Het geheim van The Brothers Timisela onthuld!

het-geheim-van-the-brothers-timisela1-0-0-760-500Heftig. Humoristisch. Confronterend. Herkenbaar. Emotioneel. Als ik de theatershow van de The Brothers Timisela in een aantal kernwoorden moet omschrijven, dan zijn dit de woorden die gelijk in mij opkomen. Maar eigenlijk doe ik ze tekort als ik het in woorden moet omschrijven, want het gevoel van vanavond is nauwelijks te omschrijven. Men zou het met eigen ogen moeten zien om het te geloven en te voelen.

Hebben de mensen die er niet waren, iets unieks gemist? Ik zeg ja. Natuurlijk kan ik niet voor iedereen spreken en heeft iedereen een eigen mening, maar aan de hand van de meningen van de aanwezige mensen en om te zien hoe zij het hebben ervaren, dan kan ik wel stellen dat wij getuige waren van iets unieks. Twee broers, twee totaal verschillende broers, met één doel, één visie, samen op het podium als een eenheid.

Sommige dingen zijn niet “generatie verbonden”, nee elke Molukse generatie herkent het. Van de Molukse oom met een zonnebril op in huis, tot de Molukse oom met een lange nagel.

Wat mij vooral aangenaam had verrast, was dat de broers heel open waren. Ze vertelden openlijk over hun leven. Over de obstakels die zij op hun pad tegenkwamen en hoe zij die hebben overwonnen. Over tegenslagen, wat afgewisseld werd met humor. Ook de herkenbaarheid, dat typische alledaagse Molukse dingetjes, was opmerkelijk. Sommige dingen zijn niet “generatie verbonden”, nee elke Molukse generatie herkent het.

Dit is geen typische Molukse theatershow. Wat is nou een typische Molukse theatershow? Zoveel zijn het er niet geweest.

Ook het contrast tussen beide broers was opmerkelijk. Van de rustige, keurige Henry met zijn goede gedrag, naar de wat meer rebelse, onbesuisde Joshua vol emoties en opgekropte woede. Dat is de kracht van hun twee, wat ze heel goed wisten te combineren. Joshua met de gitaar en de wat grovere humor en zang, naar de gevoelige Henry met de cello  en poëzie. Het past perfect in het totale plaatje van The Brothers Timisela. Doordat zij beide hun individuele talenten optimaal wisten te benutten en te combineren met elkaar, konden zij het publiek 2 uur lang laten boeien, lachen en te ontroeren. En dat is knap voor twee jongens, die hiervoor nauwelijks tot geen theaterervaring hadden, dus laat staan om direct met een eigen show te komen. Maar als je voor uitverkochte zalen in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Zaandam en Groningen komt te spelen, dan heb je heus wel wat in huis.

TBT-in-het-Theater-2y2yorprtftn0egd5l3dhm

Dit is geen typische Molukse theatershow. Wat is nou een typische Molukse theatershow? Zoveel zijn het er niet geweest. Omdat het twee Molukse jongens zijn, maakt dat nou een typische Molukse theatershow? Nee, voor Molukkers zal sommige dingen herkenbaar zijn en weten zij zich met ons te identificeren, maar deze theatershow is geen typische Molukse theatershow. Het is een universele theatershow met onderwerpen wat een ieder mens zou aanspreken, ongeacht cultuur of afkomst. Ik ben ervan overtuigd dat, als zij meer naamsbekendheid genereren hiermee, zij een nog groter publiek weten aan te spreken. Ik ben ervan overtuigd dat zij een uitverkochte zaal vol ” andere mensen dan Molukkers” ook weten te ontroeren.

Mijn vriendin is Indisch en ook zij werd geraakt door wat de jongens opvoerden. U kent mijn vriendin niet, maar ik wel. Mijn vriendin is erg nuchter. Een typische nuchtere noordeling, dat dan weer wel. Zij raakt niet snel ontroerd, maar als zij ontroerd is, dan is datgene waardoor zij ontroerd werd, erg goed. Vanavond heeft zij kennis gemaakt met de gebroeders Timisela. Hiervoor kende zij hen alleen van datgene wat ik over hun vertelde tijdens de draaidagen voor de film “Jefta”. Zij ging vanavond nuchter de theatershow in, maar zij kwam er ontroerd uit. Als u aan mij zou vragen, wat nou het geheim van The Brothers Timisela is, dan zou ik zeggen dat ik het nu wel weet, maar dat u de theatershow zelf moet meemaken, om daarachter te komen. Ik ken de jongens vrij goed, maar zij hebben zelfs mijn verwachtingen overtroffen!

Delany Maatita, mijn vriendin en ik, samen met The Brothers Timisela en Dylan Ohello.

Delany Maatita, mijn vriendin en ik, samen met The Brothers Timisela en Dylan Ohello, na afloop van hun theatershow.

Joshua en Henri, terima kasi! Bedankt voor deze mooie, onvergetelijke avond. Het Noorden heeft van jullie genoten!

Geef een reactie

