Mijn kennismaking met Nelson Mandela

nelson-mandela2Een groot man is heengegaan. Ik heb het over Nelson Mandela. Zoon van Zuid-Afrika, een zoon van de wereld. Hij heeft zijn strijd gewonnen en heeft nu eindelijk rust. Nelson Mandela heeft bij iedereen een indruk achtergelaten, zo ook bij mij.

Free Nelson Mandela

Ik maakte, via mijn vader, in 1984 voor het eerst kennis met Nelson Mandela. Niet in het echt natuurlijk, maar in dat jaar kwam de single “Free Nelson Mandela” uit van The Special AKA. The Special AKA was een voortzetting van de Britse skaband The Specials. Het lied werd geschreven door toetsenist Jerry Dammers. In Zuid Afrika werd het door het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) als strijdlied omarmd. In 2010 werd “Free Nelson Mandela” betiteld als één van de 20 beste protestliederen ooit. Als kleine jongen van 6 jaar kende ik de tekst weliswaar niet, maar ik zong wel mee met het refrein. Mijn vader draaide dat nummer meerdere malen helemaal grijs.

De kalkgroeve op Robbeneiland

De kalkgroeve op Robbeneiland

Dankzij mijn vader leerde ik in die periode meerdere iconen kennen. Hij liet mij kennismaken met Michael Jackson. Hij liet zien wie Bob Marley was. Er is nog een man, die ik via mijn vader leerde kennen, genaamd Stephen Bantu (Steve) Biko. Ook hij was, net zoals Mandela, een voorvechter van de burgerrechten in Zuid-Afrika. In 1987, ik was 9 jaar, werd zijn leven verfilmd. Het werd een film die tot op de dag van vandaag mij is bijgebleven. De film heet “Cry Freedom” met in de hoofdrol een jonge Denzel Washington.

Molukkers voelen zich al gauw verwant met mensen uit politieke, onderdrukte landen. Dat heeft met onze eigen geschiedenis te maken. We weten ons met die culturen te identificeren. Daarom zijn “hun” vrijheidsstrijders, ook “onze” vrijheidsstrijders. Voor ons zijn zij een baken van hoop. Mannen zoals Che Guevara, Martin Luther King, Malcolm X. Iconen, die op hun eigen manier opkwamen voor hun volk en voor hun rechten.

Mandela's cel op Robbeneiland

Mandela’s cel op Robbeneiland

Ook ik zat als een 11 jarige jongen, thuis voor de tv gekluisterd, op het moment dat Nelson Mandela in 1990 werd vrijgelaten, na 27 jaar gevangen te hebben gezeten op Robbeneiland. Triomfantelijk hield hij zijn vuist omhoog met om hem heen honderden uitzinnige Zuid-Afrikanen. Tevens werd het ANC gelegaliseerd. Naarmate ik ouder werd, ben ik hem blijven volgen. Ik heb boeken over hem gelezen. Ik bekeek documentaires. Zijn biografie “De lange weg naar vrijheid”, had ik 3 weken voor zijn overlijden weer uit de kast gehaald. Een aantal dingen wat mij is bijgebleven is dat hij in 1993 de Nobelprijs voor de Vrede kreeg, samen met toenmalige president F.W. de Klerk, voor “hun inspanningen voor het vreedzaam einde van het apartheidsregime en het leggen van de funderingen voor een nieuw democratisch Zuid-Afrika“. Een jaar daarna, in 1994, bij de eerste vrije, niet-raciale verkiezingen werd de op dat moment 75 jarige Nelson Mandela gekozen als de eerste democratische, donkere president.

‘Tijdens mijn leven heb ik mij gewijd aan de strijd van het Afrikaanse volk. Ik heb gestreden tegen blanke overheersing en ik heb gestreden tegen zwarte overheersing. Ik heb het ideaal gekoesterd van een democratische en vrije samenleving, waarin iedereen samenleeft in harmonie en gelijke kansen heeft. Het is een ideaal waar ik voor leef en dat ik hoop te bereiken. Maar als het moet, is het een ideaal waarvoor ik bereid ben te sterven.’
– verklaring voor de rechtbank tijdens het Rivonia-proces, 20 april 1964.

Rust in vrede meneer Mandela. U zult altijd blijven voortleven. Niet alleen in de harten van de mensen uit Zuid-Afrika, maar in de harten van de gehele mensheid.

Mandela, vlak na zijn vrijlating in 1990

Mandela, vlak na zijn vrijlating in 1990

Geef een reactie

