Première Jefta

11053217_10202614061553360_289560095948003668_n

De brothers Timisela met de host van de avond, Sylvana Simons.

Voor mijn gevoel is de cirkel nu rond. Gisteren, 26 maart 2015, was de première van de film “Jefta”. Een mooiere afsluiting kon ik mij niet voorstellen. Deze hele rit, vanaf de audities tot aan de première, ik had het niet willen missen. Ik ben er trots op dat ik een onderdeel van het geheel heb mogen zijn. Wat de gebroeders Timisela hebben laten zien, is dat je met een duidelijke visie, doorzettingsvermogen en motivatie, alles kunt bereiken. Zolang je er maar in gelooft. Na afgelopen donderdagavond hebben zij mij geleerd en laten zien dat niets onmogelijk is.

In een recentelijk interview hebben zij laten ontvallen dat zij het verhaal van “Jefta” naar diverse distributeurs hadden gestuurd. Ze kregen continu dezelfde antwoorden terug. Men was niet geïnteresseerd. Er was hier geen markt voor etc. Deze afwijzingen hingen zij op aan een muur in hun kantoor. Een zogenoemde “motivatiemuur”. Deze afwijzingen zorgden ervoor dat hun geloof, hun visie in deze film, steeds sterker en sterker werden. Het resultaat zag ik gisteren. De broers hebben hun droom nagejaagd en het uiteindelijk gerealiseerd. Er is toch geen mooier verhaal dan dat?

Wat zij hebben gerealiseerd, is groter dan de film zelf. Zij hebben een eenheid gecreëerd. Bruggen gebouwd. Ze hebben mensen nader tot elkaar gebracht. Vanaf de mensen achter de schermen, vrijwilligers, tot en met de mensen voor de camera’s, we hadden allemaal het gevoel dat we even belangrijk waren. Er was geen onderscheid. Dat gevoel van saamhorigheid, dat heb ik nog nooit eerder zo intens meegemaakt.

Ik samen met presentator Rocky Tuhuteru en de vader van Giovanni van Bronckhorst.

Ik samen met presentator Rocky Tuhuteru en de vader van Giovanni van Bronckhorst.

90% van de alle cast en crewmembers kende ik niet, voordat we aan dit project begonnen. Ik kende alleen de gebroeders Timisela, tante Lies Bakkenes – Thenu, Joenoes Polnaija, Henri Kainama, Jaco Kaidel, tante An Kaidel en haar dochter Donna. Nu, op moment van schrijven, heb ik er een hele familie bijgekregen. MalukuCinema is familie. Max Schurink, Brian Roos, Kevin Tuhipua, Tony Wattimena, oom Gerald Sohilait, oom Ed Leatemia, Vanni Massela Tanifan,  Ilana Sapulette, Lily Lathuheru, Audrey Wijma – Roos en de Wijma kids, Jett Lopulisa, Marsha Laijan, Nina Nussy, Leroy Souhuwat, Waikuma Pentury, Anny Oving noem maar op. Eén voor één zijn ze me dierbaar geworden.

De première werd gehost door niemand minder dan presentatrice Sylvana Simons. U kent haar misschien uit haar TMF periode, waarin ze het programma “Sylvana’s Soul, presenteerde. Of misschien kent u haar van haar bijdrages in het programma “De wereld draait door”. Wat heeft zij de première geweldig gepresenteerd! Niemand had het beter kunnen doen dan zij. Zo oprecht, zo spontaan, zo natuurlijk. Ik heb geen autocue gezien.

Na de première, toen de film was afgelopen, kwamen alle cast en crewmembers het podium opgelopen. Dat gevoel wat er door mij heenging en ongetwijfeld ook bij de rest, was niet te beschrijven. Daar stonden we op het podium, met z’n allen. “Dit was het”, dacht ik. Hier hebben we met z’n allen aan gewerkt en naartoe geleefd.  Ik keek om mij heen en ik zag al die blije gezichten. Ik keek naar het publiek in de zaal en ik zag ze applaudisseren. Ik keek naar de broers en dacht: “Jullie hebben het geflikt jongens!”

Iemand vroeg aan mij na afloop met wat voor gevoel ik rondliep. “Trots gevoel”, riep ik. “Kijk om je heen. Dit is toch geweldig? Het gevoel gaat veel dieper dan een alleen een trots gevoel. Onbeschrijfelijk. ” Waarna diegene vroeg wat ik het meest zou missen, nu alles achter de rug is. Wat volgde was een korte stilte. Die vraag raakte me. Wat zou ik het meeste missen? Ik wist het meteen, maar wou het niet direct toegeven. Maar de draaidagen zal ik het meeste missen. Ik heb een aantal draaidagen gehad en wat ik zo geweldig vond, was het familiare gevoel. Tijdens de opnames door maakten we muziek, gingen we zingen of gewoon gek doen. We maakten grapjes. Wat hebben we gelachen met z’n allen zeg.

Ik wou bijna aan de gebroeders vragen of ze niet een dvd willen maken met alleen maar opnames van achter de schermen. Voor hen die aan de film “Jefta” hebben meegewerkt. Wat rest zijn nu herinneringen. Ik zal ze blijven koesteren.

Henry en Joshua, bedankt voor deze onvergetelijke ervaring! En om Sylvana Simons tijdens de première te citeren: “Terima kasi!”

Geschreven door: Emerson Terinathe

Datum: 27 maart 2015

11103245_10202616063923418_6053606881972271883_o

2 gedachtes over “Première Jefta

Geef een reactie

