Liefde

Als ik naar mijn eigen ouders kijk, dan zie ik liefde, zoals liefde hoort te zijn. Mijn vader wordt dit jaar 59 en mijn moeder 58. Vorig jaar waren ze 40 jaar bij elkaar, waarvan 37 jaar getrouwd. Ik bewonder dat. Tegenwoordig is dat uniek. We leven tegenwoordig in een maatschappij, waarvan het lijkt, alsof we niet meer beseffen waar het om draait. Mensen geven te snel op. Gemengde gezinnen nemen toe. Is dit de norm van de hedendaagse maatschappij? Weet men nog wel wat liefde inhoudt? Ik wel. Ik kijk naar mijn ouders en ik weet dat. Ik zie dat en ik voel dat. Kijk naar mijn ouders en je kunt er niet omheen. Dit is liefde in zijn of haar puurste vorm. Je wordt er niet jaloers op, want je gunt het mijn ouders. Zij hebben er hard voor moeten vechten. Voor elkaar.
Het is vanzelfsprekend om elkaar lief te hebben in tijden van voorspoed. De kunst is echter om elkaar lief te hebben in tijden van tegenspoed. Dat je het gevoel hebt van, hoe slecht het ook gaat, ik wil nog steeds bij je zijn. Ik ga voor je door het vuur. Ik vecht voor jou en voor ons. Ik geef je niet op, want ik hou van je. Dat is wat mijn ouders hebben gedaan en dat heeft hun kracht gegeven. Ouders zijn onze voorbeelden. Ik kijk naar mijn broer Gregory en zijn vriendin Susanne en ik zie hetzelfde. Liefde in één oogopslag. Onverwoestbaar. Twee verschillende individuen, samengebundeld in de kracht van de liefde. Ik kijk naar hun en ik gun het ze. Ze gaan binnenkort trouwen. Een bezegeling van hun liefde. Dat wordt een dag waar ik naar uitkijk.

Het is vanzelfsprekend om elkaar lief te hebben in tijden van voorspoed. De kunst is echter om elkaar lief te hebben in tijden van tegenspoed. Dat je het gevoel hebt van, hoe slecht het ook gaat, ik wil nog steeds bij je zijn. Ik ga voor je door het vuur. Ik vecht voor jou en voor ons. Ik geef je niet op, want ik hou van je.

Hoewel mijn broertje Etienne een stuk jonger dan mij is, straalt hij vertrouwen uit in zijn relatie met zijn vriendin Romana. Ik bewonder dat, want op zijn leeftijd begreep ik niks van de liefde. Ik verwarde liefde met lust. Toen ik nog zo jong was, draaide het bij mij niet om de liefde. Ik hield me niet met liefde bezig. Ik was daar nog niet klaar voor. Ik was bang voor de liefde. Bang voor de emoties wat de liefde met zich meebrengt. Ik durfde dat niet aan te gaan. Daarom bewonder ik mijn broertje en Romana. Ze hebben nog een lange weg te gaan, maar zoals het nu gaat, zal ik hetzelfde zien als bij mijn ouders en Gregory. Vertrouwen.

Ik verwarde liefde met lust. Toen ik nog zo jong was, draaide het bij mij niet om de liefde. Ik hield me niet met liefde bezig. Ik was daar nog niet klaar voor.

 
CynHeb ik mijn liefde gevonden? Dat is een vraag die mij sinds kort meerdere malen wordt gesteld, sinds ik bekend heb gemaakt, dat ik een relatie heb. Liefde vind je niet, het overkomt je. Liefde vind je niet, want het vind jou. Het komt op je pad of niet. Is het liefde wat ik nu voel? Ja, het is meer dan ik ooit gevoeld heb. Cynthia is uniek. Het was liefde op het eerste gezicht. Zo puur en oprecht. Dit heb ik nog nooit eerder zo ervaren. Hoewel wij dezelfde visie van het leven nastreven en dezelfde interesses hebben, is zij mijn tegenpool in bijna alle opzichten. Zij is vanuit haar persoonlijkheid erg rustig, waar ik meer op de voorgrond treed. Zij redeneert meer vanuit haar verstand, waar ik meer uit emotie handel. Zij geeft mij kracht, wanneer ik zwak ben. Wij vullen elkaar aan op een manier wat wij beide nog nooit eerder hebben meegemaakt. Het is zelfs zo dat het gevoel zo sterk is, dat wij er geen raad mee wisten. Dat is ook één van de redenen, waarom wij onze ontluikende liefde verborgen hielden voor de buitenwereld. Wij wilden eerst zelf achtergekomen, wat dat precies is, wat we voelden. En we wilden daar zelf eerst van genieten, zonder bemoeienissen van de buitenwereld. Toen we eenmaal hadden besloten om ervoor uit te komen, veranderden we onze status op Facebook, van “vrijgezel” naar ” Heeft een relatie met….” Echter, we gaven nog niet onze namen prijs. Een stormvloed van reacties barstte los. Men werd nieuwsgierig. Men wilde persé weten met wie wij een relatie hadden. Dat hielden wij eerst stil, omdat we beide vonden dat we eerst voorgesteld moeten worden, aan onze ouders. Nu we dat achter de rug hebben, kan ik nu met heel mijn hart zeggen: “ Dit is Cynthia. Zij is mijn liefde.”

2 gedachtes over “Liefde

  1. Hey Emerson! Wat leuk en fijn om te lezen dat je je nieuwe liefde eindelijk hebt gevonden en dat je gelukkig en gezegend met haar en je eigen dochtertje natuurlijk! Je bent rijk joh hijhi. Liefde vindt je niet,maar liefde vind jou,het komt op je pad..Dat heb mooi verwoord! Gefeliciteerd met je broer ook! Maar ik neem aan dat je nog wel je boek dit jaar uitbrengt of???? Ik hoor van je of lees het wel hier. Veel geluk met je mooie nieuwe liefde !

    Xx Nardjarai

  2. Veel geluk met je nieuwe liefde! Alle goeds toegewenst, ook voor je dochter. Mijn man en ik hopen dit jaar 60 jaar te worden, we zijn vanaf ons 22-ste bij elkaar, getrouwd toen wij 26 waren en zijn nog steeds bij elkaar. Je moet er wel voor gaan, ik ben Moluks en mijn man blanda, naar we zijn gewoon mensen met alle problemen op ons pad, die we gelukkig samen proberen te overwinnen. Hiermee wil ik zeggen, dat het niet uitmaakt wat voor kleurtje je hebt.

Geef een reactie

