Juichen voor Oranje

Ik blijf me verbazen. Ik heb geprobeerd mijn mond erover te houden, maar het lukt mij gewoon niet. Ik kan het niet. Ik blijf me verbazen. En als ik me ergens over verbaas, dan schrijf ik erover.

Ik verbaas me over het WK. Okay, niet zozeer over het WK, maar wat het WK met een mens kan doen. Net zoals een ieder ander, volg ik het WK. Mensen die mij heel goed kennen, weten dat ik niet of nauwelijks fanatiek ben, maar het WK is toch wel bijzonder.

Ik heb geen voorkeur voor een land, maar als inwoner van Nederland draag ik het Nederlands elftal wel een warm hart toe. Ik juich wanneer zij scoren en Twitter of FB ik er ook over. En wat er daarna gebeurde, daar verbaas ik me over.

Kennelijk is het voor een Molukker verboden om voor het Nederlands elftal te juichen. Niet Nederlanders maken daar een punt van, maar Molukkers zelf. Dat heeft met het koloniaal verleden te maken en dat onze opa’s en oma’s onder valse voorwendselen naar Nederland werden gehaald, begin jaren 50. Alles wat Nederlands is, of waar Nederland voor staat is automatisch slecht. Ik begrijp die onderbuik gevoelens als geen ander, maar mag ik dan niet juichen voor het Nederlands elftal? Dit is sport, geen politiek.

Ik kreeg na de wedstrijd tegen Spanje, berichtjes dat men teleurgesteld waren dat ik zo pro Nederland was. Uitgerekend ik, de jongen die al jaren schrijft en zich inzet voor de Molukse gemeenschap. Uitgerekend ik, die een paar jaar geleden in de media een open brief schreef naar toenmalig minister Hillen over diens voornemen om de mariniers die aanwezig waren in 1977 bij de treinkaping nabij De Punt, te decoreren met een insigne. Uitgerekend ik heb gejuicht voor het Nederlands elftal.

Ja, ik heb gejuicht. Waarom? Omdat het een sport is en geen politiek. Ik veroordeel al die Molukkers toch ook niet die nu pro Duitsland zijn? Politiek gezien, die Duitsers hebben 6 miljoen joden vermoord. Dus ze zijn geen haar beter dan Nederland. Of juichen voor Argentinië. Zijn we de junta beweging vergeten? Duizenden families weten nog steeds niet wat er met een familielid of geliefde is gebeurd. Dan kan men wel zeggen dat het geen betrekking heeft op Molukkers, maar dat is onzin. Politiek is politiek.

Ik zie sport en politiek los van elkaar. Wat nog grappiger is, toen Molukse iconen van nu zoals Danny Landzaat en vooral Giovanni van Bronckhorst, nog in Oranje speelden, was iedereen voor het Nederlands elftal. Waarom? Omdat zij erin speelden. Nu zij gestopt zijn en er verder geen Molukse topspelers zijn, zijn “we” verdeeld in pro Oranje, Duitsland, Brazilië of Argentinië.  “We” weten ons niet meer te identificeren met het Nederlands elftal en daarom komen “we” nu met zwakke argumenten.

Persoonlijk maakt het voor mij geen ene fuck uit wie kampioen wordt. Mocht Nederland het worden, dan zal ik weer uitbundig juichen.

24 gedachtes over “Juichen voor Oranje

  1. Ik ben halfbloed maar heb niks met het Nederlands elftal en heb niks met het verleden te maken!
    Het meest erg ik gewoon aan het oranje publiek dat opgedofte en blije gedoe. Ik noem het carnavalpubliek wat vele juichen en zuipen mee maar hebben niks met voetbal.

  2. Sport en politiek ken je niet gescheiden houden het is het land dat je vertegenwoordigt en niet de sport! en het is niet alleen om wat er is gebeurd met ons opa’s & oma’s en de loze belofte van NL maar wat er nu ook speelt( de samenwerking van NL met Indonesie tegen Maluku en WEST PAPUA)! Dat je voor NL juicht moet je allemaal zelf weten! Maar dan moet er na het wk ook dat belanda puki dit belanda puki dat blablabla ga zo maar door ophouden! Want anders ben je ook wel iemand met een gespleten tong! En zie het anders zo; stel indonesie doet mee met het wk zou je daar ook voor juichen!? Spelen ook molukkers in het team en ze spreken amper de Zelfde taal.

  3. Ik ben helemaal mee eens, diegenen houden ook hun handen op voor een uitkering van een Nederlandse staat als ze geen werk hebben.

  4. Zwak om andere landen erbij te halen. Het gaat om Nederlanders. Onder het mom van sport je principes opzij zetten. Of je bent voor belandas of tegen en hou je daar dan aan. Ze vertegenwoordigen een land en niet een sport.

  5. Bete Emerson yang beta hormati. Respect voor je dat je sport en politiek van elkaar gescheiden kan houden ik kan dat niet. Ik ben getrouwd met een Nederlandse maar ben nog nooit voor het Nederlandse elftal geweest zelfs toen Simon Tahamata er voor uit kwam. ik ben sinds ik me kan herinneren gek op Braziliaanse voetbal en op de kleuren geel groen blauw. Wel vind ik het prachtig als een speler zijn afkomst niet verloochent en blij als er in de stadion de Molukse vlag te zien is. Maar gun de winst altijd voor de tegenstander. Ik heb altijd gehoord dat ik sport en politiek gescheiden moest houden maar voorbeelden te over dat zelfs de Nederlandse politiek zich bezig houdt met sport. Net zoals ik een Punt maak door de vraag te stellen waarom mag een een Nederlandse premier Balkenende zeggen over Sadam Hoesein hij wilde niet luisteren da met geweld daarom is hij of Den Uyl die na de beeindiging in 1977 helaas de jongens en het meisje wilden niet luisteren en daarom moesten we geweld toepassen. Deze wk volg ik het voetbal sporadisch wat mij dan opvalt van de Nederlandse commentator van een van de wedstrijden was dat toen er een doelpunt viel Fer en Memphis er geen woord over werd gerept. Ga Gerust door met schrijven en stel de dingen zoals je dat doet gewoon aan de kaak. Hormat Emus

  6. Bete Emerson yang beta hormati. Respect voor je dat je sport en politiek van elkaar gescheiden kan houden ik kan dat niet. Ik ben getrouwd met een Nederlandse maar ben nog nooit voor het Nederlandse elftal geweest zelfs toen Simon Tahamata er voor uit kwam. ik ben sinds ik me kan herinneren gek op Braziliaanse voetbal en op de kleuren geel groen blauw. Wel vind ik het prachtig als een speler zijn afkomst niet verloochent en blij als er in de stadion de Molukse vlag te zien is. Maar gun de winst altijd voor de tegenstander. Ik heb altijd gehoord dat ik sport en politiek gescheiden moest houden maar voorbeelden te over dat zelfs de Nederlandse politiek zich bezig houdt met sport. Net zoals ik een Punt maak door de vraag te stellen waarom mag een een Nederlandse premier Balkenende zeggen over Sadam Hoesein hij wilde niet luisteren da met geweld daarom is hij of Den Uyl die na de beeindiging in 1977 helaas de jongens en het meisje wilden niet luisteren en daarom moesten we geweld toepassen. Deze wk volg ik het voetbal sporadisch wat mij dan opvalt van de Nederlandse commentator van een van de wedstrijden was dat toen er een doelpunt viel Fer en Memphis er geen woord over werd gerept. Ga Gerust door met schrijven en stel de dingen zoals je dat doet gewoon aan de kaak. Hormat Emus

  7. Laten we eerst beginnen met respect en iedereen in zijn of haar waarde laten! En ook zo eenieders sportieve voorkeur respecteren… Dat zegt niets over hoe je over het verleden van onze voorouders of onze eigen toekomst denkt of over het moluks ideaal lijkt mij!

  8. Helemaal goed hoe Jij erover denkt en schrijft! ! Laat politiek politiek zijn en sport sport …! Het zijn allemaal top voetballers en geen politiekers! Daar is toch niks mee als je van Moluks(e) voor de Nederlandse team kiest? Hou sport en politiek svp gescheiden! En ja het kan voor een land goed uitpakken als het scoort! En dat carnaval gedoe is gewoon leuk! alle landen doen eraan mee! Btw goed voor de werk gelegenheid:)! de mensen hebben behoefte aan helden! Als je daar (de Nederlandse team) in kan vinden moet je het vooral doen en niet door anderen tegen houden! Bleh Het is toch bezopen als je erop word aangekeken wat je voor staat. Grrr !🙂;)!

  9. Sorry, snap totaal de reactie niet van de Molukse gemeenschap. Zeker niet van de jongeren. Wat kan mijn generatie er aan doen dat jouw opa en oma 70 jaar geleden mee zijn gekomen naar Nederland en daar niet hebben gekregen wat beloofd Is? Als je dan zo’n hekel hebt aan de Nederlanders, wat doen die personen hier dan nog. Ga dan met je grote mond daar stampij maken en de boel onveilig maken. Of misschien Is het zoals de Molukse moeder van mijn vriendin zegt. Ik ga niet terug, ik heb hier veel meer luxe. Oh….denk dat laatste inderdaad. Maar ondertussen de underdog zijn. Prima als je trots bent op je stamboom, maar je kunt ook normaal doen. Ben ook niet van Nederlandse afkomst, maar ben wel blij dat ik hier woon. Voor mij niet meer water halen uit de pomp. Beseffen jullie je dat ook maar eens molukkers!!!

    • Precies!!! En dat is de fout die sommige molukkers hier in nederland maken! Omdat ze hier alles luxe hebben vergeten ze hoe het daar gaat!!! Egoistisch heet zoiets! En het probleem is… Wij kunnen niet terug door wat er daar gaande is! Die kut indonesie regering (waar de NL overheid aan meewerkt) maakt het voor ons molukkers ONMOGELIJK!! Molukkers die bezighouden met wat er gaande is op de molukken en west papua proberen hier te vechten voor ons volk daar op de molukken en west papua! Als ze dat daar doen worden ze of levenslang gearresteerd voor het tonen van de molukse of de west papua vlag of ze worden zelf vermoord! Nogmaals sport en politiek kun je niet gescheiden houden want dan kan je ook gaan juichen voor indonesie!!

  10. DAMN….hoe kan je voor je eigen een gelukkig leven ergens opbouwen als er in je achterhoofd toch nog zo’n haat kan zitten tegen het land waarin je dat probeert. Ookal weet ik dat de eerste generatie ons een groot gedeelte van deze denkwijze heeft meegegeven, ik denk dat het toen verbitterde mensen waren…voor de gek gehouden en kwaad.. Toch denk dat het nooit onze opa’s en oma’s bedoeling is geweest om zoveel haat aan ons mee te geven…

  11. Hallo Emerson, je hebt dit onderwerp goed verwoord. Wat ik heel erg jammer vindt is dat wij als Molukkers nog steeds een negatief kijk hebben op het land waarin wij wonen. Dit tot gevolg dat onzere kinderen ook er tussen in blijven staan. Wij zijn Bijbels opgevoed als Molukkers misschien begrijpen we dit. Kijk eens naar Mozes die het volk Israel op sleeptouw moest nemen, tegen wil en dank van diegene die niet mee wouden, maar in slavernij wouden blijven. Mijn ouders hebben er toen voor gekozen om hierheen te komen om ons een betere leven te geven, Wij zijn dan toch even anders dan alle andere landgenoten hierheen gekomen, dit is ook 1 van de redenen dat wij niet in een Molukse wijk wonen. Vindt ik dat erg eerst wel, maar achteraf ben ik blij dat mijn ouders deze keuze hebben gemaakt. Ik vindt het heel erg wat er met onze volk is gebeurd, maar aan de andere kant vindt ik het een uitdaging voor mij. Ik heb kunnen studeren en de Nederlander kunnen zien zoals ze zijn, en ze zijn helaas alles wat wij van hun denken. Wanneer ik op deze manier naar hun blijf kijken dan zal ik zelf niets meer doen. Niets meer ondernemen of zelfs voor mijn kinderen de mogelijkheid creëren dat zij het beter zullen hebben dan ik. Ik ben kortzichtig bezig, wanneer ik mijn kinderen niet zelf de keuze laat om te kiezen hier een leven op te bouwen of op de Molukken. Wat ik zie van mijn kinderen, is dat ze hier een leven hebben opgebouwd, moet ik ze daarvoor veroordelen? Dat ze heulen met mijn ouders en mijn vijanden? Is er geen vergevenis, zoals mijn Heer en Meester Jezus Christus daar over spreekt. Nee, zal het antwoord zijn, ik vergeef ze maar vergeten! Blijf door gaan Emerson met je hart te volgen, dat heeft mijn Vader en mijn geloof me geleerd. Waar je hart van vol is stroomt je mond van over zegt de Bijbel, Is het Nederlandse volk dan positief of negatief in onze mond? Djumpol Emerson.

  12. En je hebt groot gelijk!! Ik heb foto’s gezien van Molukkers in Ambon stad die op hun brommers rondjes rijden en meejuichen dus mensen moeten gewoon niet zo blijven zeiken. Elke keer weer dat gezeur over het verleden. Natuurlijk is het vervelend maar wat heeft dat nou met sport te maken?

  13. Nou volgens mij is een groot deel van de Molukkers hier in nederland voor oranje hoor. Bekijk Fb maar even en diegenen die niet voor oranje zijn, zijn het gewoon niet omdat ze het elftal maar niks vinden.

    • Diegene die niet voor oranje zijn vergeten de geschiedenis niet waar nederland aan mee (heeft) gewerkt of het tot dit soort toestanden te laten komen op o.a de molukken.. Denk eens aan je eigen familie die daar word uitgemoord MET BEHULP VAN NEDERLAND! Nogmaals je vertegenwoordig niet de sport maar het land!

  14. Even voor iedereen die zegt dat het verledem tijd is wat nederland heeft gedaan!! HET IS ALLEMAAL NOG STEEDS AAN DE GANG! MAAR DIE DOMME WATTILETE MENSEN DENKEN DAT HET ALLEMAAL PERFECT IS WAT HIJ DOET! HIJ DOET GEEN FUCK VOOR ONS LAND! Als je voor oranje doet juichen hou dan ook allemaal lekker je waffel op 25 april met MENA MURIA roepen en de belanda’s te vervloeken en shit!

Geef een reactie

