiterlijk van een ” Piet”. Dus geen kroeshaar meer, nep Nederlands met een Surinaams Afrikaans accent, geen felle rode lippen meer en zwart uiterlijk. Ook de dikke gouden oorringen kunnen ze beter achterwege laten.

Sinterklaasfeest moet blijven. Zwarte Piet moet blijven. Dat is traditie. Oh. Het is traditie? In Latijns Amerika en in Spanje hebben ze ook een traditionele feest, namelijk stierengevechten. In die landen worden mensen kwaad, als je er een punt van maakt. Nederland dook erbovenop en sprak er schande van. Stierengevechten kan echt niet. Dat is dierenmishandeling. In de Tweede Kamer werd er zelf een debat over gehouden. Nu duikt er een VN-Werkgroep onder leiding van een Jamaicaanse vrouw, Verene Shepherd, op onze traditionele feest en concludeert dat Zwarte Piet racisme is, en ineens staat het hele land op hun achterste poten. Waar haalt zij het lef vandaan? Waar bemoeit zij zich mee? Maar de echte vraag is natuurlijk, waarom heeft Nederland hun mening klaarstaan als het aankomt op traditionele feesten van andere landen, maar zelf kwaad worden, als zij zelf onder de loep worden genomen? Uiteraard is dit gewoon hetzelfde. Mensen die niet eens zijn met mijn bewering, blijven het gooien op dierenmishandeling. Dat komt omdat zij hun mening niet verder weten te onderbouwen, omdat ze diep van binnen weten, dat ik gelijk heb.

Ik ben het eens met de mensen die hier aanstoot aan geven, maar ik word zelf nu aangezien voor een racist, omdat ik blank ben. Ja vervelend, maar nu voel je tenminste een beetje hoe sommige mensen zich voelen. Alle negers zijn Zwarte Pieten, alle Molukkers zijn treinkapers, terwijl alle Marokkanen en andere Arabische mensen terroristen en criminelen zijn.

HOE NU VERDER? Ik weet het niet. Als men slim is, grijpt men nu in door een verandering door te voeren in deze hele discussie. Pas “Zwarte Piet” aan, om te voorkomen dat het nog erger uit de hand gaat lopen. We hebben toch geen zin om deze discussie elk jaar te voeren? Ik begrijp heel goed dat een verandering eng is en dat het tijd kost. Een verandering voer je niet op de een op andere dag door. Tegen mijn blanke medemensen zeg ik: ” Pas het aan” en tegen mijn donkere medemensen zeg ik: ” Geef Nederland de tijd, om het aan te passen”.

Emerson

Een gedachte over “Verdeeldheid

Geef een reactie

