Noraly Beyer: ” Nu er in Nederland onderzoek gaat plaatsvinden naar de Molukse treinkaping, wordt mijn gevoel voor rechtvaardigheid gestreeld”

 
Door: Laura de Jong − 23/12/13, 16:07
© Noraly Beyer..

Nieuwsbreak Voor het eerst vertelt de patholoog-anatoom van de Molukse treinkaping wat hij zag en voor koning Willem-Alexander dreigt in Sotsji de in hoge kringen veel gevreesde ‘dictator-sandwich’. Noraly Beyer, oud-presentator van de NOS, bespreekt het nieuws van de dag.

  • © anp.
    Op 23 mei 1977 om negen uur ‘smorgens wordt de intercity tussen Assen-Groningen, bij de spoorwegovergang de Punt, door negen gewapende Zuid-Molukse jongeren gekaapt en tot stilstand gebracht
  •  

     

    Nu er in Nederland onderzoek gaat plaatsvinden naar de Molukse treinkaping, wordt mijn gevoel voor rechtvaardigheid gestreeld

Wat is in uw ogen het nieuws van de dag?
‘Ik vond het interview met patholoog Houthoff, die de lijken van de Molukse treinkapers heeft onderzocht, erg goed .Toentertijd, in 1977, zorgde die kaping voor veel opschudding. Het was de eerste keer dat er zo iets gebeurde in Nederland. De precieze gang van zaken is lang onder de schoffel gehouden. Ik  ben blij dat na zoveel jaren mensen nu toch vertellen wat er precies is gebeurd. Hoewel mensen zoals deze patholoog het eigenlijk niet mogen vertellen, doen ze het nu toch, na al die jaren.’

‘Het is van een heel andere orde maar ik moest bij dit nieuws ook aan Suriname denken. Het is 31 jaar geleden dat daar de decembermoorden hebben plaatsgevonden. Nu er in Nederland onderzoek gaat plaatsvinden naar de Molukse treinkaping, wordt mijn gevoel voor rechtvaardigheid gestreeld. Het geeft me een boost dat ik de hoop niet mag opgeven dat er in Suriname ook ooit een onderzoek zal komen.’

Link

Een gedachte over “Noraly Beyer: ” Nu er in Nederland onderzoek gaat plaatsvinden naar de Molukse treinkaping, wordt mijn gevoel voor rechtvaardigheid gestreeld”

  1. Van eeuwenlange koloniale uitbuiting tot lafhartige bestrijding van een trein actie op mensen met een ideaal en die ergens voor staan moet de naar rijkdom hongerige NL wel na eeuwen liegen toch langzamerhand kleur bekennen.
    Molukkers slapen niet zij zijn zich nog altijd v bewust, v generatie op generatie. Een niet te onderschatte groep die apart is en ‘wakker blijft’

Geef een reactie

