Ik ben geen theorie jongen

Ik was nooit een theoretische jongen. Leren, achter boeken verscholen was niet mijn ding. Hoewel ik het met alle gemak deed en het daarmee ook gered had, was ik veel liever een praktijk jongen. Mensen konden mij van alles vertellen via boeken, het interesseerde mij weinig. Ik las wel boeken. Dat wel. Ik genoot ervan. Ik heb meer dan 400 boeken in mijn bezit en ik heb ze allemaal gelezen. Maar dat was puur ter ontspanning. Niet om te leren.

Ik heb het mijn rij instructeur dan ook niet makkelijk gemaakt. Ik schaam me er niet voor om te zeggen, dat ik 5x ben gezakt voor mijn theorie examen. Ik wist alle antwoorden, maar ik blokkeerde volledig. Met allemaal onbekenden in een zaal zitten van de CBR inclusief de 10 seconden bedenktijd na elke vraag, verschrikkelijk. Mijn rij instructeur, Bert de Goede, werd helemaal gek van mij: “Potverdikkie Emerson! Waarom lukt het jou in godsnaam niet? In de praktijk doe jij alles goed. Alles! Hoe komt het dan dat het telkens niet lukt om jouw theorie te halen?” Schouderophalend gaf ik geen antwoord Uiteindelijk had hij mij aangemeld voor een staatsexamen, die ik glansrijk haalde. Niet lang daarna mocht ik eindelijk praktijkexamen doen. En zoals verwacht, slaagde ik in één keer. Voor de duidelijkheid. Dat ik telkens zakte voor mijn theorie examen, had niks met Bert de Goede te maken. Ik had me geen betere rijschool kunnen bedenken, dan de rijschool van Bert de Goede. Wat een prachtkerel was dat. Altijd vrolijk. Altijd stipt op tijd. En hij was geliefd in Assen. Het kwam geregeld voor dat hij oud leerlingen tegenkwam, als wij voor een stoplicht stonden. Hij maakte dan altijd een praatje. Heel joviaal. Niks op aan te merken. Ik hoorde dat hij nu met pensioen is gegaan. Ik wens hem dan ook alle goeds.

Biologie en natuur, daar had ik ook niks mee. Het interesseerde me niet wat al die namen van al die planten of diersoorten waren. Tenzij het over chimpansees ging. Ik hou van chimpansees. Dat komt door Michael Jackson en zijn chimpansee Bubbles. Maar voor de rest, boeide me niet. Wat ik wel grappig vond, was om te zien dat de biologieleraar zijn lessen vol overgave met ons deelde. Ik keek hem dan ook aan en dacht: “Ja, dit is duidelijk jouw ding. Niet mijn ding. Voor de klas staan, als een oude uitgerangeerde zak, is duidelijk niet mijn ding. Mens en de natuur, in die periode boeide me dat niet. Alles wat ik van een menselijk lichaam wilde weten, voerde ik in praktijk uit. Dat heb ik in de loop der vrouwen wel bewezen.

geïnspireerd door Kluun’s column:  ” Natuur wordt vaak geromantiseerd”

Geef een reactie

