Harry Walstra: “Een gemiste kans”.

In januari 2014 publiceerde ik een binnengekomen email van auteur Harry Walstra. We zijn nu 3 jaar  verder en dit jaar is het 40 jaar geleden dat de kaping bij De Punt op een gewelddadige manier werd beëindigd. Een paar dagen geleden kreeg ik een weer een bericht van Harry Walstra, wat aansluit op mijn eerdere publicatie.

Dag Emerson,
Ik volg je publicaties rondom het onderzoek over de bevrijdingsactie bij De Punt met veel interesse. Misschien weer interessant om nog te verwijzen naar dat eerdere onderstaande verhaal van mij op je site?  
Van Agt weigerde. Daarom vind ik het vreemd dat Van Agt beweerde dat in 1977 álles geprobeerd was om de treinkaping tot een vreedzaam einde te brengen. Maar goed, zoals te lezen in mijn verhaal heeft Van Agt meer zeer vreemde opmerkingen gemaakt. 
N.a.v. mijn onderstaande verhaal ben ik ook in contact gekomen met Karel Wielenga. Gegijzelde in 1975 bij de treinkaping in Wijster en na die gijzeling heeft hij enorm goede contacten opgebouwd in de Molukse wereld van Bovensmilde. Zo goed dat in 1977 tijdens de treinkaping bij De Punt het Molukse crisisteam bij de Nederlandse regering voorstelde om Wielenga als onderhandelaar naar de trein te sturen. Van Agt weigerde. Daarom vind ik het vreemd dat Van Agt beweerde dat in 1977 álles geprobeerd was om de treinkaping tot een vreedzaam einde te brengen. Maar goed, zoals te lezen in mijn verhaal heeft Van Agt meer zeer vreemde opmerkingen gemaakt. 
Er zijn direct betrokkenen die sterk vermoeden dat ten tijde van die kaping het voor de Nederlandse regering al vaststond dat de kaping alleen met geweld beëindigd kon worden. Op die manier kon een afschrikwekkend voorbeeld gesteld worden.
Er zijn direct betrokkenen die sterk vermoeden dat ten tijde van die kaping het voor de Nederlandse regering al vaststond dat de kaping alleen met geweld beëindigd kon worden. Op die manier kon een afschrikwekkend voorbeeld gesteld worden. Eventuele Nederlandse slachtoffers werden daarbij op de koop toe genomen. De vader van de omgekomen Ansje Monsjou is als oud-militair er zeker van dat de Nederlandse regering zijn dochter moedwillig geofferd heeft. Volgens hem moet de regering voorafgaand aan de aanval geweten hebben, d.m.v. infrarood apparatuur en afluisteracties, dat zijn dochter zich in een treingedeelte bevond dat met kogels doorzeefd zou worden. 
Weet je trouwens waar de Nederlandse regering de ouders van Ansje Monsjou uitleg gaf over de omstandigheden waaronder hun dochter omgekomen was? In een drukbezocht wegrestaurant in het midden van het land. Geen uitleg door Van Agt maar door een ondergeschikte van hem. Ik vind het jammer dat in vrijwel alle perspublicaties zo weinig aandacht is voor de Nederlandse slachtoffers. De echtgenote van de omgekomen Rien van Baarsel werd door de overheid  afgescheept met dezelfde fooi (een paar duizend gulden) als alle andere gegijzelden en hun familie. Haar man was echter kostwinner binnen hun gezin. 
Jammer dat Van Agt hierover niks gezegd heeft in de televisie-documentaire ‘Wij willen leven’ van 22 mei 2017 over de acties bij de trein van De Punt en de school in Bovensmilde. Ik vermoed dat programmamaker Coen Verbraak het prachtig vond om Van Agt in zijn programma te hebben en dat vragen over de Nederlandse slachtoffers en hun nabestaanden niet gesteld mochten worden. 
Een gemiste kans. 
Groeten van Harry
Geef een reactie

