(Reserve) Vader zijn

Een vader voor mijn dochter is vanzelfsprekend. Ze is mijn kind en het is niet meer dan vanzelfsprekend, dat ik de vader rol op mij neem. Maar hoe zit het als je een relatie hebt met iemand die al een kind heeft? Wat voor positie neem je dan in?

Het gaat er niet om of je een positie inneemt of de vaderrol overneemt. Als de echte vader een positief deel
uitmaakt in het leven van dat kind, dan is het niet gepast om de vader rol over te nemen. Je moet het ook niet willen, want dat is respectloos naar de vader toe. Je kan op z’n minst een aanvulling zijn in het leven van dat kind. Verantwoordelijkheid nemen voor dat kind, op de momenten wanneer de echte vader er niet is.

Er zal een dag komen dat er een andere man in het leven van mijn dochter komt. Als hij oprecht is naar haar moeder toe, dan zal hij mijn dochter automatisch moeten accepteren. Wat mijn of zijn mening naar elkaar ook mogen zijn, ik mag niet uit het oog verliezen dat mijn dochter centraal staat. We moeten beide onthouden wat het beste is voor mijn dochter. Als hij een positief invloed heeft op mijn dochter, dan ben ik gerustgesteld.

Ik zeg niet dat mening leidend is, maar de meeste mensen die in deze positie zitten, vergeten in al hun irritaties, afkeer en woede, dat het kind centraal staat, waardoor het kind weer de dupe is. Ze zijn al de dupe wanneer de ouders uit elkaar gaan, maar ze worden nogmaals de dupe, wanneer één van de ouders, of beide ouders, de nieuwe partners niet accepteren.

Dit is geen moeilijke wiskunde. Het is eigenlijk heel simpel, maar de meeste mensen voelen zich te trots om hieraan toe te geven. Ex partners hoeven niet elkaars beste vrienden te worden en bij elkaar op de koffie te komen met hun nieuwe partners erbij, maar zolang zij hun kind of kinderen centraal stellen, dan voorkomt dat een hoop narigheid.

Geef een reactie

