Korte column: Jammer

giovanni-van-bronckhorstJammer. Als mensen de titel van deze column lezen, zullen ze zich ongetwijfeld afvragen wat ik nou jammer vind. Ik zal dat in het kort uitleggen. Vandaag werd bekend gemaakt dat Giovanni van Bronckhorst de nieuwe trainer van Feyenoord wordt. Dat vind ik niet jammer. Integendeel, ik vind dat geweldig! Waarom vind ik dat geweldig? Omdat hij, net zoals ik, van Molukse afkomst is. Chauvinistisch? Ja dat klopt.

Ik had gedacht dat dit goede nieuws binnen de Molukse gemeenschap met flink gejuich en applaus werd ontvangen. Over het algemeen wel, maar ik kom nu erop terug wat ik nou zo jammer vindt. Op Facebook werd het nieuws flink rondgedeeld en gelijk kwam de doelloze discussie weer op gang. Die van tussen Ajax en Feyenoord. Mensen kwamen op Molukse Community pagina’s gelijk met leuzen aan als: “Echte Molukkers zijn voor Ajax” of “Echte Molukkers zijn voor Feyenoord”. Maar mensen kom op, we zijn allereerst Molukkers. Ongeacht wat voor voetbalclub jij ook aanhangt, je bent een Molukker. Dat moet ten alle tijde op de eerste plaats staan.

Respecteer elkaar. Wij wonen hier maar met een aantal duizenden Molukkers in Nederland. Als het erop aankomt, hebben we alleen elkaar. Het is toch te gek voor woorden dat we elkaar dan ook nog eens de hersens in moeten slaan, alleen vanwege een voetbalclub? Daarom zeg ik: ” Echte Molukkers zijn voor Maluku!” Nederlanders lachen ons uit. Die zeggen dan: ” Hey Gerrit, mos du eens kieken noar die Molukkers. Ze doen heel stoer op 25 april met z’n allen, maar de volgende dag slaan ze elkaar de hersens al in, omdat de ene voor Ajax is en de ander voor Feyenoord. En weer een ander is supporter van die fabrieksclub uit Eindhoven. Om nog maar te zwijgen over die Molukse Tukkers.”

Ik ben niet voor Feyenoord, maar ik ben wel trots op Giovanni van Bronkhorst en ik wens hem veel succes toe. Ik ben trots op hem en op iedere Molukker die positief in het nieuws komt. In dat kader mag ik Jos Luhukay ook niet vergeten op te noemen. De eerste Molukse trainer in het betaalde voetbal. Laten we met z’n allen verstandig doen en eens en voor altijd deze zinloze discussie gaan sluiten. Laten we met z’n allen de energie voor de gemeenschap hier in Nederland gaan gebruiken op een positieve manier. Laten we echt een eenheid gaan vormen. Misschien blijft het een utopie en blijft deze discussie voortleven, maar het is niet verkeerd om een wens uit te spreken toch? Want hoe het nu gaat, is het gewoon erg jammer.

31 gedachtes over “Korte column: Jammer

  1. Helemaal mee eens in ben ook trots op Giovanni en wens hem en zijn club heel veel succes, maar ik blijft een trouwe Ajax supporter. Laat iedereen in zijn waarde zal ik zeggen.

  2. Ieder zijn eigen cluppie zou ik zeggen en dan maakt het niet uit wie waar trainer wordt. Zoals we allemaal trots zijn op o.a. Simon Tahamata, zo kunnen we nu ook trots zijn op Giovanni. Als Brabantse in Amsterdam ben ik trouwens wel voor Ajax🙂. Vanaf deze plaats wens ik Giovanni heel veel suc6 en geluk toe bij Feyenoord

  3. Ik ben een trouwe Feijenoord fan en ben zeker met Emerson mee eens en ben ook echt hartstikke trots dat eindelijk een broeder nou iets heeft behaald wat als het goed is nog nooit is gebeurt. En weet je, stel als bung Simon Tahamata de trainer word van Ajax dan zou ik ook zeggen: “YES!!! Een Molukker die een voorbeeld van een goede geschiedenis heeft gemaakt”. Dus kawan2 dan saudara2 ketorang musti satu bantu satu! En laten zien dat wij Molukkers een eenheid zijn aan de Nederlandse bevolking.

  4. Gio succes als trainer bij Feyenoord , biar aku buat 020 tapi aku senang yg bangka jadi trainer di Feyenoord … Tuhan berkati selalu… Alamo

  5. Ik ben voor Feyenoord en uiteraard als Molukker ontzettend trots dat Gio Hoofdtrainer is geworden. Grote verantwoording maar bovenal uitdaging. Ik ben ook trots op al onze Molukse Sporters.

  6. Als Feyenoord-fan ben ik zeker trots op de aanstelling van Gio als hoofdtrainer maar ik zou ook trots zijn geweest als hij hoofdtrainer wordt van aartsrivaal Ajax. What ever. Er zijn mijns inziens, belangrijkere dingen, dan voetballen.

  7. Trots op Giovanni van Bronkhorst als mens, voetballer, nu trainer van Feyenoord en bovenal zijn Molukse afkomst. Als trouwe Ajax fan hoop ik stiekem dat hij Feyenoord niet kampioen maakt een 2e plek is ook een mooie prestatie!

  8. iedereen mag fan zijn van een club, maar als eerste trots moluks te zijn. Trots op Giovanni en wens hem veel succes en vertrouwen van supporters toe.
    Brabantse Amsterdammer in spain en voetballiefhebber

  9. Mijn grootvader en zijn vrienden waren voetballers voor Jong Oranje in het Voormalig Nederlands Kolonie,als Molukker ben ik trots op Giovanni van Bronckhorts en Simon Tahamata en Jos Luhuky en nogvele anderen Voetballlers,het maakt in feite niet uit voor welke Voetbal Club het is.Eenheid moet er zijn als Elftal op het Veld.Zoook als Fan of Toeschouwers in de Tribunes van Stadions.Laat het zien vanuit jou Hart en Nier de Eer en Gave,dat wij met z’n Allen Molukkers mogen zijn! Om dit alles te kunnen Presteren in Top houden.

  10. Ben het helemaal met je eens Emerson! Als Molukker en als Feyenoord fan ben ik trots met de aanstelling van Giovanni als trainer van Feyenoord.

  11. Beste Emerson Terinathe, je moet niet alles zwaar op de hand nemen en daar een issue van maken. Ik ben ervan overtuigd dat alle Molukkers hier in NL heel trots zijn op Giovanni’s benoeming als hoofdtrainer van Feyenoord. Ongeacht of je wel of niet voor Feyenoord bent.

    F’noord fan

  12. Ik ben geen Molukker maar ik ben trots op Giovanni en al die andere Molukkers. Respecteer de Molukkers en gelukkig heb ik veel Molukkers binnen mijn vriendenkring. Als Amsterdammer ben ik voor Ajax maar Giovanni het aller beste. Het gaat om de mens en dan is voetbal niet echt belangrijk.

  13. Trots, Gio als Hoofdtrainer van mijn cluppie uit Rotterdam Zuid, maakt Feyenoord sterker.
    Een ieder met zijn cluppie en respect voor elkaar “Itu akan”.
    “Sioh sioh topu tangan for Gio”

  14. Bagus2
    Laten we gewoon trots zijn op Gio…en niet inderdaad op 25 april stoer rondlopen en Mena roepen en vervolgens tijdens Feyenoord-Ajax dom elkaar afmaken…Tjumma biking maluh2…orang belanda ketawa ketong bangsa!

    S. Ferdinandus.

  15. Hij is geen Molukker, tijdens zijn afscheidswedstrijd in de kuip gooide een Molukse man onze vlag voor zijn voeten, hij liet het gewoon op het grasmat liggen. Dat is geen Molukker maar een Mislukker!!!!!!!!!!

    • Molukse vlag is een relatie met Molukkers zo ook voor bijv. Nederlandse Satudarah leden. Het is onjuist om te veronderstellen dat van Bronchorst geen Molukker is. Je kan Molukker zijn maar geen RMS-er !!. En misschien heeft Gio vlag helemaal niet opgemerkt.

Geef een reactie

