Vrijheid

Column: Vrijheid

image

De Molukse cultuur bestaat uit vele tradities. Voor een groot gedeelte is het geloof erin verweven, zoals dopen en belijdenis doen.

Toen ik 18 jaar was, deed ik belijdenis. Een onderdeel daarvan, is dat een catechisant (iemand die belijdenis doet), een eigen bijbeltekst mag uitkiezen, die hij of zij tijdens de dienst zal voordragen voor de gemeenschap.

Ik koos voor Exodus 18:11 “Nu weet ik dat Gij groter zijt dan alle andere goden, omdat gij het volk Israël uit de macht der Egyptenaren hebt gered.”

In een gesprek voorafgaand mijn belijdenis, met dominee Pattinasarany, vroeg hij waarom ik exact voor die tekst had gekozen. Ik koos voor die tekst omdat ik geloof dat er ooit een dag zal komen dat dat ook voor het Moluks volk zal gelden. Dat wij ook ooit bevrijd zullen uit de handen van het dictoriale Indonesië. Ooit zal de toekomst van het Moluks volk in onze handen liggen.

25 april is onze Onafhankelijkheidsdag. Dit is de dag dat wij nooit mogen vergeten. Alleen omdat wij in Nederland zijn geboren, wil niet zeggen dat wij vrij zijn. Als onze mensen daar niet vrij zijn, zijn wij dat ook niet. We zijn een volk in ballingschap voor meer dan 60 jaar.

Wijlen koningin Juliana zei, nadat Suriname onafhankelijk werd, dat elk volk recht heeft op onafhankelijkheid. Suriname was, net zoals de Molukken en andere Indonesische eilanden, een kolonie van Nederland. Koningin Juliana’s uitspraak zette kwaad bloed bij ons Molukkers, want waar is onze onafhankelijkheid? Hebben wij daar geen recht op? Onze opa’s en voorouders hebben gestreden en geleden voor en door de Nederlandse driekleur. Zij zijn ervoor gestorven.

Vrijheid. Elk volk heeft er recht op. 25 april is onze onafhankelijkheidsdag. En zoals het staat beschreven in Exodus 18:11 zo zal het geschieden. Hari Proklamasi. Viva RMS!

Geef een reactie

