De Kinderombudsman

De Kinderombudsman. Ik zal u vertellen, voor gisteren had ik nog nooit van een kinderombudsman gehoord. De verbazing werd nog groter dat de beste vrouw, want de kinderombudsman is een vrouw, in mijn woonplaats woont. Wat kan ik vertellen over de Kinderombudsman? Wat weet ik over de Kinderombudsman? Helemaal niks. Ik moest het googlen en vond het antwoord op de website van de Nationale Ombudsman:
“Sinds 1 april 2011 is de Kinderombudsman hét adres in Nederland voor kinderrechten. Met de Kinderombudsman is Nederland een onafhankelijke instantie rijker, die zich inzet voor de rechten van het kind. Die rechten zijn in 1989 vastgelegd door de Verenigde Naties. Ieder kind heeft bijvoorbeeld recht op onderwijs en zo goed mogelijke gezondheidszorg.  Overheden en andere organisaties gaan niet altijd goed om met de rechten van kinderen. Tot nu toe ontbrak het aan een instantie die zich speciaal richt op de naleving van de rechten van kinderen. De Kinderombudsman voorziet in een leemte in onze maatschappij. Kinderen en jongeren krijgen hiermee eindelijk de ombudsman die zij verdienen: een ombudsman die zich speciaal voor hun rechten inzet. De Kinderombudsman is onderdeel van Bureau Nationale ombudsman. De Kinderombudsman heeft een eigen werkgebied en bevoegdheden. Hij rapporteert jaarlijks aan de Tweede Kamer.”

 
Margrite Kalverboer, onze Kinderombudsman, komt dus op voor de rechten van een kind. In dat opzicht is het een logisch verhaal dat zij een rapport heeft geschreven omtrent het karakter Zwarte Piet en wat dat doet met sommige kinderen. ‘Ze wijten dat aan een aantal typische kenmerken en gedragingen van Zwarte Piet.’ Kinderen zouden volgens haar ‘graag willen meedenken over aanpassingen’. De Kinderombudsman heeft als leidraad het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Dat Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting en discriminatie is in strijd met dat verdrag. ‘Door hem van discriminerende en stereotyperende kenmerken te ontdoen kan het een figuur worden die recht doet aan het plezier dat velen beleven aan de sinterklaastraditie,’ zei Kalverboer. Logisch toch? Geen speld tussen te krijgen.
De Zwarte Pieten discussie, wat inmiddels ook als traditie gerekend mag worden net als het onderwerp zelf, laait hierdoor weer op. En net als voorgaande jaren vraagt men aan mij wat ik ervan vind. Alsof mijn mening ertoe doet. Ik had overwogen om mijn mond hierover te houden. Mensen die mij goed kennen, weten dat ik groot voorstander ben om Zwarte Piet aan te passen. Let wel, ik schreef aanpassing, dus geen afschaffing. Mijn mening is gebaseerd op eigen, vervelende ervaringen hierin en die van anderen, die ik persoonlijk ken.  En wat betreft de Kinderombudsman, de doodsbedreigingen die zij na de bekendmaking van haar rapport heeft ontvangen, geeft meer dan ooit aan, dat Zwarte Piet juist aangepast moet worden.

Geef een reactie

