Solidariteitsmars Recht op Vrijheid

20140515_140245[1]Gisteren 15 mei 2014 werd er in Den-Haag een solidariteitsmars gehouden, in verband met de Molukse politieke gevangenen die op 25 april 2014 in Indonesië waren opgepakt. Deze solidariteitsmars werd georganiseerd door de Molukse partij “Recht op Vrijheid” onder leiding van mevrouw C. Sohilait en de weduwe van wijlen president Soumokil, mevrouw Nonja Soumokil. Vlakbij het Malieveld verzamelden zich omstreeks 13 uur diverse Molukkers vanuit het hele land. Een korte terugblik:

Simon Saija, een van de leiders van de Republiek der Zuid-Molukken (RMS) werd op vrijdag 25 april 2014 opgepakt door de politie na jaren voortvluchtig te zijn geweest. Hij is gearresteerd in Nusaniwe op het eiland Ambon, de Molukken. Zo schrijft Kompas. Saija werd opgepakt samen met negen andere RMS-activisten. De tien wilden de verjaardag van de RMS vieren door in een konvooi door Wainitu te rijden en met RMS-vlaggen te zwaaien. ‘Simon Saija is een van de belangrijke leiders van de RMS. Hij is al zeven jaar voortvluchtig’, aldus hoofdcommissaris Bintang Juliana.

Saija en de zijnen werden opgepakt nadat de politie belangrijke informatie had ontvangen over hun voorgenomen actie op de 64e verjaardag van de RMS. De politie heeft ook zeven RMS-vlaggen in beslag genomen en een vlag van Israël, schrijft Kompas.

20140515_133223[1]

Solidariteitsmars “Recht op Vrijheid”

Harry van Bommel

De doelstelling van deze solidariteitsmars is om aandacht te vragen voor de Molukse politieke gevangenen. Hiervoor werden er petities uitgereikt aan SP Kamerlid Harry van Bommel en tevens werden er petities uitgereikt aan de ambassade van Amerika, Australië en Indonesië, waar een kleine delegatie heen gingen. Overigens werden zij op de ambassade van Indonesië nauwelijks c.q. onvriendelijk te woord gestaan. Harry van Bommel is lid de commissie van Buitenlandse Zaken en hij gaf aan dat de alle leden van deze commissie de petitie zullen ontvangen, omdat deze petitie het bewijs is dat de RMS gedachte niet alleen in Nederland leeft. In het verleden had Harry van Bommel aan de toenmalige Nederlandse regering vragen gesteld over de Molukse politieke gevangenen. Als antwoord kreeg hij te horen dat de RMS gedachte een Nederlands aangelegenheid is en mocht er bewijs zijn dat het niet zo is, dat er dan naar gekeken wordt. Het bewijs is geleverd en Harry van Bommel zal dan ook de huidige minister van Buitenlandse Zaken om een reactie vragen. Tevens zal hij weer terugverwijzen naar de eerdere uitspraken van zijn voorganger dat de RMS gedachte een Nederlandse gedachte is en dat het niet leeft op de Molukken.

Mevrouw Soumokil

20140515_115903[1]De solidariteitsmars verliep ordelijk en zonder incidenten. Als laatste wil ik graag mijn respect uitspreken naar de weduwe van president Soumokil, mevrouw Nonja Soumokil. Ik ken mevrouw Soumokil uiteraard al mijn hele leven, want ik kom uit de Molukse wijk in Assen. Mevrouw Soumokil geniet heel veel respect binnen onze gemeenschap. Overal waar zij komt, wordt zij met alle egards behandeld. Zij is niet zomaar een vrouw, zij is de vrouw van onze president. Daar hebben wij ontzag voor. Hoewel ik haar al mijn hele leven ken, kende ik haar alleen maar van oude archiefbeelden. Zodra ik haar zag bleef het bij nederig groeten. Ik heb haar nimmer van dichtbij mogen meemaken, tot gisteren. En mijn respect voor haar is alleen maar groter geworden. Dat zo’n vrouw, die zoveel heeft meegemaakt en tevens in de 80 is, nog zo sterk kan zijn, dat is met geen pen te beschrijven. Zij is niet alleen erg sterk van geest, maar ook lichamelijk. Hoe zij de hele mars (meer dan 20 kilometer) recht voorop liep, zonder enig ondersteuning, daar kunnen mensen alleen maar ontzag voor hebben. Ik ben blij dat ik de solidariteitsmars met haar heb mogen lopen. De gehele dag heb ik goede gesprekken met mevrouw Soumokil gevoerd. Dat pakt niemand van me af.

Een gedachte over “Solidariteitsmars Recht op Vrijheid

Geef een reactie

