Kleurrijke buurt

Ik woon in een kleurrijke buurt. En dan heb ik het niet over diverse culturen, die in mijn straat wonen. Ik heb het over kleurrijk, vanwege onze verschillende achtergronden en manier van leven. Moslims en christenen door elkaar heen. Jonge gezinnen tussen de alleenstaande mensen. Van werklozen tot zelfstandige ondernemers. Van geen scholing tot universitair. In mijn straat wonen ze er allemaal. En dat vind ik interessant. Vooral zomers, als het mooi weer is en wij dan allemaal buiten leven. Dan pas leer je je buren kennen.

m1mz50uaj36vIk woon nu al bijna 4 jaar in het Oosterparkwijk in Groningen. Deze wijk is bij de meeste mensen bekend als de wijk waar het vroegere F.C. Groningen stadion stond. Ook staat deze wijk bij sommige mensen in het geheugen gegrift, als de wijk uit het SBS6 programma “Probleemwijken”. Gelukkig is het allang geen probleemwijk meer. De huizen zijn opgeknapt en de mensen, die voor overlast zorgden, zijn vertrokken. Toch is het niet rustig. Dat zal het ook nooit worden, vrees ik. Hoe raar het ook klinkt, maar het hoort bij deze wijk, dat er om de zoveel tijd een politieauto of busje weer in onze wijk rijdt om iemand op te pakken. Het hoort bij deze wijk als er burenruzies zijn.

Afgelopen zomer was het weer raak. Ik heb een bovenwoning met een extra verdieping erbij. Het was een warme zomerdag. Ik was die dag vrij van werk en besloot om een dutje te doen. Net toen ik mijn ogen sloot, hoorde ik geschreeuw. Ik sprong van bed af, keek naar buiten en zag dat een jongen keihard wegrennen met een aantal jongens achter hem aan. Ze kregen hem niet meer te pakken. Iedereen liep naar buiten en vanuit mijn slaapkamerraam bleef ik kijken wat er was gebeurt. Wat bleek? De jongen die wegrende, belde bij mijn overbuurman aan. Mijn overbuurman deed open en werd gelijk neergestoken. Een aantal personen uit de buurt zagen dat, waarop zij de achtervolging hadden ingezet. Er kwamen meerdere politiewagens en een ambulance. Ooggetuigen werden ter plekke ondervraagd. Ook ik werd ondervraagd.

Agent: “Zag u het gebeuren?”
Ik: “Nee.”
Agent: “Heeft u echt niks gezien, of zegt u dat alleen omdat u niet tegen de politie wilt praten?’
Ik: “Ik heb echt niks gezien, want ik lag op bed toen het gebeurde.”
Agent: “U lag op bed. Hoeft u niet te werken?”
Ik: “Ik denk niet dat mijn priveleven van enig belang is bij uw onderzoek.”
Agent: “Wilt u niet zo’n toon tegen ons aanslaan?”
Ik: “Wat voor toon? Ik zeg alleen dat mijn doen en laten geen enkel toegevoegde waarde heeft.”
Agent: “Het valt me op hoeveel mensen het wel gezien hebben op een doordeweekse dag.”
Ik: “Misschien komt het omdat het zomervakantie is en dus veel mensen vakantie hebben?”

Ik wou daar nog op ingaan, door te zeggen dat dit een arme wijk is en dat mensen dus geen geld hebben om op vakantie te gaan. Dat verklaart dus de vele getuigen, maar ik hield maar wijselijk mijn mond. De gezicht van zijn vrouwelijke collega sprak boekdelen. Het leek erop dat ze op het punt stond om mij te bespringen en op te eten. Vrouwelijke agentes zijn over het algemeen niet aantrekkelijk. Zij bevestigde dat beeld, want ze leek mannelijker dan mannelijk. Zelfs Cristiano Ronaldo had niet zulke biceps en triceps. Vanaf dat moment vroeg ik me af hoe het zal zijn om met zo’n manwijf dagelijks in de auto te zitten en waar ze het dan over hebben. Schept de agent dan ook over zijn sex avontuurtjes? Of dat zijn vrouw geen seks meer wilt? Dat hij de buurvrouw wel geil vindt, maar dat zij getrouwd is met de plaatselijke dominee? Laat hij dan ook ongegeneerd scheten in het bijzijn van zijn vrouwelijke collega? Dus achter het stuur, de rechterbil omhoog en hup, een keiharde knal laten. Allemaal vragen, wat ik me sindsdien afvroeg. Nu ik erop terugkijk, dat is ook best kleurrijk.

Geef een reactie

