Perdiep

perdiepDe laatste tijd lees ik in de media met veel verbazing de ontwikkelingen over het ontslag van mijn oude schoolgenoot, Trouw journalist Perdiep Ramesar.

Hoewel Ramesar uiteraard debet hieraan is, vind ik alle ophef in de media zwaar overtrokken. Dit heeft hij niet verdiend. In het verleden zijn meerdere journalisten van landelijke kranten de fout in gegaan, maar zij hebben niet de media over hen heen gekregen. Tevens welke journalist heeft nooit een fout of een blunder begaan? Er zijn voldoende journalisten op de vingers getikt door De Raad van de Journalistiek, wat in de meeste gevallen niet eens tot een ontslag heeft geleid. Het opvoeren van fictieve namen in diverse artikelen is uiteraard niet correct, maar er is niks mis het opvoeren van anonieme bronnen. Elke journalist doet dat ter bescherming en privacy van de betrokkene. Dat hij zijn bronnen niet wilde vrijgeven, ook niet tegen zijn werkgever, vind ik niet raar.

Wat me overigens ook erg tegen de borst stuit is dat zijn afkomst, Surinaams Hindoestaans, telkens erbij vermeld wordt en dat hij aanzien geniet in zijn gemeenschap. Wat heeft dat met zijn ontslag te maken? Dat alle Surinamers nu ineens niet meer te vertrouwen zijn? Dat zijn aanzien binnen zijn gemeenschap zwaar gedaald is en dat wij hierdoor mogen vinger wijzen naar en erom lachen?

Alsof hij nog niet genoeg publiekelijk door het slijk is gehaald, vond columniste van Trouw zelf, Elma Drayer, het nodig om ten koste van Perdiep, de media op te zoeken. Wat blijkt? Zij stapt op uit onvrede over de koers van de hoofdredactie inzake Perdiep Ramesar. Niet omdat zij solidair met hem is, maar omdat de redactie jarenlang de signalen miste over mogelijke “journalistieke fraude”. “Het vertrouwen is helemaal weg”, aldus Drayer. Om daarna aan te vullen dat zij één van de redacteuren was die jarenlang had aangegeven bij de redactie, dat Perdiep niet te vertrouwen is. “Ik heb met collega’s over Perdiep gepraat, maar ik kreeg de handen er niet voor op elkaar. Ik vond het vreselijk dat ik uiteindelijk gelijk bleek te hebben.” Natuurlijk. Zij vind het zo vreselijk dat ze het nodig vond om de media op te zoeken. Door zelf ontslag te nemen en dit nadrukkelijk in de media te melden zegt zij eigenlijk dat iedereen haar zielig moet vinden, omdat het door Perdiep komt, dat zij nu zonder werk zit. Van je ex collega’s moet je het maar hebben.

Perdiep. Fouten maken horen het bij het leven. Door alle hectiek geef jij echter de beste reactie door niet te reageren. Jij beseft zelf ook wat je hebt gedaan. Dat hoeven anderen niet te vertellen en zeker niet in de media. Het is alleen erg jammer dat mensen hierdoor vergeten wat voor goede dingen jij ook gedaan hebt voor anderen en voor jouw gemeenschap. Iedereen verdient een tweede kans. Jij dus ook. Hou je sterk en ik wens jou fijne feestdagen toe en ee gelukkig 2015!

Geef een reactie

