Het vergeten volk

Noodweer op de Filipijnen, gelijk wordt het breed uitgemeten op het nieuws en men roept iedereen geld te storten op giro 555. Noodweer op de Molukken met diverse doden, geen nieuws. Geen reclame met BN’ers die de maatschappij oproept om geld te gaan storten. Nee, wij hadden het allemaal zelf moeten doen d.m.v. benefietgala’s organiseren. Ik ben daar trots op, want dat is onze kracht, maar dat het schrijnend is, mag duidelijk zijn.

overstroming-ambon1Waar hebben wij het aan verdiend om genegeerd te worden? Is dit datgene waar onze opa’s en voorouders, de driekleur voor hebben gediend en waar ze voor gestorven zijn? Onze mensen sterven en gaan gebukt onder het dictatoriale bewind van R.I. terwijl Rutte deze maand een handelsmissie naar R.I. onderneemt om de economische banden te herstellen. Wat rechtvaardigt zijn voornemen tegenover ons Molukkers?

 

 

 

Wij zijn vergeten, maar vooral expres genegeerd. Tenzij 25 april nadert. Of 11 juni tijdens de herdenking van de omgekomen treinkapers. Dan weten ze ons nauwlettend in de gaten te houden. Ik kijk er niet meer van op, want verwachtingen heb ik allang niet meer. Ik verwacht niet meer dat “zij” ons ooit zullen helpen.  Ik hoorde de opdrachtgever van giro 555 op tv zeggen dat Nederland “gul is en graag geeft”. Ik kon een lach niet onderdrukken. Vooropgesteld, voor een groot deel heeft hij gelijk. Nederland loopt voorop als het aankomt op humanitaire hulp. Dat prijs ik absoluut. Dat moeten ze voortzetten.

overstroming ambonEchter, wat zij voor andere landen doen, doen zij niet voor de Molukken. Dat is geen eigen analyse, maar een feit. Voor een 3e generatie nabestaande van twee voormalige trotse K.N.I.L. soldaten ervaar ik dat als een pijnlijke constatering

Emerson.

PS. Wat sommige denken, maar niet zeggen, zeg ik het maar. Ik betreur de doden op de Filipijnen, maar ik zal giro 555 niet steunen. Waarom niet? Omdat ik al geld heb gegeven voor onze eigen benefiet, Banjir Ambon. Dat gaat me vanzelfsprekend meer aan het hart, dan al het leed elders.

 

ambon-overstroming-3

64 gedachtes over “Het vergeten volk

  1. nee eerst het lang leegplukken en dan klakkeloos zo maar weer alles achter laten zonder een of ander verandtwoording te durffen te nemen zo zijn de hollanders altijd al geweest stelletje *&*$#(&*645 maar gerechtigheid zal eens komen!!

  2. Beste columnist,

    Ik vind dat je geen appels met peren kunt vergelijken. Je geeft een voorbeeld die je op een ongepaste manier vergelijkt en dus twee zaken door elkaar haalt.

    De omvang van de ramp is catastrofaal op de Filipijnen,die op de Molukken was van een ‘kleiner formaat’ maar minstens net zo erg, want als er slachtoffers zijn is het een ramp. Echter schets je nu een beeld dat de Filipijnen onze (Molukse) hulp niet nodig hebben,omdat NEDERLAND ons slecht heeft behandeld. Dit ten nadeel van de Filipijnen.

    Is dat de opvoeding die je van huis uit hebt genoten? Mijn orang tua van de eerste generatie hebben me geleerd “dari salempeng pata djadi dua”.

    Ja.. Nederland heeft ons bedrogen. Ja.. we zijn zwaar slecht behandeld. Nee.. daar kunnen de DUIZENDEN Filipijnen niks aan doen.

      • Bangsa Alifuru staan voor samenleven in vrede en harmonie. Gun elk volk in nood de hulp die dat volk op dat moment verdient, ook al wordt jezelf vergeten. Omdat anderen ons volk niet helpen betekent nog niet dat wij hetzelfde moeten doen. Wie goed doet goed ontmoet. Mena Muria

    • Beste Efraim,

      Wat ik schreef, schreef ik uit persoonlijke beleving. Hoe ik ertegenaan kijk. Natuurlijk hebben de Filipijnse bevolking steun nodig. Ik beweer ook niet dat zij dat niet nodig hebben. Het beeld wat ik schets is… waarom NL wel de Filipijnen steunen en ons niet. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Als jij de financiele vrijheid heb, om jouw geld te geven aan alle landen die een ramp hebben meegemaakt, dan respecteer ik dat. Mijn keuze om alleen Banjir Ambon te steunen is mijn persoonlijke overweging geweest. En dat beste Efraim, heb ik ook van huis uit gekregen. Ik geef om mijn naasten, maar als ik moest kiezen, dan kies ik ten alle tijde voor mijn eigen mensen.

      • Beste Emerson,

        Begrijp ik dan goed,dat je ons onrecht als argument geeft om anderen niet te helpen? Omdat wij ook amper geholpen zijn? Ik vind dat een beetje kort door de bocht,omdat jij nu een breed publiek bereikt die klakkeloos kopiëren. En zo zetten we onszelf opnieuw neer als het opstandige volk. Terwijl we zoveel te bieden hebben. Je moet juist aanmoedigen om elkaar te helpen. Niet alleen je eigen bangsa. Netwerken,studeren en vervolgens opbouwen. Zo voer je de strijd anno 2013. Maar met wie leggen we netwerken als we ons slechts tot ons eigen volk beperken?

        Ik snap je standpunt heel goed, je voelt je benadeeld in dit geval omdat er hulp uitgaat naar 11.000.000 slachtoffers. Maar ethisch gezien is dit toch geheel logisch? Hou op met vergelijken.

    • Buiten de Molukse gemeenschap om in Nederland, wie helpen onze mensen op de Molukken nog meer? Juist niemand. Het is onze morele plicht om onze mensen te helpen.

      Natuurlijk, als je iedereen kan helpen, moet je dat zeker niet nalaten. Mijn keuze om giro 555 NIET te steunen, is een persoonlijke keuze. Ik ben niet aan het vergelijken, dat doe jij door het aantal dodentallen steeds erbij te halen. Voor mij is een ramp, een ramp, ongeacht het aantal doden. Dat jij vind dat Filipijnen meer recht hebben op hulp, omdat er tienduizend mensen zijn omgekomen, dan is jouw mening. Die ik overigens wel respecteer.

      Op de Molukken is een ramp gebeurt. Op de Filipijnen is een ramp gebeurt. De Molukken krijgen geen hulp. Filipijnen wel. Het zij zo, maar ik heb besloten om de mensen te helpen, die geen internationale hulp krijgen. Juist, onze eigen mensen, omdat ik vind dat de Filipijnen alle internationale hulp krijgen die zij TERECHT verdienen.

      En breed publiek? Kennelijk zijn er dan veel mensen die het met mij eens zijn. Daar is niks verkeerds mee.

      • Je vergelijkt wel degelijk als je een column begint over dat de Filipijnen wel hulp krijgen en wij Molukkers niet. En ik snap jou mening wel degelijk, ook ik zou eerder mijn eigen bangsa steunen dan de Filipijnen. Maar het was gewoon niet gepast om over de rug van de Filipijnse slachtoffer te beginnen over het onrecht dat Nederland onze eerste generatie heeft aangedaan.

        Het was gepaster en respectvoller geweest als je column gewoon dat onrecht als inhoud had gekregen, zonder daarbij de Filipijnen te gebruiken. Ik vind het namelijk erg egoïstisch om te zeggen; “Zij helpen ons niet, dus wij helpen ook niemand”.
        Als we werkelijk wat willen betekenen voor Maluku, moeten we toch echt onze houding veranderen. Want op dit moment hebben wij iedereen nodig, maar niemand ons. En als wij werkelijk hulp willen krijgen, zullen we dat moeten afdwingen op een correcte manier, maar niet over de rug van anderen.

        Ik hoop dat ik niemand gekwetst heb met mijn commentaar op dit column, als dit wel het geval is bied ik mijn excuses aan.

    • Heel goed verwoord. Elke ramp is erg, elke slachtoffer is er een teveel. Onbelangrijk is dan je afkomst of religie enz. enz. Voor dit soort rampen verdient elk slachtoffer hulp. En ja ik heb ook gedoneerd voor de Molukken. En dat het niet of nauwelijks in het nieuws is gekomen is heel jammer. Maar daar mogen slachtoffers van andere rampen niet nog een keer het slachtoffer worden. En misschien blijft er van een euro 90 eurocent aan de strijkstok hangen. Maar dan is er van die andere 10 eurocent toch nog iemand geholpen. Dat is iets wat bij mij overheerst.

  3. Niet dat het een wedstrijd is, maar hoeveel dodelijke slachtoffers en ontheemden zijn er in de Molukken tgv recent noodweer? …als dat er een stuk minder zijn dan de 10.000 doden en honderdduizenden daklozen is de reden van scheve verhoudingen in media aandacht evident. Dit was ook een van de zwaarste stormen ooit in de hele wereld. Een snelle google zoektocht verteld mij dat het aantal slachtoffers in de Molukken in de tientallen loopt. Afschuwelijk natuurlijk, maar totaal niet te vergelijken met de omvang van de ramp in de Filipijnen. Zeker niet wanneer je het risico op snelle escalatie van de noodsituatie rekening houd: Grootschalige epidemieën, voedsel en water schaarste, etc.
    Het komt mij zeer vreemd voor dat u klaagt over de bovengenoemde oneerlijkheid van ‘klein-‘ vs ‘groot’schalig leed en het koloniale verleden …om vervolgens dit te zeggen: “Ik betreur de doden op de Filipijnen, maar ik zal giro 555 niet steunen. Waarom niet? Omdat ik al geld heb gegeven voor onze eigen benefiet, Banjir Ambon. Dat gaat me vanzelfsprekend meer aan het hart, dan al het leed elders.” Ik zie niet hoe dit anders is dan de onverschilligheid van de gemiddelde onverschillige blanke Nederlander of de media. U zegt immers zelf dat u het één belangrijker vind dan het ander, op basis van uw eigen perspectief.

    Don’t get me wrong: Ik sta zeer sympathiek tav de Molukse gemeenschap en de slechte opstelling van de Nederlandse regering. Ik zou u echter aanraden het op zijn eigen merites aan te kaarten.

  4. Ik ben heel erg kwaad als ik dit ziet.ik heb geen woorden voor dit onzin.wij zijn gewoon niet belangrijk.maar ben heel trots op onze mensen en op me zelf.
    Ik wil niet veel zeggen Nederlandse regering laat ons in de kou.

  5. je heb `t heel goed verwoord. Telkens komen mensen bij mij aan de deur voor inzameling voor een goed doel. Een heel verhaal maar het drong niet tot me door. mijn gedachten heeft mij gebracht naar het land waar ik vandaan kom. Mijn bloed vloeit door m`n lichaam, het kon nergens meer heen en werd steeds erger, denkend aan mijn volk, wij moeten onszelf maar zien te redden, geen giro 555….mijn ooms, tantes, broeders en zusters en vooral aan de gesneuvelden vechtend voor de tiga tjorak. Ik ben er klaar mee.

  6. We zouden iedereen moeten helpen die hulp nodig heeft! Dat weet ieder mens met een beetje mededogen in zijn/haar donder! FOEI ! En ja, Nederland heeft historisch grote blunders gemaakt, ook uit eigen belang. FOEI ook ! Maarrrrrrrr, jij moet helpen. Ageren en niet reageren!

  7. De schuld die Nederland heeft is aan de eerste generatie, zij zijn diegenen die van huis en haard verstoken zijn gebleven, en hun uiteindelijke rust hier noodgedwongen hebben gevonden. Het is bijzonder vermoeiend om altijd dat onderwerp aan te snijden alsof het ook voor de huidige generaties zou gelden.
    Nederland heeft je de kennis, rijkdom en de vrijheid gegeven waardoor jij je blogs, columns op je macbook kan schrijven.Het is mij onduidelijk waarom je de schuld van de Nederlandse Staat aan de EERSTE generatie, verbind aan een tyfoon die een groot gedeelte van de filipijnen heeft vernietigd.
    Als je steun wil voor de Molukken of de Molukse zaak, kom dan met een inhoudelijk verhaal en niet over de handelsmissie en de economische voordelen die Nederland daarbij zou hebben. De Molukken zijn een integraal onderdeel van Indonesie en willen volgens mij ook voor een groot gedeelte ook gewoon onderdeel blijven van de R.I.( Ben er zelf geweest en heb met heel veel mensen op de verschillende eilanden gesproken)De treinkapingen in de jaren 70 zijn niet eens bekent bij de jeugd op de Molukken
    Elk volk heeft recht op zelfbeschikking! maar dat is niet wat op de Molukken nu bovenaan staat als je elke dag moet vechten voor je bestaan.
    Kortom, Als je zo begaan ben met het Lot van de mensen daar, kom met acties, ipv woorden voor “onze” zaak.

  8. True! Helemaal mee eens..
    Maar in tegenstelling tot jouw beslissing om niets te geven aan giro 555 geef ik juist wel.
    Dit omdat ik van mening ben dat Delen, vermenigvuldigen is. Want om te mogen ontvangen, moeten we ook geven. Ik geloof in de hemelse wet. Je hebt 1 hand om te geven en 1 om te ontvangen. Dus om te ontvangen moeten we juist geven. En andersom. Iemand zei me dit eens en ik geloof ook dat t zo werkt! Sharing is Caring While We know ourself as a creation of God, We all are also obligated to realize and remember that everyone else and everything else are also God’s creation! BLESSINGS

  9. Bangsa Alifuru staan voor samenleven in vrede en harmonie. Gun elk volk in nood de hulp die dat volk op dat moment verdient, ook al wordt jezelf vergeten. Omdat anderen ons volk niet helpen betekent nog niet dat wij hetzelfde moeten doen. Wie goed doet goed ontmoet. Mena Muria

  10. Beste Emerson,

    Toen ik je titel las dacht ik dat het ging om een inheems volk van de filipijnen die vergeten worden in de hulpverlening in deze verschrikkelijke ramp. Maar toen ik las waar het om ging vond ik het persoonlijk een vreemde gedachte en rare vergelijking. Met andere woorden gun je hiermee dus de onschuldige slachtoffers van een grote natuurramp geen hulp.
    Ja de overstroming in ambon was ook een ramp, maar dat is geen excuus om andere mensen in nood daarin niet te hulp te komen omdat ‘onze mensen’ niet geholpen worden. Focus je frustratie niet op mensen die ook slachtoffer zijn van de natuur en totaal niks met de discussie van een zogenaamd vergeten volk.

    Daarnaast moeten we denk ik eens leren om niet te kijken naar wat anderen doen voor ons land en onze onafhankelijkheid maar wat wij zelf doen.
    Aks yourslef what you can do for your country, not what ‘your country’ can do for you – J.F.K

  11. Nederland is gewoon vergeten 1. waar ze hun rijkdom vandaan gehaald hebben , 2 .onze ouders aan het lijntje gehouden, en 3 . nu zijn wij in Nederland een vergeten volk geworden, want de Filipijnen heeft veel voor nederland betekent ,zoals ook Mali met 45 miljoen ,+ de mensen die daar naar gestuurd worden om te helpen,wat het niet allemaal kost. Of zoals toen met balkenende Marokko heetf vierhonderd jaar wat betekent voor nederland, Wachten in het nieuwe jaar naar de komst van de bulgaren en Roemenen ,wat zal het nieuwe jaar ons brengen meer leed dan liefde denk ik, maar goed ! Laat de wereld maar zien wat jullie voor die andere naties betekent ,de naties die voor Nederland veel heeft betekent zijn wel onze ouders ,molukse soldaten die door de loze beloften van Nederland met pijn in hun harten het leven gelaten hebben. En Suriname werd onafhankelijk zei pr. juliana elk volk heeft recht op hun onafhankelijkheid dank je wel pr.juliana wij de ambonezen werd gewoon vergeten.en zo kan je doorgaan ! Weten ze wel wat de. V O C betekent, VERKRACHTING , ONDERDRUKKING , CORRUPTIE
    ———– ===========================================

  12. Beste Cherigoya,

    Ik denk dat je het verhaal niet vat. Ik heb het nu alleen over mezelf en ik denk ook de author. Wij zijn niet gefrustreerd op mensen die slachtoffer zijn geworden daar gaat het HELEMAAL NIET OM…we hebben jaar in jaar uit geld uit gegeven voor goede doelen…..wat zeg ik nou?….JAREN!!!!! Maar het is nog nooit 1 keer maar dan ook 1 keer voorgekomen dat dat ze geld vragen voor een goede doel op de Molukken. Ook ik ben getopt met geld uit geven voor goede doelen. M`n geld beteed ik voor mijn eigen volk die in nood zit. Ik…. mijn familie, vrienden en kennissen hebben genoeg gedaan/- uitgegeven. Ik hoop toch wel dat je op de hoogte bent over de betrekkingen tussen nederland en indonesie. ondanks dat we voor die kut (sorry) drie kleur hebben gevochten ???????De citaat Ask yourself……..slaat ook nergens op. Wie anders over denkt mag wat mij betreft een worst wezen. Helaas!!!!!

    • Wat een kortzichtigheid hier. Begrijpt niemand dan dat een ramp van 11.000.000 slachtoffers van catastrofale omvang, hulp het enige juiste antwoord is? Giro 555 is opgericht door de samenwerkende hulporganisaties,niet door de regering! En al die jaren van pijn en leed mogen andere slachtoffers hun recht op hulp niet ontnemen!

      Wat Nederland het Molukse volk heeft aangedaan is pijnlijk. Maar hoe het Molukse volk zich nu opstelt tegen deze kwestie is nog veel pijnlijker. Ik schaam mij als Molukker voor uitspraken als de hierboven genoemde. De Filipijnen hebben ons niks misdaan. Spaar je energie en zet je in voor onze strijd,we hebben Nederland niet nodig! Dat is een al lang gepasseerd station. Zet je in op internationaal vlak!

      • Volledig mee eens Efraim..!
        telkens lees ik “wij Molukkers zijn ermee opgegroeid/opgevoed elkaar te helpen” maar over het algemeen zij wij Molukkers
        ook allemaal opgegroeid met het “Geloof” dus waar hebben wij het over….hebt u naaste lief! En ooit.. ooit zal het beloond worden door HEM. Ik (mijn gezin, Hollandse schoonzusters,zwagers,neven,nichten,vrienden,kennissen doneren elk maand 5 euro p/p) stuur om de 2 maanden (al jaren) verhuisdozen met vol met kleding, schoeisel, keukengerei, nieuwe kinderkleding(gesponsord door een groot winkelbedrijf), honderden gebruikte brillen (gesponsord door een groot Opticien keten), groentezaden, gebruikte gereedschappen e.v.a goederen naar families in Desa Namtabung op Tanimbar. Zo helpen wij ze met hulpgoederen en met groentezaden voor eigen consumptie en voor verkoop.
        Wat ik hiermee wil zeggen is dat wij niet alleen (gelukkig niet zo vaak) bij rampen e.d. op de Molukken benefietconcerten e.d organiseren om onze mensen daar te helpen, maar wij moeten zelf ook iets ondernemen om onze mensen daar structureel te helpen. Laat ik voorop stellen dat Nederland veel fouten heeft gedaan en vooral ook de nazorg t.o.v onze ouders!
        Want nergens ter wereld zijn men zo gul als de bevolking van Nederland en vooral deze generatie (dus ook onze kinderen) en
        zelf merk ik dat ook want in mijn vrienden-, sport-, zakelijkekring etc. heef men van onze Hulpgoederen Actie voor families op de Molukken gehoord en komt men met dozen vol gebruikte tot zelfs nieuwe goederen en kleine donaties van particulieren tot bedrijven. Het is zelfs zo overweldigend dat ik genoodzaakt ben om verlopig te stoppen met het aannemen van goederen daar ik al een aantal garageboxen vol heb zitten! Dus beste Molukkers hebt u naaste lief en geef zelf het goede voorbeeld en het wordt beloond………..

  13. Oh ik ben heel goed op de hoogte vande betrekkingen tussen nederland en indonesie.
    Daarom vind ik ook dat we ons als molukkers niet dood moeten staren en moeten afwachten op nederlandse steun als we weten dat we dat toch niet krijgen.

    De ask yourself quote slaat precies op wat u zegt in dat u geld geeft voor maluku, zelf in actie komen voor ons land en daarbij niet afwachten wat nederland doet want daar hebben we niks aan.
    Laten we onszelf niet consant de valse hoop geven en afwachten dat wij daarin gesteund zullen worden door Nederland, ookal zijn ze ook in mijn ogen dat verplicht naar ons na al die jaren.
    Maar we moeten vooruit kijken. Denken aan hoe wij onze tanah air kunnen helpen in de toekomst. De wereld is groter dan nederland alleen.

    Uw frustratie is mij niet onbekend en is zeer begrijpelijk, net als alle andere molukkers is mijn achtergrond niet anders. Maar ik probeer het van een andere hoek te zien en onze frustratie om te zetten in een positieve energie zodat de mensen in maluku er nu en later wat aan hebben.

    En uw laatste opmerking over het zal mij een worst wezen, ik kom niet om te provoceren maar om mijn mening te geven. U hebt uw punt uitgelegd ik de mijne.
    Welke daarin juist is staat daarbuiten. Dat is aan een ieder om voorzichzelf te beslissen. Ik ben het niet eens met het standpunt dat hier wordt ingenomen, net zoals u het niet eens bent met mijn standpunt. Even goede vrienden zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen.

  14. Standpunt is zeer duidelijk en ben t er ook mee eens wat betreft t gevoel die omschreven is. Maar in tegenstelling tot jouw keuze om niet te geven aan giro 555 geef ik juist wel. Ik geloof in de hemelse wet. Delen is vermenigvuldigen want om te mogen ontvangen, moeten we ook geven. Je hebt 1 hand om te geven en 1 om te ontvangen. Dus om te ontvangen moeten we juist geven. En andersom. Iemand zei me dit eens en ik geloof ook dat t zo werkt! Sharing is Caring While I know myself as a creation of God, I am also obligated to realize and remember that everyone else and everything else are also God’s creation.

  15. Beste Efraim,

    m`n hele leven lang heb ik energie gestoken voor mijn volk en, tot nog toe. Punt1….. heb zelf jaren in de gevangenis moeten doorbrengen vanwege onze molukse strijd na de bezetting van het Indonesisch Consulaat te amsterdam. Punt 2….1 broer kapot geschoten in de Punt.,…. Punt 3…. andere broer jaren in de gevangenis moeten doorbrengen ook vanwege treinkaping De Punt. Punt 4….. oudste oudste broer in de jaren 70 bezetting Indonesish residentie te Wassenaar. Punt 4….En tot op heden steken wij ons energie voor de Molukse strijd. Nu moet je niet bij mij aankomen met energie steken voor onze strijd.

    • Beste oom Ottek,

      Het punt is hier dat dit column twee zaken behandelt die los van elkaar staan. Je kunt hoe dan ook, nooit de ramp op de Filipijnen in verband brengen met het onrecht tegen Molukkers. En dat gebeurt hier nu wel.

      Het onrecht wordt in dit column de leidende factor, terwijl dat vanuit mijn optiek fout is. Want de columnist wilt eigenlijk zijn motief geven waarom hij niet geeft aan giro 555,maar gebruikt daar een verkeerd argument voor, namelijk het onrecht van de Nederlandse regering. Ziet u niet in dat dat totaal niets heeft te maken met de ramp?

      En daardoor nemen nu alle Molukse jongeren dit column nu klakkeloos over,terwijl ze hun energie beter kunnen steken in de strijd. En los van of je nu de financiële middelen hebt om te geven of niet, je mag nooit een beeld schetsen dat de Filipijnen het niet verdienen,omdat wíj benadeeld zijn door de Nederlandse regering.

      Ik snap dat vooral bij uw generatie die dit van dichtbij hebben beleefd, open wonden zijn. En ik respecteer uw offers die u hebt gebracht. Maar laten we nou alsjeblieft de twee zaken gescheiden houden en proberen op politiek vlak de strijd te voeren.

      De Filipijnen verdienen hulp. De Molukse zaak verdient hulp. Maar laat het één de ander niet in de weg liggen, daar zij niets met elkaar te maken hebben.

  16. Geachte mensen,

    de door mij geschreven column, is hoe ik erover denk en hoe ik ertegenaan kijk. Het is niet mijn intentie om te overtuigen. Een ieder heeft zijn of haar mening hierover. Natuurlijk is het erg wat er op de Filipijnen is gebeurt. Ik lees reacties dat mijn vergelijking misplaatst is. In wat voor opzicht is het misplaatst? In het aantal dodentallen? Wat als er op de Molukken ook duizenden doden waren gevallen, had NL dan ook geholpen? Ik denk dat er dan niks was gebeurt.

    Er verandert dan niks. Dat komt door Jakarta, maar ook door Nederlands onwil. Ik heb het vergeleken, omdat een ramp een ramp is, ongeacht het aantal doden. Mijn beslissing om giro 555 niet te steunen, is omdat ik vind dat onze eigen mensen onze steun nodig hebben. Ook zij zitten in nood. Zij verdienen onze steun meer. Ik kan niet in ieders portemonnee kijken, maar mijn keuze is gebasseerd op vanzelfsprekendheid voor onze mensen en ook uit financieel oogpunt. Ik steun Maluku, laat de anderen maar voor de Filipijnse bevolking zorgen, die de hulp van de internationale gemeenschap ook terecht nodig hebben.

  17. Beste Efraim en die degenen die t met m eens zijn. Tuurlijk moeten de mensen op de fillipijnen geholpen worden…net zoals in syrie waar mensen ook niet weten of ze t eind van de dag wel zullen halen. Maar dit gebeurt toch ook? Dat is nou juist waar t hier om gaat.
    Elke dag zien we in de media hoe de situatie is in alle landen waar wat mis is, Behalve op de Molukken. Al zou het alleen maar aandacht zijn van de media. Maar sterker nog we worden totaal genegeerd. Dat is hier de issue!!
    En ik heb t niet alleen over banjir (overstroming) ik heb t bijv ook over de onderdrukking van de mensen op de Molukken door Indon. Overheid en het grof schenden van de mensenrechten door bepaalde indon. millitaire eenheden zoals bijv Densus88. Terwijl dit al jarenlang gaande is word er bijv door media totaal geen aandacht aan geschonken.
    Het is dan toch niet zo gek dat sommigen eerst datgene wat ze kwijt kunnen aan hun eigen mensen op de Molukken geven? , juist omdat Wij ( de Molukkers hier in Ned.) zo goed als hun enige hoop zijn. Omdat de rest van de wereld en dan vooral Nederland (overheid en media) de Molukken totaal links laat liggen.

    • Beste Danjil, ik denk da niemand hier mijn werkelijke punt ziet. Ik ben een R.M.S.-aanhanger in hart en nieren. Ik weet als geen ander dat ons ontzettend veel onrecht wordt aangedaan. En nu komt het; wat schieten we er mee op door over de rug van de Filipijnen ons recht te willen halen? Wat schieten we er mee op om door te gaan als slachtoffers? Het is inderdaad ieders goed recht om zich kwaad te maken over het wegmoffelen van Nederlands zwarte bladzijde in de vaderlandse geschiedenis, maar elke volk verdient recht op hulp.

      De columnist had de Filipijnen niet moeten gebruiken en daar wind ik mezelf dus over op. Het gaat hier helemaal niet over wat Nederland ONS MOLUKKERS heeft aangedaan. Dat is een totaal andere kwestie. Het is helemaal niet de issue dat Nederland ons negeert. Waarom moeten we ons zo egoïstisch opstellen tegenover andere landen? Omdat wij de hulp ook niet krijgen? Ik vind het echt een slechte zaak dat wij onszelf anno 2013 nog steeds zielig opstellen. Ik heb een boodschap aan de jongeren en daarmee eindig ik deze zinloze discussie:

      Ga naar school, studeer, leer een beroep, probeer je in te zetten op politiek gebied als je Maluku wilt helpen. Maar hou op zielig te doen en te klagen over dat Nederland niet voor ons doet. Zorg zelf dat je wat doet voor je land, zodat we straks aan de opbouw kunnen beginnen. En deel met elkaar, zodat als Maluku straks vrij is, een ieder met een opgeheven hoofd mag zeggen; Ik heb mezelf ingezet en ik ben mijn medemens niet vergeten.

      Als ik mensen heb gekwetst met mijn kritiek, minta maaf.

      • Beste Efraim,
        Ik heb je standpunt begrepen, herhaaldelijk heb je dat gezegd, “elke volk verdient recht op hulp”.

      • Ben het volledig met je eens Efraim Matulessy. Onze mensen kleden zich teveel en te vaak aan in de rol van het slachtoffer (willen) zijn in plaats van op staan als 1 volk en ons laten horen op alle fronten en legitiem…..dat mankeert er aan volgens mijn mening. En maak je niet druk over het kwetsen van mensen, want als je kritisch bent en je daarover durft uit te spreken zul je altijd wel iemand tegen jezelf in het harnas jagen……..mij in ieder geval niet Efraim.

  18. Laat Nederland eerst zijn eigen begrotings tekorten aan de kant werken we staan erom bekend dat we in verhouding met de grotere machten op deze aardbol het meeste geld doneren aan de 3e wereld landen en/of natuurrampen.wat zit iedereen te kankeren niet eens met dit beleid ga je tengels dan maar ergens anders ophouden !!!

  19. Er worden nu twee discussies door elkaar heen gevoerd waardoor het punt wat ik, en denk ik Efraim ook, wil maken niet goed tot zijn recht komt.
    Wat mensen met hun geld doen moeten ze totaal zelf weten. Net als Emerson zegt, ik kan mensen niet in hun portemonee kijken. Als u giro 555 niet steunt is u dat goed recht. Men kan nou eenmaal niet aan alle goede doelen geven. En ja ook voor mij is Maluku nummer 1 goed doel, waarna de rest komt. Daar gaat mijn punt ook niet om.
    Wat mij tegenstaat is dat de onverschilligheid van de Nederlandse staat voor ons leed, nu wordt gebruikt als onderbouwing om niet te geven aan anderen. Met andere woorden maken we onszelf afhankelijk van wat Nederland denkt/doet/wil, in onze keuzes. Ja er is ons onbegrijpbaar veel leed aan gedaan, wat in nog geen honderd jaar goedgepraat kan worden. Ik hoop alleen dat wij ooit uit deze slachtoffer rol kunnen komen en zelf wat gaan doen aan onze positie. En daarmee wil ik alle acties van de afgelopen jaren niet ontkennen, maar juist toejuichen en benaderen met veel respect. Misschien moeten wij eens kritisch naar onszelf kijken en bedenken waarom wij niet gehoord worden. Blijf niet kloppen op deuren die al 60 jaar en langer niet open gedaan worden. Kijk verder, er zijn nog zoveel deuren die wel geopend kunnen worden. Er leiden meerdere wegen naar Rome, blijf niet staan op een doodlopende weg. Er valt nog zoveel te halen als we kijken naar een breder perspectief. Ja helaas worden wij niet gehoord door Nederland en nee wij worden misschien niet serieus genomen in de media, maar tegenwoordig ligt de hele wereld binnen hand bereik. We kunnen samen er voor zorgen dat wij wel gehoord worden. Onder andere door middel van Blogs als deze, zo massaal om uiteindelijk wel een keer opgemerkt te worden. Maar let ook op wat voor een stem je laat horen.
    Ik hoop dat ik het goed heb als dit voor jou Emerson ook een poging was om de wereld te laten zien dat er naast alles waar de westerse media wel aandacht voor heeft, ook nog andere dingen gebeuren in de wereld, waaronder het leed waarmee onze bangsa, onze families die elke dag onder gebukt moeten gaan.
    Voor mij was deze vergelijking die is gemaakt een ongelukkige, omdat het conflicteerd met alles wat wij zijn. Een liefdevol volk, die behulpzaam is naar de medemens. Door deze column lijkt het een haatdragende en misgunnende toon te hebben, wat denkik totaal niet de bedoeling was van Emerson (maak ik op uit je reacties). Mensen erop attent maken dat naast deze tsunami er ook overstromingen zijn geweest op Ambon kan heel goed, maar maak er een positief bericht van.
    Nogmaals ik ga uit van de goede intenties van dit stuk.

  20. Eeuwen lang onderdrukt, verkracht en bestolen en tot nu toe doodgezwegen. Nog nooit maar dan ook nooit hulp gekregen van welk land dan ook. En nu aan giro 555 geven? Fuck off

  21. Oh en het stuk ‘Het daarom op onze waarom’ op deze site een goede onderbouwing van het punt wat ik probeer te maken. Bedankt oom voor deze heldere argumentatie.

  22. Niet zielig doen en niet doorgaan als slachtoffer. Als ik dat hoor, zie ik een blanke voor me, die er niet aan herinnerd wil worden aan de misdaden die hij heeft begaan.

  23. Beste Emerson,

    Ik verbaas mij er elke keer weer over hoe jullie Molukkers alles op jullie zelf weten te projecteren. De ramp in de Filipijnen is tien keer erger dan de overstroming op de Molukken. Niet alles draait om jullie.
    Nederland geeft jullie net zoveel mogelijkheden als ieder ander in dit land om te groeien, maak hier gebruik van. Laten we eerlijk zijn: zo slecht is het hier niet.. Je wordt niet verplicht om hier te blijven

  24. Beste Efraim !! Het gaat mij ook niet om de fillipijnen. Als je mijn bericht hebt gelezen zeg ik ook als eerste dat zij geholpen net zoals etc etc
    Mij gaat t er juist om dat zij dit OOK voor de Molukken zouden moeten met de omvang van de ram

  25. Ramp achterwege te laten. En ik voel me geen slachtoffer. De mensen daar op de Molukken zijn slachtoffer. Enige waar ik om vraag is aandacht…dezelfde aandacht als de fillipijnen, mali, rwanda , bosnie enz. krijgen of hebben gekregen voor de mensen daar op de Molukken. Dan nog je opmerking over ga in de politiek. Door die politiek is de situatie op de Molukken nu juist hoe die is. Door politiek leven we in crisis omdat er meer wordt geinvesteerd in oorlogen en wapens dan in hulp. Dus dat is niet voor mij weggelegd.
    Verder is t alleen maar goed dat we elkaars meningen kunnen geven.🙂

    • Nepmolukkers als jij zijn de reden waarom wij nooit serieus zullen worden genomen door anderen. Efraim heeft gewoon gelijk, investeer in jezelf zodat je wat kan betekenen voor de Molukken. Je leeft hier in een land met veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, maak er volop gebruik van. Ongelofelijk dat er molukkers zijn als jij die dit niet snappen. Vind je het gek dat mensen ons uitlachen. Djangan tjuma omong, apalae indjak dan maki kue pun bangsa sendiri. Hypocriet!

  26. Ik snap de verontwaardiging, maar vind niet dat er een vergelijking gemaakt kan worden met de Filipijnen. Op Ambon was er door een organisatie een inventaris gemaakt van zo’n 300 a 350 gezinnen waarvan hun huis schade had geleden of helemaal kwijt waren. In de Filipijnen zijn er zo’n 4.500 doden, 900.000 mensen die hun huis kwijt waren en in totaal zouden bijna twaalf miljoen mensen op een of andere manier getroffen zijn door de tyfoon.
    De vraag “Waarom de FIlipijnen wel en de Molukken niet?’ zou dan beter beperkt kunnen worden tot: “Waarom worden de Molukken niet geholpen?” En dan niet op het moment dat er elders in de wereld wat gebeurt. Want het is logisch dat de Filipijnen worden geholpen!

    Maar het is wel een feit dat de Molukken in een vergeethoekje liggen en weinig naar om gekeken wordt. In sommige gevallen zelfs tegen gewerkt. Ik ben een vd organisatoren van de benefietavonden “Banjir Ambon” en wij hebben het in korte tijd georganiseerd, omdat we weten dat de hulp alleen van de Molukse gemeenschap moet komen. Daar Nederland en Indonesie geen hulp zullen bieden. Waarom worden de Molukken dan “vergeten’? Dat ligt naar mijn mening aan twee dingen: deel is het politiek en deels ligt het aan ons zelf.

    Het inzamelen van gelden voor de Molukken vanuit de Molukse gemeenschap in NL is iets waar Indonesie niet op zit te wachten. Toen onze mensen op Ambon gelden aan het verdelen waren, werden ze aangehouden door de Indonesiche overheden. Of ze moesten zich melden. Daar werd hen onder andere verteld: “Waarom zeggen jullie dat dit geld uit Nederland komt en niet van de Indonesische regering? Zo staat de RI voor schut!” De distributie van de gelden heeft een maand stil gelegen.
    Indonesie hanteerd een bepaald beleid: De opstandigste provincies moeten onderontwikkeld blijven. Daarom zijn de provincies Maluku, Maluku Utara en Papua het meest ontwikkeld, armst etc etc. Hoe beter ze het gaan hebben. hoe meer ontwikkeld ze gaan worden. En dat is gevaarlijk, want dan zien ze in hoe ze bedonderd worden en willen ze helemaal onafhankelijk worden.

    De Nederlandse overheid is wat Indonesie betreft een wat ze noemen een ‘ hielenlikker’ Als het Indonesie niet zint, dan zint het Nederland ook niet. Dat zien we ook met bv wapenexportbeleid, als er een rechtse partij als de VVD in een coalitie zitten.Toen de Indonesiche president zijn staasbezoek aan NL annuleerde vanwege een kort geding door de RMS, heeft het ministerie van Buitenlandse zaken van alles gedaan om Molukkers betrokken bij de rechtszaak het moeilijk te maken. Zo dook er een memo op om te onderzoeken hoe de advocaat in kwestie buiten werking gesteld kan worden, door bv schorsing e.d.
    Ik vermoed ook dat er daarom vanaf dat moment. een heksenjacht op Satudarah MC wordt gehouden, want zij waren bij de demonstraties, rechtszaken en bij geldinzamelacties voor de Molukse gewetensgevangenen zeer duidelijk betrokken/aanwezig. Maar goed dat is speculeren.

    Wij als organisatie hebben naast Indonesische tegenwerking ook Nederlandse tegenwerking gehad. Bij beide benefieten kregen we pas op het laatst met moeite een vergunning. Terwijl er nooit moeilijk wordt gedaan over vergunning voor evenementen in de Rijnhal. Dat hebben we o.a. met andere niet Molukse-evenementen in de Rijnhal gemerkt. Bij het eerste benefiet kregen we pas 1 dag van te voren een vergunning, dit nadat onze advocaat had gedreigd met een versneld kort geding. Diezelfde dag lieten politie en gemeente weten dat ze geen vergunning konden geven vanwege allerlei smoesjes. Toen de advocaat belde, was er meteen geen probleem meer. Ook bij de tweede benefiet ging het moeizaam.

    Waar het op neer komt is dat Nederland niet gauw dingen wilt doen waarmee ze de Ri-overheid op de kast kunnen jagen, want de relatie is al broos en economische belangen tellen nou eenmaal zwaarder. Al helemaal met een rechtse partij in de coalitie.

    Van de andere kant kunnen wij als Molukse gemeenschap hier en daar ook veel meer doen om de Molukken uit de vergeethoek te halen. In plaats van zitten te jammeren en vloeken dat we geen aandacht krijgen. Krijgen we geen aandacht? Dan moeten we uitzoeken hoe we wel aandacht krijgen en hoe we wel iets voor elkaar krijgen. Zo is de infomatievoorziening in de Molukken slecht. Er is nauwelijks pers die de internationale media als bron kunnen gebruiken. En als de media in Jakarta zwijgen, dan komt er niks vanuit Ambon naar buiten. Als we zorgen dat er onafhankelijke media en journalisten werken op de Molukken, dan kan informatie in de vorm van artikelen, video en foto’s sneller de wereld bereiken. Want op dit moment is dat nihiel. En als uit Ambon geen nieuws komt, dan kunnen persbureau’s niks. Want als ze niks binnenkrijgen, dan kunnen ze ook niks verspreiden.
    Ook onze informatievoorziening naar de NL en INt.pers is bagger. Demonstraties kregen nooit aandacht vd media. Ik zat vanaf 2007 bij de organisatie PAK-FKMCPR.Er waren al demo’s gehouden die geen aandacht kregen vd media. Terwijl heel Moluks Nederland zat te vloeken, gingen wij uitzoeken hoe we dan wel aandacht kregen. We vergelijken de persberichten van eerdere demo’s met persberichten zoals het wel zou moeten geschreven worden. We lazen ons in, zochten informatie via internet, hoofdredacteuren, journalisten enz. En toen kwamen we erachter dat het gewoon een kwestie is van hoe je een persbericht schrijft. Een simpel voorbeeld: Molukkers zijn emotionele mensen, ze beginnen een persbericht met hoe zielig we zijn en niemand ons helpt en schrijven als tweede een geschiedenisles over 400 jaar overheersing. Het klopt allemaal, maar zo bereik je de pers niet. Je hoefde alleen maar te schrijven: waar gebeurt wat, hoe, wat wie etc.. Want een redacteur krijgt duizenden persberichten op een dag te lezen, en ze bepalen bij de eerste paar zinnen of het de moeite waard is of niet.Dus moet je anders beginnen met je persbericht.
    Op o.a. die manier heeft PAk-FKMCPR wel de media achter zich gekregen, zelfs tot in Australie. Niet omdat ons verhaal zo zielig was, maar omdat we het verhaal goed brachten.
    Het zelfde geld voor de politiek, zoals bv kamerleden.

    Om een lang verhaal kort te maken: Krijgen we geen aandacht? Dan zoeken we uit hoe we wel aandacht krijgen. Het blijft dan moeilijk, maar je moet er hard voor werken. En dan lukt het wel.

    Dus, ja de regenringen van NL en RI proberen ons te negeren, maar wij kunnen er zelf veel aan doen dat ze ons niet meer negeren. Voor elke zaak opnieuw. Via media, parlementen etc etc. Alleen dan moeten we het wel doen. En niet als kip zonder kop wat doen, maar eerst research doen, je goed voorbereiden en dan aan de slag gaan. Stoppen met zielig doen, maar hard aan het werk gaan. En het gaat veel beter en sneller als we het NIET maar overlaten aan een handjevol mensen, dat in het werk omkomt, maar gezamelijk of gelijktijdig ten strijde gaan.

    ovb spelfouten etc. is ff snel geschreven

    hrmt,
    Joram Tentua

  27. Ik denk dat ik het antwoord al weet aangezien iemand al de regering had gemaild: “Heb de regering de vraag gesteld waarom de Molukken geen hulp hebben gekregen…..en het antwoord daarop is dat de Indonesische regering GEEN verzoek heeft ingediend!!!” Surprise surprise surprise. Anders hadden ze dus wel hulp ontvangen…..

  28. Aan de reacties te zien heeft een ieder een hart voor Maluku, dat is te prijzen. Dat er bepaalde nuanceverschillen zijn is niet erg, zo lang men zijn zaken kan beargumenteren en met ‘respect’ elkaar benaderd. De columnist heeft in ieder geval reacties weten uit te lokken, ongeacht of je het ermee eens bent of juist niet.

    Wij als Molukkers zijnde hebben de verantwoordelijkheid, ikzelf ben 3e generatie, om ‘onze zaak’ voort te zetten. Tijden veranderen in positieve en negatieve zin. We moeten onze kwaliteiten benutten en ons hard maken voor de strijd die legitiem is.

    In mijn ogen wordt er te weinig gebruik gemaakt van de beschikbare middelen (internet e.d.) om hier in Nederland de krachten te bundelen. Waarom worden er bijvoorbeeld geen kleine ‘discussiegroepen’ opgericht? Waarin men op een fatsoenlijke manier iets kan betekenen voor de Molukkers hier in Nederland en op de Molukken. Je ziet een behoorlijke verschuiving plaatsvinden binnen de 3e en 4e generatie, we vallen uit elkaar!

    We zijn verplicht om stappen te zetten, hoe klein deze ook moge zijn. Het bespreekbaar maken op allerlei niveaus.

    Mena Muria!

  29. Efraïm ik zou het fijn vinden als jij je commentaar beperkt tot de reageerders en niet de gehele Molukse volk erbij betrekt. Als jullie uit respect voor elkaar elkaars standpunt respecteren ipv elkaar te proberen overtuigen dan ben je al een stuk verder. De 1 is pro 555 de ander tegen. Ik ben tegen 555 en niet vanwege het vergeten vd Molukken maar vanwege de bekende strijkstok. Het is allemaal zgn vrijwilligerswerk maar iedereen word betaalt en de top verdiend tonnen, hoeveel vd zoveel miljoenen zal daadwerkelijk de hulpboevenden bereiken.

    • 93% bereikt het doel waarvoor wordt gecollecteerd door giro 555 Ray en het restant van 7% is nodig voor de organisatie om zaken te kunnen regelen.
      Beantwoord dit je vraag voldoende Ray ?🙂

  30. Zolang wij als Molukkers dit soort energieën blijven verspillen, zal het niet veel beter worden dan waar we nu al naartoe zijn afgezakt. Ik respecteer ieders mening en denkwijzen maar laat het nogmaals gezegd zijn, giro 555 is een SHO welke los staat van de Nederlandse regering. Dus in die hoedanigheid moet dat dan ook gezien worden en niet anders. Tien doden, één dode, elf duizend doden ??? wat is het verschil ?? een ramp is een ramp en kan je niet met elkaar vergelijken in wat nu erger zou zijn. Vele jongeren roepen maar wat en vertonen kopieer gedrag, maar weten inhoudelijk vaak niet “helemaal” hoe de vork in de steel zit wat erg jammer is. De handen ineen slaan en in een zaak volharden en tot een juist einde brengen is iets wat “wij” als Nederlandse Molukkers maar moeizaam afgaat en zolang wij dit gedrag blijven vertonen met alle goede inzetten van de vele Molukkers onder ons ten spijt, zullen wij nooit gezien of gehoord worden als één volk maar een zoveelste versplinterde minderheids- groepering in de Nederlandse samenleving. Wij worden onderhand in hetzelfde rijtje genoemd als de Turken, Marokkanen, Afrikanen en alles wat nog meer aan verder afkomst in Nederland verblijft, maar dat hebben we dan echt aan ons zelf te danken want we “stonden” / “staan” nog immer niet als 1 volk op om ons daartegen te verzetten.

    Ik ben het sterk eens met Efraim Matulessy die terecht de columnist Emerson Terinathe becommentarieert en vindt de opmerkingen dan ook zeer terecht aan het adres van Emerson Terinathe. Je kunt geen appels met peren vergelijken en dat moet je dan ook niet doen en ja ook ik dacht in eerste instantie dat hij met vergeten volk de Filipijnse bevolking bedoelde maar dat was dus een deceptie . Zolang wij niet echt als 1 volk achter elkaar kunnen/willen staan voor eender welke zaak, zullen wij Molukkers nog verder afglijden en uiteindelijk ergens onderaan de maatschappelijke ladder komen te bungelen.

    Hormat,

    Eliëzer Slaratubun

    • Beste Eliëzer,

      Ik weet niet van welke generatie u bent en wat verder uw achtergrond is. Waarom ik dit benoem? Omdat sociologische- en/of psychologische factoren niet los staan van de Molukkers in Nederland. Er zijn wel onderzoeken gedaan naar bijvoorbeeld de Molukkers in het Nederlands onderwijs. Conclusies zijn schokkend maar wel te verklaren. We lopen als Molukse volk schade op door onze opvoeding, positionering in de samenleving, geringe kennis, samenwerking, arbeidsmarkt etc. Het is niet verwonderlijk dat steeds meer jongeren individualiseren en kampen met een identiteitscrisis, ook al is dit een gevoelig onderwerp. We leven als het ware tussen twee culturen in. Daarbij zijn de contrasten tussen aan de ene kant de 1e + 2e generatie,aan de andere kant de 3e + 4e generatie, groot. Wij (3e + 4e) groeien op met andere normen en waarden, deze botsen met onze ouders en voorouders. Toch zijn we loyaal naar hen toe, dit zorgt voor frictie aan beide zijden.

      Over het algemeen zijn we een volk met veel temperament, die snel neigt naar agressie (helaas). Waardoor de dialoog stokt of geheel wordt afgebroken. Kijk naar het sluiten van het Moluks Historisch Museum.

      Ik denk werkelijk dat elke Molukker met gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel (ongeacht je standpunt, geloof, afkomst) haar krachten moet bundelen. Begin in je eigen omgeving, breng de discussie op gang. Gebruik de (social)media, gebruik je stem, maar bovenal; gebruik je verstand!

      Diep van binnen heerst bij mij de angst dat we ten onder gaan aan onze eigen koppigheid, temperament en gebrek aan samenwerking. Als ik hoor en merk dat er anno 2013 jongeren elkaar te lijf gaan op bijvoorbeeld Banjir Ambon, dan besef ik dat we nog een lange weg te gaan hebben. Om nog maar te zwijgen over dat moedeloze gezeur over Molukse Ajacieden en Molukse Feijenoorders, wijk vs wijk (welke wijk is het beste?)

      Onze voorouders die letterlijk bloed hebben vergoten om onze bestaansrecht te laten zegevieren, laten wij in de steek. Als ik kijk naar onze vlag, dan voel ik het! De trots! Ik misbruik mijn afkomst en vlag niet voor Ajax, Feijenoord, of welke zielige wanvertoning dan ook. Ik wil een mooie strijd voeren voor de mensenrechten op Maluku en voor een mooi bestaan voor de Molukkers in Nederland.

      Kennis = Macht

  31. Elke ramp is erg, ieder slachtoffer is er een teveel. Onbelangrijk is dan je afkomst of religie enz. enz. Voor dit soort rampen verdient elk slachtoffer hulp. En ja niet alle rampen komen niet of nauwelijks in het nieuws. Dat is heel jammer. Maar daar mogen slachtoffers van andere rampen niet nog een keer het slachtoffer worden. En misschien blijft er van 1 euro, 90 eurocent aan de strijkstok hangen. Maar dan is er van die andere 10 euro cent toch nog iemand geholpen. Dat is iets wat bij mij overheerst. We kunnen niet alle goede doelen steunen. Een ieder maakt daarin zijn of haar eigen keus. Stop met elkaar te bekritiseren of het klagen dat er zoveel aan de strijkstok blijft hangen. Dat zegt meer over de mensen die zichzelf verrijken, maar nogmaals daar mogen de echte slachtoffers niet de dupe van zijn. Dus 1 TV kanaal voor dit soort acties en het maandelijks informeren over het verloop hiervan.

    • Beste George,

      Ik snap wat u bedoelt, maar ‘kritisch’ zijn is juist een belangrijk middel om goede zaken na te streven. We hebben al genoeg volgzame schapen die niets willen/durven/kunnen zeggen. Het zorgt ervoor dat wij met z’n allen scherp blijven. Uw punt snap ik volledig en op het morele bezwaar zit ik op 1 lijn met u. Dan vind ik wel dat we ons, als mens zijnde, niet gemakkelijk naar de slachtbank moeten leiden. Omdat we niet moeten ‘klagen’ volgens u. Op die manier kunnen malafide mannetjes en bedrijven juist ongegeneerd hun gang blijven gaan.

  32. Wordt er hier nu echt gedacht dat de ramp op de Molukken, de enige ramp is welke “vergeten” wordt?
    Er zijn genoeg rampen die het nieuws niet halen.

    Ik krijg sterk het gevoel dat dit verhaal niets te maken heeft met een ramp, maar meer met het gevoel van benadeeld worden, welke leeft onder de Molukkers. Heel begrijpelijk en aannemelijk. Maar wees dan eerlijk en gooi het niet over deze boeg.

    Als men erkenning wilt van de overheid, ga deze daar dan halen. Komt deze er niet, neem dan uw verlies en laat het gaan. Helaas kan je dit soort dingen gewoon niet afdwingen. Vergeet niet dat de meeste Nederlandse jongeren niet eens weten wat er allemaal is gebeurd. En ook al zullen zij dit leren vanuit de geschiedenislessen, zij zijn niet verantwoordelijk.

    Tijd heelt geen wonden, daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

    • Als u nu eerst de moeite had genomen om de reacties door te lezen, dan had u wellicht niet zo gereageerd.

      ‘Het verlies nemen’ zoals u het noemt, dat zou betekenen; het Molukse volk heeft geen recht van spreken. Alsof de Nederlanders en hun regering voor ‘rechter’ speelt en dit als zogenaamd ‘vonnis’ heeft uitgesproken. Wij Molukkers, moeten dan een (lees!) legitieme strijd staken? Een strijd die ook onder de Nederlandse vlag werd uitgevochten en ondersteund toentertijd.
      Dus als ik het goed raad, wanneer ik in uw visie kruip; moet ieder individu en volk zich neerleggen wanneer zij zich ten onrechte voelt behandeld? Een retorische vraag, want uw reactie laat niets ten wensen over.

      Niemand gaat over de ruggen van slachtoffers zijn gram halen. Maar u herdenkt wel elk jaar de slachtoffers van WO2? Waarom? Dat is toch al zo lang geleden en de Duitsers zijn geen oorlogsmachine van weleer? Ik zeg dit cynisch omdat een gezond persoon nooit zo denkt.

      Wij houden niet heel Nederland verantwoordelijk maar ik kan niet ontkennen dat er veel hypocrisie schuilt in het land die ons volk behoorlijk in vergetelheid drukt. En u begint ‘geschiedenislessen’ en dat men in Nederland niet weet wat er is gebeurd. U bedoelt de geschiedenisboeken, ik zat vroeger op de HAVO, waarin de VOC wordt verheerlijkt? Waarin de geschiedenis wordt weggemoffeld.

      Ik kan uw betoog op elk punt laten kraken en beargumenteren. Een simplistische reactie als de uwe verdient eigenlijk geen aandacht. Toch schenk ik u hem, opdat u opnieuw de wijze lessen uit het verleden onder ogen kunt zien.

      Draag toch eens verantwoordelijk i.p.v. generaliseren.

      Met vriendelijke groet,
      Een trotse Molukker, een hele trotse zelfs!

      • Verlies nemen heeft niets te maken met geen recht hebben. Dat is uw visie. Verlies nemen is in dit geval (in mijn ogen) laten gaan van iets waar deze koppige regering nooit aan toe zal geven. Dus u kan zich altijd oneerlijk behandeld voelen, maar dat veranderd niets aan de zaak. Ik geloof niet dat het Molukse volk ooit in het gelijk gesteld zal worden (ook al hebben ze gelijk).
        Denk niet dat ik de geschiedenis niet ken! Ik laat de geschiedenis liever zoals het is en leef in het heden.

        Daarnaast herdenk ik WO2 op een hele andere manier. Ik denk aan het Jappenkamp, waar mijn familie hel op aarde hebben beleeft. Ik denk aan de tijden dat zij naar Nederland werden gestuurd en in kampen werden gezet. Uw aanname getuigd in deze van uw simplistische gedachten.

        Ik zie niet in hoe ik verantwoordelijkheid kan dragen voor iets wat ik niet veranderen kan. Daarnaast vraag ik me af waar u de wijsheid vandaan haal dat ik generaliseer.

        Ik krijg het gevoel dat u boos en gekwetst bent. Dat snap ik, en ik hoop dat u de kracht vind om dingen die u niet kunt veranderen te laten zo als ze zijn. Het zou toch zonde zijn als uw trots uw ultieme geluk in de weg zou staan.

        Mvg
        Een gelukkige Molukker

        P.s. Situatie op Sardinië is momenteel kritiek en daar wordt ook geen giro 555 voor geopend.

  33. Beste Geronimo,

    Ik dank je voor jouw wijze woorden. Ik ben 2e gen. en mijn roots liggen op Kei eilanden en ja mijn vader heeft als para commando (rode baret) letterlijk gebloed voor de driekleur en ja mijn vader wilde niks liever dan 1 nacht slapen zonder nachtmerrie en ja ook ik heb dit heel bewust meegemaakt dus heb ik alles wat je beschrijft aan den lijve mee gekregen en meer. Maar dat juist heeft mij gebracht naar hoe ik nu in het leven sta. Niet blijven hangen in wat was, maar de ervaringen, wijsheden, overdrachten en verhalen opslaan en gebruiken als wapen tegen een ieder die dacht of denk dat het anders is of was. Het aangaan van een dialoog is wat mijn vader mij heeft geleerd. Natuurlijk wij zijn strijders, krijgers en willen het liefst alle misverstanden beslechten met een goede knokpartij, maar ondanks het warme bloed van mij vader, wat ook door mij en mijn kinderen stroomt, zoeken we eerst een weg via de mond en niet met de strijdbijl in de hand. Maar ik ben van mening dat het ontbreekt aan eenheid. Onze kleuren worden gedragen met trots door gelukkig een heleboel goedgezinde, maar zolang er geen echte satu darah, satu bangsa dan satu hati is, zullen wij de ruigste strijd eerst met onszelf moeten aangaan. Ik vrees dat die weg nog veel langer zal duren dan nu al het geval is.

    Hormat

    Eliëzer Slaratoeboen

Geef een reactie

