Onderhuidse racisme

Eén keer in het jaar word het mij pijnlijk duidelijk dat er nog steeds sprake is van racisme. Eén keer in het jaar laat men hun “echte ik” zien achter hun laptop, pc, tablet of mobiel. En wanneer is dat? Juist ja, voor en tijdens de Sinterklaastijd. U raadt het al, ik heb het over de jaarlijks terugkerende Zwarte Piet discussie. Ik moet mezelf corrigeren. Ik had het over racisme, maar ik bedoelde onderhuidse racisme. Daarom ben ik van mening dat er onder de Pro Zwarte Pieten veel racisten zitten. Sommige mensen zijn racisten zonder dat zij het zelf door hebben dat ze racistisch bezig zijn. Sla het internet maar op na: “Het is onze traditie. Als je er niet mee eens ben, rot dan op naar jouw eigen land” of ” Die buitenlanders komen hier en denken gelijk dat ze alles kunnen veranderen. Blijf met je poten af van onze Zwarte Piet!” En als je deze mensen aanspreekt op hun racistisch gedrag, dan ontkennen ze dit door te zeggen dat ze geen racisten zijn, omdat ze heel goed met hun buurman kunnen opschieten en die is toevallig een Surinamer.

Ook ik heb de nodige verwensingen naar mijn hoofd geslingerd gekregen. Al dan niet anoniem, maar natuurlijk wel via het internet. Terwijl ik niet eens echt Anti Zwarte Piet ben. Het enige wat ik telkens zei, was dat zwarte Piet wel toe was aan een “make over“. Juist vanwege de telkens terugkerende discussie. We leven in een multiculturele samenleving. Tenminste, dat beweert men. Maar wat deze periode elk jaar heeft bewezen is dat we alles behalve een multiculturele samenleving zijn. De kern zit al in het woord “samenleving” dus “samen leven“. Als het gaat om een multiculturele samenleving, dan moeten we ook kunnen samenleven met verschillende culturen. In een echte samenleving kan en mag de één de ander niet uitsluiten. Dat is wat hier wel gebeurt, als het gaat om het uiterlijk van Zwarte Piet. Een uiterlijk dat stamt uit een andere tijd.

De wereld verandert continu. Iets wat niet meer in een betreffende tijdsgeest past, wordt aangepast en gewijzigd. In sommige gevallen wordt het zelfs afgebroken, om zo weer plaats te maken voor iets nieuws. Klassieke films krijgen een remake of een reboot. Politiekostuums van nu zien er heel anders uit dan de kostuums die ze in de vorige eeuw droegen. Als we accepteren dat de maatschappij continu verandert, waarom houden we ons dan zo krampachtig vast aan een stereotype wat bedacht was uit circa 1850?

Blijf met je poten af van onze zwarte Piet. Het is een kinderfeest.” Ook dit lees je regelmatig op internet, maar dit gaat niet op, want kinderen kijken niet naar uiterlijk. Het maakt voor een kind echt niet uit of een Piet zwart, geel, rood, paars of groen is. Het gaat een kind om het feest, de ambiance, de cadeautjes. Als een Piet groen is, is het dan geen kinderfeest meer? Ik denk dat daar het probleem ook niet ligt. De reden waarom de meeste mensen zo spastisch reageren is, omdat hun jeugdsentiment hiermee wordt aangetast. Hun jeugdsentiment met een witte Sinterklaas en een zwarte Piet. In hun beleving is het zo en niet anders. Ze blijven “hun” zwarte Piet met hand en tand verdedigen. Bewust of onbewust gebruik makend van onderhuidse racisme met kwetsende uitlatingen. Dit ondanks dat hun buurman of collega een Surinamer is, waar ze goed mee kunnen opschieten.

Een gedachte over “Onderhuidse racisme

  1. Ik kan me helemaal vinden in jouw woorden “Het maakt voor een kind echt niet uit of een Piet zwart, geel, rood, paars of groen is. Het gaat een kind om het feest, de ambiance, de cadeautjes”. Eigenlijk ben ik, met name voor wat betreft het laatste, helemaal voor afschaffing van het Sinterklaasfeest. Het feest is namelijk verworden tot een groot, commercieel gebeuren, waar de grootwinkelbedrijven, zoals de Albert Heijn’s en de Bart Smit’s garen bij spinnen. Zelf het kersfeest, wat toch van oorsprong een feest is van het Licht, is de laatste jaren verworden tot een groot commercieel gebeuren! Wat zou het toch fijn zijn als bij beide feesten de nadruk weer meer komt te liggen op het feest en de ambiance i.p.v. op de cadeautjes en het overvloedige eten en drinken.

    Overigens roepen zowel de figuren Zwarte Piet als Sinterklaas bij mij onpasselijke gevoelens op als het gaat over ons (koloniale of religieuze) verleden. Wie wil zijn kinderen nog toevertrouwen aan en op de knie laten zitten bij een van oorsprong katholieke bisschop, met de kennis van nu dat zoveel bisschoppen en priesters ontucht hebben gepleegd met kinderen die aan hun zorg waren toevertrouwd? Wat mij betreft mag die laatste discussie ook volop gevoerd worden in onze samenleving…….
    Zijn we misschien straks eindelijk af van een verworden commercieel gebeuren en kunnen we ons vanaf begin december concentreren op het kerstfeest, de geboorte van het Kind van het Licht!

Geef een reactie

