Daphne Bunskoek

Cabaretier Roué  Verveer heeft zich ook uitgelaten over de pijnlijke grap in het programma “Volgende Week”, wat gepresenteerd wordt door Daphne Bunskoek. Verveer, die in 2010 samen met Bunskoek het programma “De Slavernij” presenteerde geeft in zijn verklaring op Facebook aan, het kritiek op Bunskoek onterecht te vinden.

 

Daphne Bunskoek.

De laatste dagen heb ik heel veel vragen en opmerkingen ontvangen over de “grap” die is gemaakt bij het programma “Volgende week” op RTL4. Mij wordt gevraagd of ik mij gepakt of verraden voel door Daphne aangezien we samen in 2010 de documentaire “De Slavernij” hebben gepresenteerd. Ik was eigenlijk van plan om er niks over te zeggen maar er komen steeds meer reacties en vragen dat ik heb besloten om toch te reageren. Listen good because I am going to say this only once! 

Roué Verveer & Daphne Bunskoek voor het programma "De Slavernij"

Roué Verveer & Daphne Bunskoek voor het programma “De Slavernij”

De “grap”.
Om te beginnen wil ik stellen dat ik het een zeer onsmakelijke,ongepaste en pijnlijke grap vind. Het is trouwens niet eens grappig. Ik weet als comedian dat je weleens een harde grap maakt. Maar als het een goede grap is dan klopt het. Als het niet eens grappig is dan blijft alleen het harde over. Hans Teeuwen en Theo Maassen waardeer ik enorm om hun snijdende maar zeer grappige harde grappen. Men schuilt achter het woord satire alsof je dan alles dan grappig moet vinden als het onder satire valt. Dat klopt dus niet!

Dapne.
Ik ken Daphne al een tijdje maar ik heb haar pas goed leren kennen toen we in 2010 samen “De Slavernij” gingen presenteren. Als presentatrice was ze zeer betrokken en begaan met het onderwerp. Ze was oprecht aangeslagen bij verhalen die ze te horen kreeg tijdens het maken van de documentaire. Zelfs als de camera niet meer draaide ging ze door met vragen stellen om zoveel mogelijk te weten te komen over de slavernij. Door gesprekken die we hebben gevoerd weet ik dus dat ze de meest integere en eerlijke presentatrice is die ik ken. Ze weet precies wat ze wil en zit daarom niet in elk programma. Ze kiest zorgvuldig uit wat ze wel en niet wil doen. Ze heeft ook heel veel karakter getoond toen ze stopte bij “RTL Boulevard” omdat ze het een roddelprogramma vond worden en zich daar niet in kon vinden. Ik weet dat Daphne tegen racisme is en juist voor verandering van het Sinterklaasfeest is.

 

Door gesprekken die we hebben gevoerd weet ik dus dat ze de meest integere en eerlijke presentatrice is die ik ken.

bunskoek daphneTV programma
Dit programma is volgens de makers een satirisch programma.  Er zitten 4 cabaretiers aan tafel en 1 presentatrice. Er is een redactie met een hoofdredacteur en een groep comedians die de grappen schrijft. Daphne wordt geacht de boel aan elkaar te praten. Alle grappen en onderwerpen worden door anderen bedacht en zeker omdat zij geen comedian is was dit zeker ook niet haar grap. Daphne schrijft geen grappen. Waarschijnlijk zag ze het fragment op het moment pas of heel kort ervoor. Men heeft het ook over Daphne’s programma. Dat klopt ook niet. Jandino Asporaat heeft een eigen programma, Jorgen Raymann heeft een eigen programma. Dit is een programma met als presentatrice “Daphne Bunskoek”. The Voice is toch ook niet Martijn Krabbe’s programma. Iemand die het nieuws leest is toch ook niet verantwoordelijk voor wat er in het nieuws gebeurd.

De Beschuldigingen
Ik vind het terecht dat er kritiek is op de poging tot een grap bij het programma maar dat de beschuldigingen alleen op Daphne gericht zijn vind ik geheel onterecht. Ik heb dat fragment een paar keer bekeken. Aan het eind van het fragment zie ik haar niet lachen. Integendeel zie ik een ongemakkelijke Daphne. Pas nadat Richard Groenendijk een opmerking maakt moet ze daarom een beetje zenuwachtig lachen. Omdat zij de presentatrice is, is zij persoonlijk behoorlijk aangevallen voor iets waar zij niet direct verantwoordelijk voor is. Ze is ook nergens gesteund door haar redactie of mede panelleden die er allemaal medeverantwoordelijk voor zijn. En dan toont het weer karakter dat juist zij dan haar excuses aanbiedt en praat over “we”, waarmee ze aangeeft het hele team niet te laten vallen terwijl dat omgekeerd wel is gebeurd.

Ik vind het terecht dat er kritiek is op de poging tot een grap bij het programma maar dat de beschuldigingen alleen op Daphne gericht zijn vind ik geheel onterecht. 

Antwoord op de vraag.
Nee, ik voel me niet gepakt of verraden door Daphne. Voor mij blijft ze de integere presentatrice zoals ik haar ken. We moeten excuses eisen van het hele programma en niet van 1 persoon binnen het programma en in dit geval zeker niet van Daphne Bunskoek. Ze heeft trouwens uit zichzelf al excuses aangeboden, daar waar alle andere panelleden, schrijvers en redacteuren niks van zich hebben laten horen!

Dit is wat ik erover te zeggen heb. Laten we vooral kritisch blijven kijken naar dingen maar het hoofd koel blijven houden. En niet vergeten: LeefEnLach

3 gedachtes over “Daphne Bunskoek

  1. Pingback: RTL 4 en hun ongepaste opmerkingen | Emerson Terinathe

Geef een reactie

