Ik word er moe van.

Ik heb mezelf voorgenomen om deze column zo kort mogelijk te houden. Hoe kort? Ik hoop zo kort mogelijk. Ik zal niet aankomen met lange zinnen. Ik hou het kort.

Ik word er moe van. Vanaf het moment dat bekend werd gemaakt dat de Seminar afgelast werd, volg ik de discussies op social media. Daar word ik verdrietig van. Ik heb ernstig getwijfeld om hier een column aan te wijden, omdat ik niet politiek onderlegd ben, maar ik doe het toch, omdat ik het kwijt moet.

Als Molukker zijnde, geboren in de Molukse wijk te Assen, voel ik me automatisch verbonden en verantwoordelijk voor de Molukse gemeenschap. Uiteraard probeer ik daar op mijn manier mijn steentje bij te dragen. Maar wat ik nu allemaal lees, daar word ik verdrietig van. De afgelopen paar dagen is bij mij weleens de gedachte opgekomen van: “Waar doe ik het voor? Waarom zet ik mij in voor de Molukse gemeenschap, als we toch niet als een eenheid vooruit komen?”

Ik word er gek van, al die verwijten over en weer over het afblazen van de Seminar. De PEM schuift alles in de schoenen van dhr Sam Pormes, die de bal weer terugkaatst. En dan al die zinloze opmerkingen van Molukkers, die normaal gesproken alleen maar aan de zijlijn staan, maar het nu nodig vinden om mee te discussiëren. Dikke bullshit allemaal.

Ik besef me heel goed dat ik me nu op glad ijs begeef, maar dit is mijn mening en ik bevind me in een land, waar je je voor je mening mag uitkomen. Het doet me pijn om te constateren dat we als gemeenschap nauwelijks vooruit zijn gekomen, want dit moddergooien naar elkaar was er al toen ik nog een kind was en daarvoor ook al.

Ik ben een 3e generatie Molukker. Ooit nemen wij het stokje over van de 2e generatie, die als voorbeeld moesten dienen. Als dit het voorbeeld is, dan zie ik het somber in voor onze gemeenschap. Dan besteed ik mijn tijd liever aan mijn gezin, familie en vrienden en laat ik dit gezeik, wat een slangenkuil is, liever aan anderen over.

Een gedachte over “Ik word er moe van.

  1. Emerson,
    Ik heb hetzelfde gevoel. Het lijkt of Molukkers elkaar niets gunnen. Gelukkig gaat het op sociaal gebied (iets) beter en is er (meer) saamhorigheidheid maar o wee als er politiek bij komt kijken. Er zullen altijd meerdere partijen zijn zoals zo vaak in de politiek maar op een bepaald punt zal er toch samen gesproken moeten worden want iedereen heeft hetzelfde doel! Helaas zal het tot die tijd moeite kosten van iederen die van goede wil is.

Geef een reactie

