Als een schrijver verliefd op je is, dan zal je nooit doodgaan

Ik las laatst de volgende zin: ” Als een schrijver verliefd op je is, dan zal je nooit doodgaan.” Ik vond dat wel een mooie zin. Want dat het klopt, dat staat buiten kijf. De woorden van een schrijver blijven namelijk voortleven. Schrijvers hebben de kracht en het vermogen om iets of iemand onsterfelijk te maken. Daarintegen hebben schrijvers ook de kracht om iemand volledig kapot te schrijven.

Maar daar ga ik het nu niet over hebben, dus mensen die mijn bloed kunnen drinken, mogen gerust ademhalen. Ik zal geen tirade afsteken of iemand publiekelijk afbranden met sterke argumenten. Nee, ik wil het hebben over dat ene zinnetje: ” Als een schrijver verliefd op je is, dan zal je nooit doodgaan.” Ik moest gelijk denken aan schrijver die ik persoonlijk bewonder om zijn schrijfstijl. Zijn naam is Kluun. Iedereen kent zijn debuutroman “Komt een vrouw bij de dokter.” Diegene die niet weten waar ik het over heb, schaam je! Schaf er een aan of ren naar de plaatselijke bibliotheek, om eentje te huren. In “Komt een vrouw bij de dokter” beschrijft Kluun daarin het leven van Stijn (Kluun) en zijn vrouw Carmen. Ze zijn getrouwd, ze zijn erg hip en leven samen met hun 1 jarig dochtertje Luna, een gelukkig leventje in het bruisende Amsterdam. Hun leven neemt daarna een dramatische wending, als er borstkanker bij Carmen wordt ontdekt.

Als een schrijver verliefd op je is, dan zal je nooit doodgaan.” Elke keer als ik in dat boek ” Komt een vrouw bij de dokter” blader, dan komt Carmen als het ware weer tot leven. Telkens weer. Ze gaat dood, maar ze komt weer tot leven. In die zin is ze nooit gestorven. Zal Kluun dat ook zo ervaren, telkens als hij weer door zijn bestseller blader? Zal hij hun “happy life” als het ware weer herbeleven? ” Als een schrijver verliefd op je is, dan zal je nooit doodgaan“, is een mooie zin, maar tegelijkertijd is het ook een enge gedachte. Ik moet er niet aan denken om mijn geliefde op een verschrikkelijke manier te verliezen. Ik ben verliefd op haar. Ik hou van haar. Zonder haar te moeten leven is ondragelijk. Wij vullen elkaar aan op een manier zoals ik dat nog nooit heb ervaren. Zij is in alle opzichten anders dan de vrouwen waar ik eerder een relatie mee had. We begrijpen elkaar. Dat is voor mij persoonlijk een belangrijk gegeven. We begrijpen elkaar en weten met elkaar te communiceren. Voorheen was dat een punt wat veelal ontbrak in mijn relaties. Op een gegeven moment betrok ik het op mezelf. Misschien was ik wel vreemd en lag alles wel aan mij. Misschien zag ik alles verkeerd. Gelukkig weet ik nu dat dat niet het geval is.

Mijn vriendin betekent alles voor mij. Samen met mijn dochter, moeder en oma, is de belangrijkste vrouwelijke persoon in mijn leven. En ook haar dochter is belangrijk. Haar dochter heeft een weliswaar een vader die goed voor haar zorgt, maar ook ik zal mijn verantwoordelijkheid moeten nemen, net zoals mijn vriendin ook haar verantwoordelijkheid zal nemen met betrekking tot mijn dochter. “Als een schrijver verliefd op je is, zal je nooit doodgaan.” Ik hoop dat ik, integenstelling tot Kluun, nog heel lang kan genieten van mijn vriendin en zij van mij. Ik hoop dat tegenspoed ons bespaard zal blijven en dat ik geen boek over haar hoef te schrijven. Maar hoe je het ook wendt of keert, in mijn hart zal zij in ieder geval nooit sterven.

Geef een reactie

