Ik moest dit even kwijt

Ik moest dit even kwijt. Ik heb er lang over getwijfeld. Ik dacht er zelfs over na om voor de verandering mijn mond te houden, maar als ik dat zou doen, dan zou ik niet mezelf zijn. En ik wil mezelf zijn. Altijd.

De laatste tijd is er rondom discriminatie en racisme veel te doen. Het jarenlange debat over Zwarte Piet (wat veel langer speelt dan pakweg 3 jaar geleden), de racistische reacties wat Sylvana Simons over haar heen kreeg, de aanhouding van muzikant Typhoon door de politie van Zwolle, het zijn maar een aantal voorbeelden van discriminatie en racisme die wij kennen. Deze voorbeelden zijn landelijke voorbeelden. Sylvana Simons en Typhoon zijn bekende Nederlanders, dus situaties als waarin zij zich in verkeren, genieten al gauw landelijke bekendheid.

Iedereen heeft er mening over. Ik ook. Om de Zwarte Piet discussie er maar weer eens bij te halen, afgezien van het feit dat er bij de meeste mensen die voor ZP zijn ontbreekt aan inlevingsvermogen, is er ook geen ruimte bij hen om redelijk te zijn. Hoe dommer de mensen, hoe standvastiger zij zijn in hun overtuigingen om ZP te behouden. Voormalig hoofdpiet Erik van Muijswinkel verwoordde het perfect in RTL Late Night: “De meest verschrikkelijke reacties, komen van rechts.” Ik kan me daar feilloos in vinden. Waar de mensen, zoals Sylvana, Quincy Gario en Jerry King Luther Afriyie, zich in deze kwestie uiten op een formele, diplomatieke manier, ontaarden zich bij hun tegenstanders een vorm van agressie en haat die zijn weerga niet kent. En het verschrikkelijke is nog wel, dat je de mensen kent, die zich hieraan schuldig maken. Dat je de mensen in jouw Facebook hebt. Een goede vriend/vriendin, een (ex) collega waar je op werk zo goed mee kon opschieten, een zwager, een broer of zus. Noem maar op. Hoe ga je ermee om? Hoe reageer je als je mensen in de vriendenlijst hebt, die zich hebben aangemeld om op te komen dagen op de fictieve uitzwaaidag van Sylvana Simons? Kan jij ze nog wel normaal in de ogen aankijken?

Ik loop er continu tegenaan. Ik heb zelf meerdere personen uit mijn Facebook moeten verwijderen, vanwege de in mijn ogen, onmenselijke denkwijze van bepaalde personen. Steeds en steeds meer raak ik teleurgesteld in de mensen rondom mijn omgeving. Vol verbazing lees ik dan sommige reacties en dan denk ik: “Mijn God, besef jij wel wat voor kwetsende opmerkingen jij plaatst? Besef jij wel wat dat met mij doet, terwijl ik jou ken?” Sinds de opkomst van internet en vooral social media, denkt iedereen maar te schrijven en te reageren zonder erbij na te denken. Internetforums en social media is een vrijbrief voor hen die naar hartenlust, vrijwel anoniem want zo laf zijn ze wel, discrimineren.

Ik zet mij al jaren in, in de strijd tegen discriminatie en racisme. Ik ga een discussie dan nooit uit de weg. Het aparte is, als ik in een discussie zit, wat ik formeel en correct weet te onderbouwen, ik zelf word uitgemaakt voor racist! Het feit dat ik een aantal “pijnpunten” benoem, wordt gelijk gezien als een aanval en belediging op alle Nederlanders. Dat verbaast mij. Nooit heb ik dergelijke bewoordingen als: “Vuile kut Nederlander” of “Bleekscheet” in de mond genomen. Nooit ben ik daartoe in de verleiding gekomen. Ik heb nooit beweerd dat alle Nederlanders racisten zijn, maar de mensen die wel racistisch zijn, zijn over het algemeen Nederlanders. Een Turk, Antilliaan, Surinamer, Marokkaan, Jood of noem maar op, heeft mij nog nooit uitgescholden. En dat terwijl ik in mijn hele leven meerdere malen door racistische Nederlanders ben uitgemaakt voor “Kut zwarte”, “vuile kut Molukker”, “Pinda” of “treinkaper”. Ik werd zelfs meerdere malen voor “Roetmop” uitgemaakt, terwijl ik een Molukker ben. Maar in de ogen van alle racisten in dit land ben ik bruin, heb ik dus een kleurtje en ben dus een “neger”.

Voorbeelden als Sylvana Simons en Typhoon zijn geen incidenten. Die fase zijn we allang voorbij. Dit is een structureel probleem, wat al jaren sluimert in deze maatschappij. Natuurlijk moet je je aanpassen hier in Nederland. Natuurlijk moet je de Nederlandse cultuur respecteren, maar dat betekent niet dat je er met alles eens hoeft te zijn. Dat betekent ook niet dat je alles moet accepteren. Discriminatie en racisme leeft overal op de wereld. Natuurlijk weet en besef ik dat. Je kan het nooit helemaal uitbannen, maar ik zal het nooit en te nimmer accepteren. Dus het is terecht wat Sylvana Simons over haar heen kreeg? “Nee, ik ben geen racist, maar…….” Tevens is het ook Typhoon’s eigen schuld dat hij werd aangehouden? Had hij maar niet als gekleurde man in zo’n mooie auto moeten rijden? Is dit de cultuur waarin wij leven? Is dit de cultuur die je als buitenstaander maar moet accepteren en respecteren? Is dit het toonbeeld van de Nederlandse cultuur?

Ik ben van Molukse afkomst. Ik stam af van een volk die te lijden had onder het koloniale tijdperk. Ik heb het vaak aan moeten horen dat Molukse mensen beste mensen zijn, omdat zij zich niet druk maken, wat betreft discriminatie en racisme. Molukse mensen accepteren alles in dit land. Ondanks de incidenten als in de jaren zeventig, wat ik gemakshalve maar incidenten noem, hoor ik dat Molukse mensen als geen ander, “geïntegreerd” zijn in dit land. Hou toch op met die onzin! Molukkers die zich niet aangesproken voelen als het gaat om discriminatie en racisme, moeten zich niet zo koloniaal onderdanig gedragen! Nu zijn de asielzoekers aan de beurt. Marokkanen zijn ook al jaren de pineut. Antillianen in de jaren 90. Surinamers in de jaren 80 en jawel…………Molukkers in de jaren 70! Er is niks mis met bescheidenheid en nederig zijn, maar als het aankomt op discriminatie en racisme moeten Molukkers zich niet als een “oom Tom” gedragen. Als alle buitenlanders het land uit moeten, dan komen wij ook aan de beurt.

Dat er mensen, zoals ik, gevoelig op dit soort onderwerpen reageren, geeft aan hoe verschrikkelijk die periode was onder de Nederlandse noemer “Gouden Eeuw”. Het VOC-mentaliteit leeft. Nog steeds. Voormalig premier Balkenende riep het tien jaar geleden nog dat Nederland terug moest naar de VOC-mentaliteit. Vergeleken met hem, is Rutte nog een koorknaapje. Als men beweert dat donkere mensen het niet continu op de slavernij en koloniale tijdperk moeten gooien, waarom houdt Nederland dat zelf in stand, door op de Gouden Koets de afbeeldingen van slavernij te behouden? Als men wilt dat de discussies omtrent discriminatie en racisme stopt, dan dient men zelf het goede voorbeeld te geven.

7 gedachtes over “Ik moest dit even kwijt

    • Goed stuk. Vol zelfspot. Prachtig geschreven. Ik heb vaker stukken van haar gelezen, wat ik wel weet te waarderen. Echter zij benoemt het vanuit haar referentiekader, vanuit haar belevingswereld. Dat zij er op die manier mee omgaat, wilt niet zeggen dat gelijk iedereen er op die manier ermee om moet gaan. Of dat mensen die zich gediscrimineerd voelen, zich niet moeten aanstellen. Een ieder heeft zijn of haar eigen referentiekader. En ieder gaat er anders mee om. Als ik word uitgemaakt voor kut zwarte, sla ik er niet meteen op los. Ik lach erom en zal diegene verbaal klein krijgen. Echter heb ik vrienden, die er gelijk op los slaan als ze gediscrimineerd worden. Diegene mag dan nog blij zijn als ze door een rietje voedsel binnenkrijgen. Het gaat er dus maar net om hoe je ermee omgaat. Complimenten voor haar, dat zij zich op deze manier weet te profileren en ermee om weet te gaan zwager 🙂

  1. Ook ik ben fel tegen discriminatie en racisme. Er zitten echter naar mijn mening wel een paar ‘flaws’ in het artikel. Zo worden dingen feitelijk weergeven die naar mijn idee een mening weergeven. Zo niet, dan zou ik graag die feitelijke onderbouwing eens zien ( de meeste mensen die voor ZP zijn hebben geen inlevingsvermogen en redelijkheid). Tsja, er zitten inderdaad dergelijke mensen tussen. Ik krijg ook het idee dat deze mensen tussen de tegenstanders van ZP zitten. Ergo, misschien is het handiger om eens te luisteren naar het waarom dergelijke standpunten zijn ingenomen in plaats van proberen harder te schreeuwen dat één standpunt niet klopt en het andere standpunt wel. Dat levert in de regel namelijk geen oplossing op. Luisteren naar elkaar en dan kijken of je de vraag kan beantwoorden waarom je dat standpunt in neemt lijkt me een veel beter uitgangspunt dan veel wijzen naar de ander.
    Ook dit stuk geeft helaas die opening niet maar geeft vooral wel aan waarom DIT standpunt wel klopt. In de basis gaat het ook niet om standpunten maar belangen, en in dergelijke discussies kom ik die niet vaak tegen helaas…..

  2. Dat eeuwige gezeik over wat ze honderden jaren geleden met de opa van je op zijn opa hebben gedaan. Flikker toch op zeg . Jullie maken het er zelf naar. Ik ben nooit een racist geweest maar jullie maken mij er één op die manier. Weet je wanner je mij een racist mag noemen ? Alleen als ik jouw persoonlijk heb beledigd of tekort heb gedaan vanwege je kleur, affkomst, ras, sexuele geaardheid , geslacht, leeftijd of omvang. En voor de rest moet je opgraftakken met je gezeik.

    Wordt het kotsmisselijk beu

Plaats een reactie