Gezond verstand

Wat ben ik blij als het 1 januari is. Het lijkt wel of iedereen gek is geworden. Waar ligt het aan? Komt het door de koude, dure feestdagen? Schiet iedereen daardoor in de stress? Of is het een tendens om al je frustraties van de afgelopen 11 maanden, eens ff lekker in de laatste maand te gaan botvieren op de medemens? November, december, deze maanden kunnen me gestolen worden, buiten de verjaardagen van mijn dierbaren om. Iedereen zeikt wat af en hebben overal een mening over zonder inhoudelijk op de hoogte te zijn. Of het nou om de ZP discussie gaat of om de treinkaping van 77, begrip en tolerantie is ver te zoeken, omdat het niet past in het ideale plaatje van deze maatschappij.

De komende maand is het een kwestie van de lange adem. Ik moet me inhouden als een onwetend iemand zegt of een reactie plaatst, dat de kapers terecht zijn afgeknald of als diegene zegt dat we moeten oprotten naar onze eigen land, als we tegen ZP zijn. Men zegt: “De waarheid komt altijd naar boven.” Dat klopt. Daarom zeg ik tegen de Molukse mensen en sympathisanten om eerst de antwoorden van Opstelten af te wachten alvorens met een reactie te komen. Men reageert nu emotioneel. Wat als de antwoorden toch in ons voordeel blijken te zijn?

De afgelopen dagen vroeg men mij om mijn standpunt. Men vroeg mij om mijn mening betreffende het plan om de bijeenkomst op de 19e van november te boycotten. Ik hield mij bewust afzijdig. Ik ben geen nabestaande van de omgekomen treinkapers, maar ik steun ze 100% Ik kan me volledig vinden in hun woede en onbegrip. Echter er zijn een aantal dingen wat we moeten begrijpen. Men is verbolgen dat onze RMS regering geen uitnodiging heeft ontvangen. We zijn een volk in ballingschap. Onze Molukse regering is niet erkend. Ook niet door Nederland. Daarom is Nederland officieel niet bevoegd om met onze regering te praten. En daarom is niemand van onze regering uitgenodigd op de 19e. Om toch een “gesprekspartner” te hebben, kwam BUAT in beeld. Ik ben het eens met de Molukse mensen die zeggen dat BUAT niet de Molukse gemeenschap vertegenwoordigd. BUAT zou dat ook niet moeten willen. Zij hebben echter wel goede connecties en of banden met de Nederlandse overheid en aangezien de overheid niet met de RMS regering mag praten, is het niet eens zo gek dat ze bij BUAT uitkomen zonder de nabestaanden uit het oog te verliezen of hen niet op de eerste plaats te zetten.

Na commotie van de vorige keer zou het echter BUAT sieren om zich niet meer hierin te mengen. Door deze commotie vergeten mensen alle goede dingen wat ze voor onze gemeenschap willen en kunnen betekenen. Maar de gang van zaken verdient absoluut geen schoonheidsprijs. BUAT is de gebeten hond, maar ik vind dat niet helemaal terecht. Net zoals ik het ook niet terecht vind dat men zegt dat BUAT naar de pijpen van de Nederlandse overheid danst. Op basis waarvan? Omdat Opstelten wel met hun wilt praten?

Dit onderwerp ligt heel erg gevoelig. Dat alles nu op scherp staat, komt door Opstelten en co en niet door BUAT. Verdeel en heers. Dat advocate Zegveld ook geen uitnodiging heeft ontvangen, verbaast me daar zij de nabestaanden bij staat. Alle communicatie verloopt via haar dus zij hoort er bij te zijn. Door onvrede door de gang van zaken, komen de nabestaanden niet in Den-Haag op 19 november. Ik begrijp dat wel. Wat de uitkomsten dan ook mogen zijn de 19e, ik hoop dat we als gemeenschap gezamenlijk sterk staan en dat we ons gezond verstand blijven gebruiken. Hoe dan ook. Ik zal me in het vervolg puur beperken tot berichtgeving wat in de media verschijnt. Ik doe niet mee aan de verdeel en heers stategie vanuit de overheid. Als vertegenwoordigers van BUAT besluiten om de 19e alsnog naar Den-Haag af te reizen dan is dat hun goed recht. Hetzelfde geldt voor een ieder ander die een uitnodiging heeft ontvangen, net zoals ik de standpunt van de nabestaanden begrijp en respecteer.

Geef een reactie

