Wat is jouw afkomst?

“Wat is jouw nationaliteit?” Ik kijk er niet meer van op als iemand aan mij vraagt waar ik vandaan kom. Ook nu niet. Ik heb haast alle donkere culturen voor mijn kiezen gehad. Ik zou uit Suriname komen, of uit de Antillen. Om nog maar te zwijgen over Dominicaanse Republiek en alle Afrikaanse landen. Mensen blijven raden en vergissen. Ik hoor het allemaal aan, hopend op dat ene moment dat iemand het gelijk in één keer goed heeft geraden. Ik kan er inmiddels om lachen. Vroeger niet. Vroeger werd ik boos als iemand zei dat ik van een bepaalde afkomst was, anders dan mijn eigen afkomst. Voor mijn gevoel werd ik in mijn trots gekrenkt. Nu kan ik er om lachen. Ik neem het de mensen niet meer kwalijk. Tegenwoordig wonen we met zoveel verschillende culturen in dit kleine kikkerlandje, dat we ons nauwelijks meer kunnen onderscheiden. Daarnaast neemt het “rassenvermenging” toe, dus eigenlijk kan ik wel stellen dat Nederland één grote Jamin is. Veel verschillende soorten snoepjes en smaakjes bij elkaar.

“Ik ben een Nederlander.” Ik zie hem verbaast opkijken. De twijfel slaat toe. Ik hoor hem denken: “Huh? Nederlander? Hij is donker. Hij begrijpt mijn vraag toch wel of zal ik het hem nogmaals vragen?” Ik begin te lachen. “Ja, ik ben een Nederlander”, zeg ik geruststellend. ” Ik heb de Nederlandse nationaliteit of bedoelde je dat niet?”
“Ehh nee. Ik was benieuwd waar je vandaan kwam”, zegt hij met lichte schaamte.
“Oh dat is makkelijk. Ook uit Nederland”, zeg ik gekscherend. “Ja ik ben hier geboren. Ik kom uit Assen.” Hij durft mij niet meer aan te kijken. Hij weet dat hij door mij in de maling wordt genomen. Hij weet ook dat ik met frisse tegenzin zijn vragen aan het beantwoorden ben.

Als ik jou met een halve snor en een bierbuik op het strand zag kuiltjes graven, dan zou ik ook denken dat jij een Duitser was. Jij hebt er in ieder geval de huidskleur voor. Dat haar van jou ook. Dat doet zo Oost Duits aan, van voor de val van de Berlijnse Muur.

“Je wilt weten wat mijn culturele afkomst is, zeg dat dan.” Hij lacht ongemakkelijk. “Ik ben van Molukse afkomst.” Ik zie hem wederom verbaast opkijken.
” Molukse afkomst? Goh dat had ik niet verwacht.”
” Wat had je dan verwacht?”
” Ik dacht dat je uit Suriname kwam.”
” Hoor ik wel vaker. Vanwege mijn volle lippen zeker? Geef het maar toe hoor. Als ik jou met een halve snor en een bierbuik op het strand zag kuiltjes graven, dan zou ik ook denken dat jij een Duitser was. Jij hebt er in ieder geval de huidskleur voor. Dat haar van jou ook. Dat doet zo Oost Duits aan, van voor de val van de Berlijnse Muur.”
” Nou Emerson. Zo kan die wel weer hoor. Niet elke Nederlander lijkt op een Duitser.”
” Klopt. En niet elke kleurling met volle lippen is automatisch een Surinamer. Alsof alle Surinamers volle lippen hebben.”
” Ja okay. Daar heb je gelijk in. Dus je bent een Molukker? Oh, jullie staan er toch om bekend vanwege die treinkapingen in de jaren zeventig?”
” Nee.”
” Niet? Oh ik weet het al. Jullie zijn van die motorclub Satudarah.”
” Nee.”
” Ook niet? Jawel toch?”
” Nee. Wij Molukkers staan om veel meer dingen bekend, dan de 2 die jij opnoemt. Wij staan onder andere bekend vanwege Simon Tahamata, Massada, Giovanni van Bronckhorst, Rocky Tuhuteru, Danny Landzaat, Roger Goudsmit, Geronimo Latumeten, Anis de Jong, dominee Metiary, president Soumokil, noem al die bekende Molukkers maar op. En weet je waar wij later ook bekend van zullen worden als men het over Molukkers heeft?  Van de film Jefta.”
” Oh ok. Die film ken ik niet.”
” Niet? Dan zou ik maar snel de teaser trailer gaan checken op You Tube.”

Een gedachte over “Wat is jouw afkomst?

  1. Nederlanders zijn verschillend bv,Ik ben in Amsterdam dan vraagt men ,waar kom je weg ,….uit Groningen zeker ….nee uit drenthe …..oooooo drenthe van de TT .In Rotterdam zegt men ooooo een drenth jullie zijn net als ons eerlijk en recht voor de raap .Dus wat voor kleur je ook hebt ze vragen altijd waar je weg komt.Vroeger vroeg men zelfs nog ,wat doet je vader eerlijk waar

Geef een reactie

