Adem in, adem uit Bung Leo!

Adem in, adem uit bung LEO!

Leo-Reawaruw-Foto-RTV-OostNaar aanleiding van het laatst verschenen artikel van Maluku4Maluku toch nog een reactie van mijn kant. Ik lees dat er weinig tot geen ophef of verontwaardiging is over het artikel. De reacties die ik lees zijn meer van ‘ die moet je gewoon negeren, typisch een narcist, tot wat een klootzak’. Na herlezen, misschien las ik ergens overheen, de vetgedrukte woorden verwarren mij, want denk dat ik er op kan klikken voor quote of enig bewijs van wat de schrijver en voorman van Maluku4Maluku beweerd, als het gaat om de kritiek die staat in de eerste twee alinea’s. Zodra mijn naam ergens opduikt is het persoonlijk gericht en waarom zou ik er niet op reageren?

Dus na het lezen dacht ik dit:

Wat een onnodige agressie, onsportief ook, ik spreek nu voor mij zelf, om langs deze weg zo hoog van jouw torentje te blazen. Ja, ik heb kritiek op de werkwijze die jij als voorman van Maluku4Maluku hanteert, doch hebben Phaidra Johannis en ik Maluku4Maluku altijd de ruimte gegeven via mijn radioprogramma ‘Vrouwen met Ballen’  bij Radio Oras om info over o.a. actie Backpay te geven. De kritiek heb ik, nogmaals want dit herhaal ik al zoveel jaren, nooit onder stoelen of banken gestoken, naast de waardering voor de standvastigheid van Maluku4Maluku om erkenning, respect en tenslotte betaling van achterstallig soldij van onze KNIL militairen, onze nog in leven zijnde opa’s. Ik deelde jouw berichten, met hier en daar een aantekening, delen omdat ik vind dat er zo weinig nieuws over en door Molukkers wordt gebracht, ook daar had je mijn waardering, je beheert immers een pagina en zorgt met Maluku4Maluku voor reuring, prikkelt en daar houd ik persoonlijk wel van. Waar ik absoluut niet van hou, is natrappen, roddelen, taalgebruik die ik niet herken van mijn bung2 en usi2 in de familie, waartoe ik sommigen voor het gemak toe reken voor de buitenwereld. (Voor de lezende buitenwereld, bung of usi, is een aanspreektitel tussen Molukkers om aan te geven dat de andere ‘ ouder is’  of een uiting van respect. Bung voor een man en usi voor een vrouw.)

LEO1

Hoezo, nam ik jou niet serieus, ik nam jou en Maluku4Maluku serieus genoeg om  zendtijd te geven daar waar geen enkele collega de moeite verder nam om jou  te benaderen. Wij, Vrouwen met Ballen, wel. Herhaaldelijk  benadrukte jij ons dat wij de enige zijn van ‘ de media’ die het verhaal van eerste hand zouden gaan horen, ‘ want de rest vertrouw ik niet en lullen maar een eind weg’ was volgens mij, jouw eigen woorden maar ik kan mij natuurlijk vergissen, het is dan ook een alweer een tijdje terug.

Door artikelen te delen, probeerde ik mijn loyaliteit en solidariteit te uiten, te laten zien aan de buitenwereld, ik sta ondanks kritiek (over benadering, aanpak, samenwerking PVV en gelonk van jouw op social media met FvD) niet geheel aan de andere kant. Ik ben Moluks, jouw voorouders komen uit Waai, de mijne uit Suli, wij mogen ons Adik Kaka noemen en dat neem ik serieus en zou graag samen zorgen voor erkenning, respect voor onze grootouders, dat verdienen ze.

Maar niet op deze fiets bung, waarop jij nu fiets, al schijnt het licht aan de belanda’s kant nog zo mooi, ik blijf sceptisch. Ik blijf vriendelijk, wilde ondanks alle discussies een bericht van waardering sturen tot ik dit bericht van jou lees.

En dan, als dieven in de nacht, waarom sla je als een wanhopige om jou heen ipv, het rijtje waarin ik sta heeft een groter netwerk dan ik btw, gebruik te maken van elkaars kennis, netwerk, ooit gehoord van samenwerking? Heel onsportief van jou bung.

Leo2

 

Je beledigt in jouw eerste zin hierboven usi Sylvia Pessireron, ze heeft o.a. 2 boeken geschreven over onze grootouders en hun leven hier, Gesloten koffers en De verzwegen soldaat. Ik vermoed dat jij ze niet gelezen hebt, anders had jij die eerst 2 zinnen niet op het scherm getikt in je blinde woede die nergens op stoelt.

En je zet mij op een veel te hoge plek in de Molukse gemeenschap, mijn rol was die van een programmamaakster bij een Molukse omroep. Radio Oras ontvangt trouwens al jaren geen subsidie, was je dat vergeten? Ik zelf ben nauwelijks van invloed op social media maar kennelijk vind jij het nodig om mij voor leugenachtig en dief uit te kunnen maken. Je schroomt ook niet om privé info aan medewerkers binnen jouw netwerk te verspreiden om zo invloed te krijgen op discussies, zeker als het gaat om Moslims en de ideologie van PVV hierover. Dat is schoppen onder de gordel bung, beetje professionaliteit had ik op voorhand wel van jou verwacht, die indruk wekte jij  jaren geleden voor ik jou beter leerde kennen (op afstand dan he?) Het is geen schande om als Molukse op te komen voor anderen, niet Molukkers of Moslim Molukkers want kennelijk vergeet jij die groep gemakshalve in jouw strijd naar erkenning voor onze grootouders. In de FB pagina waar jij niet meer welkom bent, worden discussies overgenomen door jouw medewerkers, de aankondiging van de foto expo leverde ruim 500 reacties op. Vreemd genoeg kan ik die niet meer vinden, er waren interessante bijdragen van mensen die inhoudelijk sterke kritiek hadden, soms zelfs met een handreiking. Helaas, geen screenshots ter ondersteuning van het feit dat kritiek voornamelijk gaat om de samenwerking met PVV en jouw persoonlijke benadering naar diverse mensen toe in het openbaar. Je had ook even kunnen appen he bung, dat je pissed op mij was of niet? Je gebruikt mijn nr. namelijk ook voor andere doeleinden, nl updates van je activiteiten, dit bewuste artikel kreeg ik via via. Mijn nummer gewist misschien?

Ik las een artikel opgetekend vanuit het Europees Parlement, in de Groene Amsterdammer, waarin ook de vraag werd gesteld of deze samenwerking wel ten goede komt van ‘ de Molukse zaak’.

Leo3

 

Opvallend dat hier gesproken wordt over Ambonese veteranen. Inmiddels weten wij dat deze term gemakshalve gebruikt werd voor elke inwoner afkomstig uit toenmalig Nederlands Indië, of je uit Seram of Ambon kwam, je werd Ambonees genoemd. Een koloniale term dus. Zou prettig zijn als je hem  (De Graaff) dat even haarfijn uitlegt, bung Leo.

Leo4

 

De tweede zin, daar zet ik grote vraagtekens bij en tevens mijn persoonlijke kritiek op een samenwerking want de PVV maakt deel van een extreem rechts oprukkende politiek beweging in Europa en Nederland. Niet alleen als Moslim Molukse maar ook als vrouw en moeder maak ik mij hier ernstige zorgen over, het fascisme en racisme zal mij uiteindelijk het eerste raken!

Anyway bung, ik las ook dat de expo een vervolg krijgt, naar Zeeland en gelukkig gaan andere politieke partijen mee ter ondersteuning van dit project. De PVV heeft een hele vreemde manier van werken, onbetrouwbaar en grill, maar misschien is dat wat jou persoonlijk aantrekt in een samenwerking? Kan mij niet voorstellen dat Maluku4Maluku deze houding naar eigen gemeenschap, al is het maar een kleine gedeelte, halsstarrig wil volhouden, ze zijn er en hebben onze steun  ook nodig tegen de PVV in zijn algemeenheid.

Tenslotte, helaas zijn wij (Phaidra Johannis en ik ) gestopt met het programma ‘ Vrouwen met Ballen’ bij Radio Oras, maar wij gaan deze winter starten met een Youtube kanaal, zelfde format, andere omgeving. stay tuned zou ik zeggen.

 

Brenda Suitela

Een gedachte over “Adem in, adem uit Bung Leo!

  1. Dank je wel Emerson voor het plaatsten van mijn reactie op Maluku4Maluku. Wegens een FB ban is het niet mogelijk om nu te reageren op de pagina waar het hoort nl Ik heb hart voor Moluks Erfgoed.

    Amatoo.

Plaats een reactie