Onenigheden en strubbelingen rondom de Molukse herdenking van de treinkaping De Punt.

10462616_10201130625028374_3069159550894723802_nVandaag een aantal uurtjes voor de herdenking, schrijf ik dit relaas. Het is vandaag 38 jaar geleden dat onze 6 helden in koele bloede werden geëxecuteerd. Ik zeg helden, omdat ze dat voor mij zijn. Voor mij zijn het geen treinkapers of terroristen. Zij kwamen op voor onze belangen. Onze idealen. Zij beschermden en eisten datgene wat beloofd werd aan de eerste generatie KNIL militairen. Daarom zijn ze voor ons vrijheidsstrijders.

Ik hou men, die hun terroristen noemen, het volgende voor: “In de Tweede Wereldoorlog waren er ook vrijheidsstrijders in bezet Nederland. Zij die zich verzetten tegen de Duitse tirannie, wat ze veelal met hun leven moesten bekopen. Waarom deden ze dat? Dat deden ze om voor hun land op te komen en te beschermen.” Vanuit dat opzicht kan je de 6 helden ook zien. Zij kwamen op voor onze idealen en voor ons ideaal, een Vrije Molukse Republiek, wat beloofd was door Nederland. Waarom worden zij dan wel terroristen genoemd en de Nederlandse Vrijheidsstrijders helden? Wordt er dan inhoudelijk niet met twee maten gemeten, omdat het juist in Nederland gebeurde en niet op de Molukken? Nogmaals voor mij zijn zij helden, nooit terroristen.

Na tientallen jaren van ontkenningen en in de doofpot stoppen van de feiten, kwam Jan Beckers en oom Unu Ririmasse in 2013, met het onderzoeksrapport “Air Mata Kebenaran.” Het rapport loog er niet om. In dit rapport werd onomstotelijk bewezen dat de 6 omgekomen helden, daadwerkelijk werden geliquideerd en dat de toenmalige minister Van Agt, hier een kwalijke rol in heeft gespeeld. Dat terwijl hij dit tot op de dag vandaag ten stelligste ontkent, onder het mom dat zijn geheugen zich in de steek laat en dat hij daarom zich het een en ander niet meer kan herinneren. Onzin natuurlijk, want begin met hem over de Palestijnse kwestie en meneer kan daar uren over debatteren. Het is grappig dat meneer Van Agt een fervente aanhanger is van de Palestijnse kwestie, terwijl hij in 1977 opdracht had gegeven om de 6 helden te executeren. Vertonen de Molukse en Palestijnse kwestie echter geen overeenkomsten meneer Van Agt? De Palestijnen worden al jaren onderdrukt door de Israëlische overheid. Maar onze mensen op de Molukken worden ook al tientallen jaren onderdrukt en uitgemoord door de Indonesische overheid, meneer Van Agt! Wat heeft u hierop te zeggen?

President Wattilete tijdens de herdenking 6 van De Punt 2014

President Wattilete tijdens de herdenking 6 van De Punt 2014

In 2013, toen het onderzoeksrapport verscheen, werd Jan Beckers als een soort held onthaald. Hij werd door de meeste mensen in de Molukse gemeenschap op handen gedragen. Het is hem gelukt wat anderen niet gelukt is, namelijk om de echte waarheid te achterhalen en de NL overheid te dwingen deze erkennen. De Molukse gemeenschap, met als voorbeeld de nabestaanden, stonden als één front achter Jan Beckers en kompanen. Beckers geniet hierdoor onze respect. En terecht. Het is dan ook jammer dat, 2 jaar na het verschijnen van het onderzoeksrapport “Air Mata Kebenaran”, van het eensgezindheid weinig over is gebleven. Ik ben inhoudelijk niet op de hoogte wat zich achter de schermen allemaal heeft afgespeeld, dus ik zal niet openlijk ingaan bij wie de schuld ligt en hoe het zover heeft kunnen komen. Beckers uit kritiek op de Molukse Regering in Ballingschap als het aankomt tot de betaling van het grafmonument en op het herdenkingscomité. Hij acht zich ook niet content met de Stichting Lawa Mena Hau Lala. Een Stichting die uit initiatief is opgericht door families Papilaja, Tuny en Uktolseja. Nabestaanden dus van de omgekomen Max Papilaja, Mattheus Tuny & Hansina Uktolseja.

Tevens schrijft Beckers in zijn relaas: ” De Stichting heeft alles in het werk gesteld om mijn persoon te ex-communiceren en dat is ze gelukt.. Het herdenkingscommité heeft het niet beliefd mij een uitnodiging te sturen voor morgen. Evenmin de regering in ballingschap. Niemand heeft het beliefd Junus Ririmasse en ondergetekende een rol toe te kennen morgenavond in de Stichting Molo Okoe. Ondanks dat wij degenen zijn die de waarheid boven water hebben gehaald. Het is daarom – en nog vele andere redenen waaronder de niet aflatende beledigingen aan mijn adres van mensen in de directe omgeving van de Pemerintah – dat ik ten zeerste overweeg mij volledig terug te trekken uit het toekomstige traject v.w.b De Punt.”

Een dieptepunt, zo vlak voor de herdenking. Hierdoor komt pijnlijk naar boven dat de belangrijke partijen namelijk:

– Jan Beckers, oom Unu Ririmasse (overlevende van de treinkaping) en mevrouw Lumalessil.
– De Molukse regering in ballingschap
– Stichting Lawa Mena Hau Lala, onder woordvoerderschap van Marco Papilaja.

niet op één lijn zitten. En dat is pijnlijk. Nogmaals inhoudelijk ben ik niet op de hoogte. Ik ben niet betrokken bij één van de partijen, dus ik kan geen mening vormen hierin. Wel kan ik en voor mijn gevoel ben ik daartoe verplicht, om toe te geven, dat dit één van de redenen was voor initiatiefgroep 7 for 7 om ermee te stoppen. Onze initiatiefgroep 7for7 is opgericht om de nabestaanden in zijn geheel waar mogelijk te ondersteunen. Als de belangrijkste partijen niet met elkaar kunnen of willen samenwerken, dan houdt het op. En dat is ook gebeurd. Wij kozen geen partij. Dat wilden wij niet. Initiatiefgroep 7for7, wij werkten altijd transparant en zelfstandig, maar ondersteunend aan het geheel, niet een gedeelte.

Hiermee sluit ik mijn relaas en ik wens een ieder een plechtige herdenking toe.

Emerson.

Lees ook:
Het relaas van Jan Beckers (De andere kant)
Verklaring regiegroep nabestaanden

2 gedachtes over “Onenigheden en strubbelingen rondom de Molukse herdenking van de treinkaping De Punt.

  1. Herdenken is waardevol. Ik was zeventien en de heftige aanval op mijn volksgenoten heeft diepe indruk op me gemaakt. Vrijheid is belangrijk. En de reden van onze aanwezigheid in Nederland heeft hier alles mee te maken. We zijn niet gekomen als gastarbeiders, maar als een volk dat tijdelijk zou blijven en dan zou terugkeren naar een eigen land.

  2. Hallo Emerson,
    Ik deel je mening volledig over de moord op onze helden en over de rol van v. Agt in deze. Hij mag dan bep. feiten zgn. “vergeten” zijn maar de waarheid zal altijd boven water komen. Voor wat betreft de onenigheden en strubbelingen: In eerste instantie vond ik het betreurenswaardig maar gisteravond tijdens de bijeenkomst stelde Jan Beckers aan Wattilete de vraag om ook deel te nemen aan een te vormen delegatie die een gesprek wilt aangaan met de minister van Justitie en Veiligheid. Wattilete heeft ja gezegd dus ik denk dat daarmee de plooien enigszins glad gestreken zijn.

Geef een reactie

