Mijn laatste draaidag!

MIJN LAATSTE DRAAIDAG!

 

 
 

VERSLAG – Het is voorbij. Tenminste, er volgen nog een aantal draaidagen, maar daar zit ik niet bij. Iedereen vroeg aan mij: “Emerson, wanneer komt jouw volgende column over de bruiloftscene? Daar zat jij toch ook bij? Waarom hebben wij daar nog niks over gelezen?” Omdat ik het moest laten bezinken. Het besef moest eerst tot mij doordringen dat het voor mij erop zat. En ik mis het. Nu al.

Door Emerson Terinathe

“Jefta” is niet zomaar een project of een film. Het is een stukje geschiedenis in wording, waar we met z’n allen onze hart en ziel in hebben gestoken. Het maken van deze film is een passie voor allen die hieraan hebben meegewerkt. Of het nou voor of achter de schermen was, vanaf de regisseur tot aan de figuranten, zonder passie was dit alles niet mogelijk geweest.

Het is bijna een jaar geleden dat de audities in Utrecht werden gehouden. Ik herinner me het als de dag van gisteren. Al een paar maanden ervoor zag ik op social media de oproep al staan om audities te doen. In eerste instantie reageerde ik niet. Ik wou het wel, maar ik was te onzeker. Dit vanwege het feit dat ik, vanaf het moment dat ik vader werd, geen acteer of figuratieklusjes had gedaan. Ik hield mij sindsdien puur bezig met schrijven. Dat was mijn passie geworden. Tevens vond ik mij maar aan de oude kant. Zeker nadat ik de film “Sterk” had gezien van The Brothers Timisela. De jeugd heeft de toekomst, dus ik had al vrij snel besloten om het aan mij voorbij te laten gaan. Totdat ik door diverse mensen toch aangespoord werd om auditie te doen. Ik deed auditie voor de rol, die uiteindelijk naar Max Schurink ging. Ik was oprecht blij voor hem, want hij was gewoon beter. Zo realistisch ben ik wel.

Al een paar maanden ervoor zag ik op social media de oproep al staan om audities te doen

De reden waarom ik ook oprecht blij voor hem was, was vanwege het feit dat de gunfactor zo hoog was tijdens de audities. We gunden het elkaar, omdat we wisten dat dit iets unieks zou worden voor de Molukse gemeenschap in Nederland. Als ik het niet zou worden, dan wist ik zeker dat iemand anders er wat moois van zou maken. Die iemand anders was Max Schurink. En geloof me, niemand anders had die rol beter kunnen invullen dan hij.

Uiteindelijk werd mij door Henry meegedeeld dat ik toch in de film te zien zou zijn. Ik kreeg de rol van Dave, de neef van Nonna. Het is weliswaar een kleine rol, maar ik was allang blij dat ik toch een bijdrage kon leveren aan de film “Jefta”. In september was de officiële kick off van de film “Jefta” in Amsterdam. Wat een ambiance. Wat een sfeer. Wat een opkomst. Die dag keek ik meerdere malen om me heen en dacht: “Wauw. Dit is toch echt kicken!” Als dat gevoel al door mij ging, wat voor gevoel zou er dan door Henry en Joshua heen gaan?

In juni 2014 begon voor mij de eerste draaidag. Ik dacht bij mezelf: “We gaan nu echt los!” Het feit dat de gebroeders Timisela, de periode voorafgaand de draaidagen, maandenlang diverse Molukse wijken langs waren gegaan, crowdfundingparties hadden opgezet om zo de film te financieren, zorgden bij ons voor die extra spirit die nodig was om het beste van het beste uit ons zelf te halen. Was het niet voor de film, dan wel voor de gebroeders Timisela. Ik kan het niet beter verwoorden dan oom Ed Leatemia onlangs schreef in zijn column “Een voorbeeld van lef, creativiteit en leiderschap“. Want dat is het! Oom Ed Leatemia in zijn column: “Wat mij aanspreekt bij de Brothers is de lef om er uit te stappen. Je comfortzone verlaten en je talenten en creativiteit gebruiken ipv alleen maar te dromen. Dromen is ok, maar worden pas werkelijkheid als je actie onderneemt en dat is wat Henry en Joshua ook doen. Afgelopen vrijdag heb ik een Moluks voorbeeld van leadership bij Henry en Joshua gezien, want productie en regie is daar een vorm van.”

Uiteindelijk volgden er nog draaidagen in de maanden juli en augustus. Het was zwaar en vermoeiend, maar ik had het voor geen goud willen missen. De weekenden op en neer Tiel, geweldig. Elke zaterdag of zondag opstaan met het gevoel dat we er weer wat moois ervan gingen maken. Steeds weer een stapje verder naar het eindproces. De laatste halte naar dat eindproces was voor mij persoonlijk afgelopen vrijdag in Almelo. Toen werd de bruiloftscene opgenomen. Ik ga niks inhoudelijks over de bruiloftscene zeggen. I don’t wanna spoil the suprise! Wat ik wel kan zeggen, waren de emoties na de opnames! Wat een ontlading. Niet alleen bij Henry en Joshua, maar bij iedereen.

Na de opnames trouwerij

Alles kwam los. Wat begon op een terras met een ideetje voor een film, eindigde afgelopen vrijdag, toen we de bruiloftscene voltooid hadden. Dit was de beloning na meer dan een jaar keihard werken en erin blijven geloven. Ook al waren er obstakels, ze gaven nooit op! Ik heb het gelukkig met mijn telefoon opgenomen. Voor even heb ik getwijfeld dat fragment bij deze column toe te voegen, maar dat doe ik niet. Emoties zijn persoonlijk en in mijn fragment zou ik onbewust toch dingen prijsgeven wat in de film te zien zal zijn.

Ik ben dankbaar. Dankbaar dat ik aan deze film mocht meewerken. Dankbaar dat Henry en Joshua mij deze gelegenheid gaven, om niet alleen mijn bijdrage aan de film te leveren, maar dat ze mij ook de gelegenheid gaven om erover te schrijven. Dankbaar dat ik jullie, de lezers, op deze manier op de hoogte kon houden. Maar waar ik vooral dankbaar voor ben, is voor alle mensen die ik het afgelopen jaar heb leren kennen. Maluku Cinema heeft mij rijk gemaakt. Niet in financieel opzicht, maar in sociaal opzicht. Ik heb het vaker gezegd, maar ik zeg het nog een keer: “Maluku Cinema verbroedert.” De mensen die hieraan hebben meegewerkt zijn mij stuk voor stuk dierbaar geworden. Ik kende Joenoes, Henry en Joshua al jaren, maar daarnaast prijs ik me gelukkig dat ik o.a. oom Gerald Sohilait, Ilana Sapulette, Lily Latuheru, Audrey Wijma en de Wijma kids (schattig!), Leroy Souhuwat, Waikuma Pentury, Giovanni Jano, oom Ed Leatemia, Max Schurink, Giovanni de dromenverteller en alle anderen heb mogen leren kennen!

Terima kasih en tot op het witte doek!!!

Emerson Terinathe

– See more at: Malukucinema.nl

 

Geef een reactie

